شناسهٔ خبر: 5175 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

در آخرین جلسه ستاد اقامه نماز در سال ۹۳ مطرح شد:

ارتقاء خدمات نمازخانه‌های بین راهی با همکاری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای

سعید سیدعلایی آخرین جلسه ستاد اقامه نماز وزارت راه و شهرسازی با حضور معاون وزیر و دبیر ستاد اقامه نماز این وزارتخانه برگزار شد و طی آن ضمن مرور برنامه‌های این ستاد در سال ۹۴، از دبیران ستاد اقامه نماز سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه با اهدای لوحی تقدیر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، آخرین جلسه ستاد اقامه نماز در سال ۹۳ با حضور سید سعید سیدعلایی، معاون وزیر و رئیس ستاد اقامه نماز وزارت راه و شهرسازی و حجت‌الاسلام جواد نیسی، دبیر ستاد اقامه نماز این وزارتخانه با حضور دبیران ستاد اقامه نماز سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

حجت‌الاسلام جواد نیسی در ابتدای این جلسه ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران،  از رئیس ستاد اقامه نماز وزارت راه و شهرسازی به دلیل حمایت‌های ویژه‌اش در راستای تعالی فرهنگ دینی و نماز در وزارت راه و شهرسازی قدردانی کرد و گفت: هدف از برگزاری این جلسه تقدیر از دبیران ستاد اقامه نماز سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی است.  امیدواریم که در سال ۹۴ بتوانیم همانند سال‌ گذشته در تعالی فرهنگ نماز در سراسر کشور کوشا باشیم.

کسب رتبه نخست وزارت راه و شهرسازی در اقامه و تعالی نماز 

سید سعید سید علایی ضمن برشمردن برخی از اقدام‌‌های انجام شده از سوی ستاد اقامه نماز وزارت راه و شهرسازی، خطاب به حاضران در جلسه گفت: امیدوارم با عنایت خداوند متعال در مجموعه وزارت راه و شهرسازی، بتوانیم در خدمت‌رسانی به مردم در همه عرصه‌های حمل و نقل اعم از دریایی، ریلی، جاده‌ای و هوایی موفق باشیم، چون موضوع خدمت بی‌منت به مردم عزیز کشورمان توفیق الهی است.

رئیس ستاد اقامه نماز وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که مسئولان به عنوان خادمان عرصه بزرگ وزارت راه و شهرسازی، مسئولیت بزرگی در همه عرصه‌ها به ویژه در عرصه جاده‌ای که حدود ۹۰ درصد از سفرها را شامل می‌شود، دارند خاطر نشان کرد: خوشبختانه در ارزیابی عملکرد سال ۹۲ مجموعه وزارت راه و شهرسازی رتبه خوبی در این خصوص داشته است، به طوری که بین سایر دستگاه‌های اجرایی کشور توانستیم رتبه نخست را به دست بیاوریم که از این بابت نیز باید خدای متعال را به دلیل عنایت چنین توفیقی، شاکر باشیم.

وی گفت: ادامه برنامه جهادی اقامه نماز از جمله برنامه‌هایی است که در سال ۹۳ پیش‌بینی شده بود.  خوشبختانه با وجود آن‌که ستاد اقامه نماز این موضوع را فقط برای نوروز مطرح کرده بود اما در مجموعه وزارت راه و شهرسازی  این موضوع تا همین اواخر نیز دنبال شد که آثار آن، اکنون نیز قابل مشاهده است.

سید علایی به دیگر اقدامات انجام شده از سوی ستاد اقامه نماز در سال ۹۳ اشاره کرد و گفت: طی این سال، طرح ارتقای کیفی نمازخانه‌ها در مسیر جاده‌ها را انجام دادیم. نزدیک به دو هزار و ۷۵۱ مسجد یا نمازخانه بین راهی یا سکوی اقامه نماز در کشور وجود دارد که این موضوع مسئولیت ما را در این حوزه سنگین می‌کند که با توجه به صحبت‌هایی که با مقام عالی وزارت داشتیم و حمایت‌هایی که در این مورد صورت گرفت، بخشنامه‌ای به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و بخشداری سراسر استان‌ها فرستاده شده تا برای ارتقای کیفی این نمازخانه‌ها اقدام‌های لازم انجام شود.  برای تحقق این موضوع، ادارات کل استانی می‌توانند تا حدی که مورد نیازشان است،  بدون سقف اعتبار  اقدام‌های لازم را انجام دهند.

