شناسهٔ خبر: 51930 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

راهکار‌های توسعه تجاری بوشهر و قطر بررسی شد

نشست مسئولان اقتصادی و بازرگانان استان بوشهر و مدیران سازمان بنادر قطر امروز در نشستی در بندر بوشهر موانع، مشکلات و راهکار‌های توسعه مبادلات تجاری میان این استان و بندر‌های قطر را بررسی کردند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مسئولان اقتصادی و بازرگانان استان بوشهر و مدیران سازمان بنادر قطر امروز سه شنبه در نشستی در بندر بوشهر موانع، مشکلات و راهکار‌های توسعه مبادلات تجاری میان این استان و بندر‌های قطر را بررسی کردند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری بوشهر در این نشست گفت: قطر در ردیف ۱۰ کشور اول هدف ایران برای توسعه مراودات تجاری است. 

سعید زرین فر افزود: ایران و به ویژه استان بوشهر از دیربار رابطه حسنه‌ای با قطر داشته اند که امکان ایجاد مجدد این ارتباط تجاری و رونق آن وجود دارد. 

معاون استاندار بوشهر یادآورشد: در این ارتباط در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ نخستین تفاهم نامه تجاری بین ایران و قطر منعقد شده است.

وی درباره ظرفیت‌های اقتصادی و تجاری استان بوشهر بیان کرد: این استان در کشاورزی، نخیلات و تولید محصولات خارج از فصل جزو سه استان اول ایران است و در تولید میگوی پرورشی نیز اولین استان کشور به شمار می‌رود. 

زرین فر ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های فراوان موجود در استان بوشهر این استان از قابلیت‌های فراوانی برای توسعه مراودات تجاری بین ایران و قطر برخوردار است. 

وی یادآور شد: بیش از ۴۰ درصد معیشت مردم استان بوشهر در حوزه تجارت، دریا و دریانوردی است. 

آمادگی استان بوشهر برای توسعه روابط تجاری بین ایران و قطر در تهران

سرپرست اداره کل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: استان بوشهر آمادگی دارد تا پس از مطرح شدن مسائل کلان برای توسعه روابط تجاری بین ایران و قطر در تهران موانع فراروی این مسیر را مورد بررسی قرار دهد. 

نورالله اسعدی افزود: استان بوشهر با تمام ظرفیت‌های خود مهیای تسهیل سازی در صادرات به قطر است و در این زمینه اهتمام ویژه‌ای ایجاد شده است. 

رئیس سازمان بنادر قطر گفت: از ایرانیان که از ابتدای تحریم‌ها علیه مردم قطر، ما را تنها نگذاشتند، تشکر می‌کنم. 

کاپیتان عبدالله الخنجی ادامه داد: استان بوشهر به عنوان بزرگترین صادر کننده ایران به کشور قطر است و از این حیث افزایش هماهنگی میان این استان و قطر حائز اهمیت فراوانی است. 

وی افزود: برای حل مشکل کشتی‌هایی که پس از تخلیه بار در قطر خالی به ایران باز می‌گردند، این آمادگی وجود دارد تا با ارائه لیست کالا‌های مورد نیاز طرف ایرانی این کالا‌ها را در بندر الرویس برای آن‌ها فراهم کنیم. 

الخنجی در پاسخ به درخواست یکی از صادرکنندگان میوه و تره بار استان بوشهر بیان کرد: در این ارتباط یکی از خواسته‌های دیرینه قطر این است که واردات چنین محصولاتی را از ایران انجام دهد و این کشور جایگزین سایر کشور‌های تامین کننده میوه و تره بار قطر شود. 

مدیر بندر الرویس قطر در این نشست گفت: در ارتباط با صادرات کالا‌های فاسد شدنی از استان بوشهر به قطر آمادگی لازم برای تسریع در فرایند آن وجود دارد. 

خالد النعیمی افزود: در این ارتباط بزودی استاندارد‌های موردنیاز کالا‌های وارداتی به قطر به اتاق بازرگانی بوشهر اعلام می‌شود تا از این طریق فرایند صادرات بوشهر به قطر تسریع شود. 

وی یادآور شد: تاریخ تولید و انقضای کالا‌های صادراتی ایران به قطر به سال شمسی درج می‌شود که این تاریخ باعث ایجاد ابهاماتی برای واردکنندگان قطری است و در این زمینه انتظار داریم این تاریخ به سال میلادی نیز درج شود. 

النعیمی ادامه داد: در زمینه تبدیل تاریخ‌ها به سال میلادی سفارت ایران در قطر همکاری قابل توجهی دارد، ولی با این حال درج تاریخ‌ها به سال میلادی کمک زیادی به تسریع صادرات ایران به قطر است. 

