شناسهٔ خبر: 51530 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عشایری مطرح کرد؛

بیشترین شهرها و محلات هدف بازآفرینی شهری در استان فارس قرار دارند/ توسعه خدمات روبنایی اصلی‌ترین اقدام‌ها در تحقق برنامه بازآفرینی شهری

مصاحبه معاون وزیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز ساخت دو سالن تخصصی ورزشی در طرح بازآفرینی شهری گفت: بیشترین شهرها و محلات هدف بازآفرینی شهری در استان فارس قرار دارند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران در حاشیه مراسم کلنگ‌زنی ساخت دو سالن تخصصی ورزشی در طرح بازآفرینی شهری بافت ناکارآمد میانی و سکونتگاه غیررسمی شهرستان جهرم در جمع خبرنگاران گفت: باتوجه به اینکه دستور اجرای برنامه ملی بازآفرینی در دهه فجر سال ۹۶ توسط رئیس جمهور صادر شد، قرار شد از خردادماه سال ۹۷ این برنامه ملی آغاز شود.

وی بیان کرد: این توفیق حاصل شد که در راستای عملیاتی کردن برنامه ملی بازآفرینی شهری در شهر جهرم حضور داشته باشیم تا براساس تکلیف دولت در عملیاتی کردن این برنامه ملی و ورود مستقیم به توسعه خدمات روبنایی از جمله ورزشگاه‌ها، درمانگاه‌ها، آموزشگاه‌ها و کلیه کارهای روبنایی فعالیت کنیم.

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران تصریح کرد: بر این اساس ساخت دو سالن تخصصی ورزشی در شهر جهرم آغاز شده و خوشحالیم به همراه اعضای ستاد بازآفرینی شهر جهرم، با برنامه اقدام مشترکی که با هماهنگی بین همه شقوق مداخله در مدیریت شهری از جمله وزارت ورزش و جوانان، شهرداری، فرمانداری، پیگیری‌های دکتر رضایی کوچی نماینده این شهر در مجلس و تمام افرادی که مداخله شهری داشتند، این فعالیت را آغاز می‌کنیم.  

عشايری اظهار کرد: امیدواریم تا پایان سال سالن‌ها به اتمام برسند و تجهیز شوند و خوشحالم که در اختیار رشته‌های تخصصی مانند ژیمناستیک و بوکس قرار می‌گیرد و امیدواریم بتوانیم برای رشته‌های دیگر ورزشی نیز سالن‌های تخصصی فراهم کنیم.

عشایری افزود: امیدوارم همه عزیزان استان فارس به جهت قدمت و رویکرد گذشته، حال و آینده ای که از این استان انتظار می رود، ورود جدی برای تحقق پذیری برنامه ملی بازآفرینی شهری با تدوین یک برنامه جامع اقدام مشترک برای تمام محله های هدفی که به عنوان اولویت اول در استان فارس در نظر گرفته شده، داشته باشند. 

وی با بیان اینکه بیشترین شهرها و محلات هدف بازآفرینی شهری در استان فارس قرار دارند، تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با تامین منابعی که از طرف دولت، شهرداری ها و بخش خصوصی به حوزه مسکن ورود می کنند، دستور رئیس جمهور برای ساخت سالانه یکصد هزار واحد در برنامه ملی بازآفرینی شهری را تحقق بخشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران گفت: در برنامه ششم توسعه مهمترین هدفی که در حوزه شهری و شهرسازی دولت برای شرکت عمران و بهسازی شهری تعریف کرد، برنامه بازآفرینی شهری با رویکرد محله محوری بوده است. 

وی با بیان اینکه تکلیف شده سالانه به ۲۷۰ محله در کشور ورود پیدا کنیم، تصریح کرد: خروج از یک محله نیز حداقل ۱۰ تا ۱۲ سال زمان می‌برد تا وضعیت را به میانگین آن شهر برسانیم، با توجه به اینکه رویکرد محله محور و محله یک سازمان اجتماعی است، تلاشمان بر این است که در جامعه اجتماعی رفتار مشارکت مردمی اصلی‌ترین محور برنامه کاری باشد. 

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: در تمام دنیا ثابت شده در مردمی‌ترین حرکت مقبول بین آحاد جامعه، ورزش مهمترین نقش را ایفا می‌کند و هیچ اجتماع عمومی را نمی‌توان پیدا کرد که به اندازه رویکرد ورزشی اقبال و پشتیبان عمومی داشته باشد.

وی اظهار کرد: اصلی‌ترین محور اقدام‌ها در تحقق پذیری برنامه بازآفرینی شهری که رئیس جمهور در ۱۹ بهمن سال ۹۶ فرمان اجرایی کردن این برنامه را صادر کردند و از ابتدای خردادماه رسما این برنامه در کشور آغاز خواهد شد، توسعه خدمات روبنایی محلات هدف بازآفرینی است. 

عشایری با بیان اینکه یکی از بخش‌های مهم فعالیت‌های روبنایی ساخت نیاز‌های سرانه ورزشی این محلات است، افزود: در این راستا ساخت دو سالن تخصصی ورزشی در طرح بازآفرینی شهرستان جهرم آغاز شد که اعضای کمیسیون عمران از برنامه ملی بازآفرینی حمایت جدی کردند و امیدواریم برای ادامه این برنامه حمایت جدی تری انجام دهند. 

وی تصریح کرد: در بخش مسکن برنامه ملی بازآفرینی که نیازمند حمایت جدی از توسعه گران برای ورود به تولید حداقل یکصد هزار واحد مسکن در سال در تمام محلات هدف کشور است، پیشنهاد‌هایی داریم که امیدوارم با حمایت مجلس محترم و رویکرد اصلی که در دولت مبنی بر استفاده از صندوق توسعه ملی وجود دارد، بتوانیم منابع ارزی را به عنوان استقراض برای توسعه گران در اختیار بگیریم و تسهیلات ۹ تا ۱۲ درصدی را به تولیدکنندگان مسکن اختصاص دهیم. 

مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران افزود: خوشبختانه طبق مصوبه دولت برای مدل عرضه، افرادی از این سازندگان، مسکن خریداری می‌کنند وام ۶ درصدی را دریافت خواهند کرد که برای مقدمه این موضوع نیازمند حمایت جدی مجلس هستیم تا حمایت از پیشنهادی که اذن مقام معظم رهبری برای این موضوع گرفته شده، صورت بگیرد که این اتفاق از کمیسیون عمران به عنوان رویکرد اصلی آغاز خواهد شد. 

وی بیان کرد: بخش ورزشی یکی از ماهیت‌های اصلی در حوزه روبنایی است که اصلی‌ترین ظرفیت بالابردن تحقق پذیری این برنامه، تدوین برجام بازآفرینی یعنی برنامه جامع اقدام مشترک این محلات است که هر کدام از مراحل تامین زمین، ساخت، تجهیز و بهره برداری آن‌ها را یک سازمانی انجام می‌دهد.

نظر شما