وی اظهار کرد: در حوزه حمل و نقل ریلی پنج‌ میلیارد تومان برای ارتقای نمازخانه‌های قطار در مسیرهای ایستگاه‌های راه‌آهن اختصاص داده شد که این موضوع هم در مجموعه راه کشور باعث دسترسی آسان برای همکاران و مسافران را برای اقامه نماز فراهم کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ویژگی برنامه‌ سال ۹۳ که ابتدای سال جاری ابلاغ شده بود، گفت: فعالیت‌های امسال در قالب ۲۰ برنامه بود که اکنون باید تلاش کنیم تا علاوه بر عملکردهای انجام شده، جمع‌بندی و گزارش این عملکرد را نیز انجام دهیم تا در تحقق رتبه اول به دست آمده در  سال ۹۳ که برای عملکرد برنامه تدوین‌شده در سال ۹۲ حاصل شد، باز هم بتوانیم این توفیقات را برای مجموعه وزارت راه و شهرسازی دنبال کنیم و آن را به دست بیاوریم.

سیدعلایی با بیان اینکه استان‌ها با تلاش مضاعف در سال ۹۴ می‌توانند در جهت ارتقاء فرهنگ اقامه نماز گام بردارند افزود: امیدواریم امسال نیز عملکرد مناسبی را گزارش دهیم و قطعا همکاران به این موضوع به عنوان وظیفه اداری نگاه نمی‌کنند و آن را وظیفه شرعی و قانونی خود می‌دانند زیرا ما توفیق حضور در این عرصه را پیدا کردیم تا بتوانیم بدین وسیله کاری برای این مجموعه انجام داده باشیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: این‌که وزارت راه و شهرسازی توانسته یک رتبه قابل تقدیر و همچنین لوحی را کسب کند بیشتر موضوعی معنوی است و وظیفه خود می‌دانم تا این موضوع مجدد تکرار شود.

وی با بیان این‌که یکی از کارهای خوبی که در سال ۹۳ انجام شد، تهیه برنامه راهبردی عملکرد پنج ساله برای سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزرات راه و شهرسازی بوده است، افزود: تعیین شاخص‌های عملکردی پنج ساله، نمونه‌ای از فعالیت‌های توسعه‌ای در جهت ترویج اقامه نماز با در نظر گرفتن بندهای ۲۰ گانه موافقت نامه (اقامه نماز) بوده است.

تدوین بانک اطلاعاتی نماز در وزارت راه و شهرسازی

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به تکمیل بانک اطلاعاتی نماز در خصوص نمازخانه‌ها، سکوهای نماز و همچنین ائمه جماعت از سوی ستاد اقامه نماز وزارت راه و شهرسازی اشاره کرد و گفت: یکی از کارهای خوب دیگری که امسال انجام شد مربوط به جلسه‌ای است که از سوی شرکت فرودگاه‌ها در سطح ۵۴ فرودگاه با حضور ائمه جماعت برگزار شد و طی آن دوره‌هایی برای ارتقای دانش ائمه جماعت گذاشته شد.

وی افزود: چنین برنامه‌ای باید از سوی دبیر ستاد اقامه نماز وزارت راه و شهرسازی در این ستاد برای سال ۹۴ پیگیری شود تا در کل مجموعه‌های کشوری مانند شرکت عمران و بهسازی شهری ایران و حوزه‌های ریلی نیز اجرا شوند. اکنون در سطح جاده‌ای قریب به ۳۱ اداره کل استانی داریم که با اجرای این دوره‌های آموزشی، به منظور ارتقاء سیاست‌هایی که از سوی مقام عالی وزارت راه و شهرسازی در خصوص نماز اعلام می‌شود، می‌توان این برنامه‌های آموزشی را در آن‌جا اجرا و پی‌گیری کرد.

سیدعلایی با اشاره به بحث اجتهادی اقامه نماز که از اواخر سال ۹۲ شروع شده، گفت: ما در سال ۹۴ نیز این موضوع را دنبال می‌کنیم و اکنون در سازمان راهداری دنبال این موضوع هستیم و هدف ما نیز ارتقای کیفی نمازخانه‌های بین راهی است.