وی افزود: با مطالعات در دست اقدام در بندر الرویس عمق آب اسکله این بندر بزودی به ۱۱ متر افزایش می‌یابد که این امر برای تردد کشتی‌های با تناژ بالا ظرفیت مناسبی ایجاد می‌کند. 

فعالان اقتصادی استان بوشهر خواستار تخفیف هزینه‌های بندری کشور قطر هستند

رئیس اتاق بازرگانی بوشهر گفت: امیدواریم در راستای توسعه مراودات تجاری میان ۲ کشور گام‌های موثری برداریم و در مرحله نخست انتظار داریم بخش خصوصی به عنوان میزبان اصلی نشست با هیات قطری باشد تا با شمار فعالان اقتصادی بیشتری پذیرای آن‌ها باشیم. 

خورشید گزداری افزود: این آمادگی وجود دارد تا بخش خصوصی استان بوشهر با ریاست استاندار این استان به قطر سفر کنند. 

وی یادآور شد: استان بوشهر با ۷۰۰ کیلومتر مرز آبی با خلیج فارس در زمینه تامین کالا‌هایی از جمله صیفی جات و مواد معدنی آماده توسعه مراودات خود با قطر است. 

گزدرازی ادامه داد: تخفیف هزینه‌های بندری کشور قطر از درخواست‌های اصلی فعالان اقتصادی استان بوشهر در زمینه صادرات به این کشور است. 

وی گفت: تقویت و راه اندازی خطوط منظم هوایی و دریایی بین بوشهر و قطر و توسعه روابط بانکی از جمله راهکار‌های اصلی موردنیاز توسعه روابط تجاری ایران و قطر است. 

گزدرازی ادامه داد: در ارتباط با ورود شناور‌های فلزی به قطر مدارک و فرم‌های زیادی درخواست می‌شود که کوتاه‌تر کردن و کاهش این فرایند کمک خوبی برای صادرکنندگان استان بوشهر است. 

وی افزود: فراهم سازی نیروی کارگری موردنیاز برای تخلیه بار شناور‌ها از دیگر درخواست‌های صادرکنندگان استان بوشهر به قطر به شمار می‌رود. 

گزدرازی ادامه داد: فعال سازی بندر ام السعید قطر برای تخلیه بار‌های فله از جمله راهکار‌های توسعه مراودات تجاری استان بوشهر با این بندر است که امیدواریم زمینه تحقق آن فراهم شود. 

کاپیتان عبدالعزیز الیافعی مدیر بندر حمد قطر گفت: قطر ۶ جرثقیل ۵۰ تا ۱۲۰ تنی بطور شبانه روزی در این بندر مستقر کرده تا زمینه واردات به قطر تسریع شود. 

یکی از فعالان اقتصادی استان بوشهر در زمینه صادرات موادمعدنی به قطر گفت: در زمینه تامین موادمعدنی موردنیاز قطر در صورت توسعه زیرساخت‌ها و تجهیزات بنادر قطر امکان افزایش میزان صادرات وجود دارد. 

سیروس دهقانی با تاکید بر ضرورت تسریع فرایند ورود شناور‌های بوشهر به قطر افزود: در ارتباط با مبادله کالا بین ایران و قطر نیز در صورت اعطای تخفیف مناسب توسط مسئولان ایران، استان بوشهر می‌تواند وارد کننده کالا از قطر باشد. 

یکی از فعالان اتاق بازرگانی بوشهر گفت: مشکلات و موانع فراروی توسعه روابط تجاری ایران و قطر با محوریت استان بوشهر با دیدگاه مثبت ایجاد شده قابل برطرف شدن است. 

عبدالحسین مهربان افزود: واردات کالا از قطر به ایران نکته قابل توجهی است که باید بررسی‌های لازم برای تحقق آن صورت گیرد. 

یوسف خالوبندی یکی از غرفه داران بوشهر در بندر الرویس قطر گفت: تمدید زمان غرفه‌ها در بندر الرویس باید افزایش یابد، زیرا اکنون تمدید غرفه‌ها برای هر فرد تنها ۲ هفته است. 

عضو هیات مدیره اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر گفت: تشکیل این اتاق یک ظرفیت مناسب برای توسعه روابط اقتصادی و تجاری ۲ کشور است. 

امیر شهریاری افزود: ۲ عضو اتاق بازرگانی استان بوشهر نیز عضو اتاق یاد شده هستند که این خود نشان از موقعیت و ظرفیت استان بوشهر برای صادرات به قطر است. 

وی ادامه داد: حضور مسئولان قطری برای توسعه تجارت با قطر بسیار حائز اهمیت است. 

براساس گزارش ایرنا، شهریاری گفت: مشکلات و موانع فراروی توسعه تجاری ایران و قطر باید در اتاق بازرگانی مشترک ایران و قطر بررسی شود.

نظر شما