شناسهٔ خبر: 51834 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رونق تهران‌گردی در نوروز

نوروز جعفر خرازی*: نوروز، بهانه خوبی برای گردشگری است. هر ساله با آغاز بهار و خلوت ‌شدن شهر، شور و ‌اشتیاق شهروندان برای بازدید از موزه‌ها، بنا‌ها و آثار تاریخی بیشتر می‌شود. شهر تهران، با قدمت بیش از ٢٠٠ سال، جاذبه‌های فراوانی دارد.

خوشبختانه شهرداری تهران چند‌سال است که اقدام به برگزاری تورهای تهران‌گردی کرده است. امسال هم برای بچه‌های دهه ٦٠، تورهای رایگان در نظر گرفتند که بسیار جذاب و فرح‌بخش بود. در کنار این برنامه‌ها، مردم هم مشتاقانه از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی تهران دیدن کردند.

اواخر‌ سال گذشته، ٥٠ اثر نفیس جهانی از «موزه لوور فرانسه» به تهران رسید و در «موزه ملی» به نمایش گذاشته شد. با وجود صف‌های طولانی، شوق دیدار از این آثار، چشمگیر بود. گروهی هم کاخ موزه‌ها را برگزیدند؛ «کاخ گلستان»، «سعدآباد» و «‌نیاوران» پذیرای دوستداران تاریخ و فرهنگ‌ این مرزوبوم بود. در این میان، گردشگران خارجی با شگفتی و تحسین به آثار نگاه می‌کردند که «هنر نزد ایرانیان است و ‌بس.»

عده‌ای هم در محله‌های قدیمی قدم زدند و از خانه‌های تاریخی و قجری شهر تهران دیدن کردند؛ محله «عودلاجان» در خیابان سیروس، پررفت‌وآمد‌تر از محله‌های دیگر شهر در این روز‌ها بود. ساعتی در کنار حوض فیروزه‌ای‌رنگ «خانه مدرس»، «فخرالملوک» و «دبیرالملک» نشستن و مست‌‌شدن از گل‌های بهاری‌اش، وصف‌ناشدنی بود، به‌ویژه گرفتن سلفی و عکس، این لحظه‌ها را ماندگار‌تر می‌کرد.

برای دومین ‌سال پیاپی در نوروز ۱۳۹۷، «عمارت تیمورتاش» (موزه جنگ) بر روی مشتاقان گشوده شد. «خانه‌ موزه مقدم» در میدان تاریخی حسن‌آباد هم طرفداران بسیار داشت. گروهی هم «باغ‌موزه نگارستان» در میدان بهارستان را برای بازدید برگزیدند و در‌‌ همان حوالی به دیدن «عمارت مسعودیه» رفتند. میدان توپخانه و‌ خیابان‌های اطرافش، شاید پرتردد‌ترین مسیر تهران‌گردی نوروز بود. «سردر باغ ملی»، «میدان مشق»، «موزه پست ملی»، «ملک» و «آبگینه» جذابیت‌های بسیار برای علاقه‌مندان تاریخ و فرهنگ داشت.

از دوم تا دوازدهم فروردین، موسیقی اقوام در محوطه «برج‌میلاد» برگزار شد و حال‌وهوای بهاری را دوچندان کرد. «باغ ایرانی» در ده‌ونک با لاله‌های رنگارنگش، رنگ‌وبوی تازه‌ای به شهر داد. در این میان، تلاش راهنمایان فرهنگی در شناساندن این مکان‌ها ستودنی است.

تهران با مراکز فرهنگی، تاریخی و هنری خود، نه‌تنها در نوروز، بلکه در تمام روزهای ‌سال تماشایی است و ما را به دیدار خود فرامی‌خواند.

منبع: شهروند

نظر شما