کاهش تلفات جاده‌ای با ارتقای کیفیت نمازخانه‌های بین راهی

رئیس ستاد اقامه نماز وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: اعتقاد دارم اگر کیفیت نمازخانه‌ها در مسیر جاده‌ها خوب باشد، این موضوع می‌تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش تصادفات جاده‌ای داشته باشد.

سیدعلایی گفت: وقتی مساجد و نمازخانه‌ها خوب و پر کشش باشند، رانندگان در مسیرهای جاده‌ای رغبت پیدا می‌کنند که با میل باطنی در آن‌جا استراحت کنند که در نتیجه این ایستایی و به دلیل اقامه نماز، خستگی از رانندگان دور می‌شود و این موضوع می‌تواند باعث کاهش تصادفات جاده‌ای شود.

وی خاطر نشان کرد: سازمان راهداری در حال پیگیری این موضوع است و در سال ۹۴ نیز به عنوان یک برنامه اساسی به تائید مقام عالی وزارت رسیده است. در صددیم در سال ۹۴ این موضوع را پیگیری کنیم و برنامه‌ریزی‌های مرتبط با آن از دو ماه پیش آغاز شده است.

سیدعلایی گفت: اکنون یکی از مواردی که حجت الاسلام نیسی روی آن تاکید دارند موضوع حد ترخص در همه شهرها و مرکز های استان است که این موضوع در حال پیگیری است و مانیز سعی داریم طی توافقی که با سازمان راهداری داشتیم، این موضوع را برای سال ۹۴ پیگیری کنیم تا در ورودی و خروجی همه شهرها تابلو حد ترخص نصب شود و مردم از آن استفاده کنند.

وی تاکید کرد: اکنون همانند سال گذشته سامانه پیامکی ۳۰۰۰۷۰۷۰ پابرجا است و در همه مسیرهایی که مسافران در آن تردد می‌کنند، چنانچه مشکلی در خصوص نمازخانه و اقامه نماز وجود داشته باشد مردم می‌توانند با ارسال پیامک به این سامانه مشکلشان را مطرح کنند که پس از رسیدگی، پاسخ به فرستنده پیام داده می‌شود. این موضوع در سال ۹۴  نیز پیگیری خواهد شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مجلات و نشریاتی که در این وزارت خانه منتشر می‌شوند باید بخش‌هایی از نشریات خود را به نماز اختصاص دهند. زیرا نشریات در جاهایی مانند هواپیما یا مسیرهای ریلی، جاده‌ای یا دریایی در دسترس مردم هستند.

تامین اعتبار ستاد اقامه نماز از سوی هیئت دولت به همت وزیر راه و شهرسازی

سید علایی اظهار کرد: امسال برای نخستین بار، توافقنامه نماز در قالب ۲۰ برنامه تدوین شده که پس از امضای دکتر آخوندی مقام عالی وزارت راه و شهرسازی، نماینده رئیس‌جمهوری  در امر نماز و حجت‌الاسلام قرائتی ابلاغ می‌شود و جهت اجرا در سال ۹۴ به همه حوزه‌های ذیربط ارسال خواهد شد.

رئیس ستاد اقامه نماز وزارت راه و شهرسازی یادآور شد: یکی از برنامه‌های خوبی که در سال ۹۳ انجام شد مربوط به مصوبه هیئت وزیران بود که طی آن اعتبار برای ستاد اقامه نماز در دولت یازدهم پیش‌بینی  شد. بر اساس آن مکاتبات و پیشنهاداتی از سوی دکتر آخوندی صورت گرفت که منجر به اصلاح مصوبه قبلی در این باره شد.

وی افزود: در مصوبه‌های قبلی، هیچ تضمینی برای تامین اعتبار برای ستاد اقامه نماز انجام نشده بود، ولی اکنون خوشبختانه در بند ۱۷ اصلاحی سازمان برنامه ریزی کشور دولت موظف شد تا اعتباراتی برای ستاد اقامه نماز پیشبینی کند که اکنون این اتفاق افتاده است.

سیدعلایی در پایان جلسه یادآور شد: اکنون قدم نخست در سازمان راهداری برداشته شده است که مصمم هستیم تا آن‌را در سال ۹۴ نیز ادامه دهیم.

ششمین و آخرین جلسه ستاد اقامه نماز وزارت راه و شهرسازی سال ۹۳ در ساختمان مرکزی این وزارتخانه برگزار و طی آن به دبیران ستاد اقامه نماز سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه وزارت راه و شهرسازی لوح تقدیر اهدا شد. /

نظر شما