شناسهٔ خبر: 51542 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

نوروزگاه جلوه ای از شکوه نوروز

مراسم رویداد فرهنگی نوروزگاه برای سومین سال متوالی منادی آداب و رسوم و خرده فرهنگ های عید نوروز، شکوه ویژه ای به این میراث ناملموس ایران زمین بخشیده است.

به گزارش ایرنا، عید نوروز سال ۲۰۱۶ با مشارکت ۱۲ کشور واقع در فلات ایران و با مدیریت ایران در فهرست بزرگترین و کهن ترین مواریث ناملموس جهان در یونسکو به ثبت رسید.

برهمین اساس برگزاری ویژه برنامه «نوروزگاه» بعنوان یک رویداد فرهنگی در راستای ایفای نقش محوری ایران در حفظ و پاسداری از فرهنگ کهن این مرز و بوم از نوروز ۹۵ به طور آزمایشی در ۱۲ استان کشور آغاز شد.

این رویداد فرهنگی در دومین سال برگزاری در نوروز ۹۶ در ۱۹ استان دیگر نیز اجرا شد و به گفته مسئول دبیرخانه دائمی عید نوروز این رویداد توانست کارکردهای ویژه خود را طی این ۲ سال داشته باشد و امسال برای سومین سال متوالی نیز در تمام استانهای کشور در حال برگزاری است.

عضو شورای سیاستگذاری و مسئول دبیرخانه دائمی عید نوروز در این زمینه می گوید: جلوگیری از همسان سازی آداب و رسوم عید نوروز در نقاط مختلف کشور از اهداف اجرای نوروزگاه هاست، زیرا در سالهای اخیر شاهد برگزاری مراسم های یکسان و آداب و رسوم مشابهی بین اقوام مختلف کشور هستیم که می تواند آسیبی در جهت منسوخ شدن این میراث کهن باشد.

شبان میرشکرایی با بیان اینکه نوروز در یونسکو با عنوان میراث صلح و دوستی به ثبت رسیده است، تصریح کرد: امید است تا با اجرای رویداد فرهنگی نوروزگاه در نواحی مختلف کشور بتوان نقش مهمی در معرفی هرچه بیشتر این میراث معنوی به مردم کشور و جهان و پاسداشت آن ایفا کرد.

به گفته مسئول دبیرخانه دائمی عید نوروز، نام نوروزگاه اقتباس از بهارگاه قوم بلوچ و نوروزگاه حوزه شمال شرق ایران انتخاب شده است.

میرشکرایی خاطرنشان کرد: در روند برگزاری نخستین نوروزگاه انحراف های متعددی که در اثر سوء تبلیغات ناخواسته در سالهای گذشته و یکسان سازی رفتارهای نوروزی ایجاد شده بود شناسایی و با اطلاع رسانی و معرفی صحیح، رفع شده است.

وی افزود: نوروزگاه های گذشته در استانها بخوبی توانست تامین کننده اهداف اولیه این رویداد فرهنگی باشد و امید است امسال نیز شاهد رسیدن به اهداف عالی این طرح باشیم.

در همین راستا در نوروز امسال همزمان با سایر نقاط کشور و برای دومین سال پیاپی در هفت مکان از استان چهارمحال و بختیاری نوروزگاه برپا شده است تا سنت های بومی اقوام هریک از این مناطق احیا و بیش از پیش به مردم معرفی شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چهارمحال و بختیاری در همین خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: طرح نوروزگاه نیز در قلعه سردار اسعد بختیاری در جونقان، قلعه امیرمفخم دزک، قلعه صمصام السلطنه شلمزار، قلعه چالشتر، پل مصلی بروجن، موزه فرخشهر، موزه باستان شناسی شهرکرد و پل ارمند لردگان برگزار می شود.

بهمن عسگری سوادجانی، احیای خرده فرهنگ ها و پاسداشت فرهنگ ناملموس هر منطقه را از اهداف اجرای این طرح دانست و تصریح کرد: در هریک از این نوروزگاه ها آداب و رسوم و آیین های بخصوص همان منطقه اجرا می شود.

وی ادامه داد: برپایی سیاه چادر، اجرای آواها و نواهای محلی، گویش های بومی، رقص محلی، چوب بازی، معرفی پوشش محلی، طبخ غذاهای سنتی و بومی، شاهنامه خوانی و اجرای برنامه های متنوع فرهنگی از برنامه های پیش بینی شده در طرح نوروزگاه است.

عسگری سوادجانی با اشاره به استقبال مردم محلی و گردشگران نوروزی از نوروزگاه ها، اظهارکرد: اجرای این طرح تا ۱۳ فروردین در استان ادامه دارد.

نوروزگاه ها فرصت خوبی را در اختیار مسافران نوروزی قرار می دهد تا ضمن آشنایی با فرهنگ و هنر اقوام مختلف از مناطق طبیعی استان نیز دیدن کنند.

چهارمحال و بختیاری استانی در دل دامنه های سرسبز زاگرس با مردمانی مهمان نواز و با طبیعت بکر و آسمانی آبی میزبان خوبی برای مسافران و گردشگران نوروزی است.

از ابتدای تعطیلات نوروز تاکنون در حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر وارد استان چهارمحال و بختیاری شده اند که از این تعداد ۶۸ هزار مسافر در استان اقامت کرده اند.

برچسب‌ها:

نظر شما