شناسهٔ خبر: 52006 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت؛

بررسی توسعه همکاری و سرمایه‌گذاری در حوزه بنادر ایران و قطر/ انعقاد تفاهم‌نامه همکاری دریایی و بندری با قطر/ جمع‌بندی گزارش سانحه نفتکش ایرانی سانچی

گزارش آخر هفته دیدار وزیر راه و شهرسازی با هیات عالیرتبه قطری و دیدار و گفتگو درباره توسعه همکاری و سرمایه‌گذاری در حوزه بنادر دو کشور، اعلام جمع‌بندی گزارش سانحه نفتکش سانچی تا پایان اردیبهشت امسال، امضای تفاهم‌نامه اولیه برای الحاق بندر شهیدبهشتی به منطقه آزادچابهار، افزایش ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی تا ۹ میلیون TEU و اعلام آغاز مطالعات توسعه‌ای ۱۲ بندر با رویکرد بازآفرینی‌شهری و تعامل بندر با شهر از مهمترین اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی کشورمان هفته گذشته ه  پیشنهاد محمد راستاد معاون خود و مدیرعامل سازمان بنادر ودریانوردی با رئیس سازمان بنادر قطر، مشاور ارشد وزیر حمل و نقل قطر و مدیراان بندر حمد و الرویس قطر در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی دیدار و گفتگو کرد.

در این دیدار، در مورد توسعه همکاری های دو کشور در زمینه بنادر و دریانوردی و سرمایه گذاری هر دو کشور در بنادر ایران و قطر، صحبت و گفتگو شد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

افزایش سهم حمل‌و‌نقل دریایی از ایران به قطر

در هفته گذشته به دنبال سفر هیات قطری به کشورمان، محمد راستاد و اعضای هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی طی نشست خبری با حضور روسای سازمان بنادر و دریانوردی قطر به سوالات خبرنگاران داخلی پاسخ گفت. راستاد اعلام کرد: کشور قطر با توجه به ظرفیت و زمینه های مناسب در حوزه های بندری و دریایی می تواند همکاری های خوبی با ایران داشته باشد و امیدواریم سفر هیات عالیرتبه قطر به ایران منجر به انعقاد تفاهم نامه همکاری دریایی و بندر شود.

راستاد همچنین گفت: در جهت توسعه همکاری با کشور قطر، پیش‌نویس توافقنامه همکاری  جست‌و‌جوی نجات دریایی و شناسایی مدارک شایستگی دریانوردان به مقامات دریایی قطر، ارایه شد. این تفاهم‌نامه‌ها در حال بررسی است و امیدواریم هر چه سریعتر نهایی شود.(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

سرمایه‌گذاری قطر در بنادر و پس‌کرانه‌های بندر ایران

در نشست فوق، محمد الخنجی مدیرعامل سازمان بنادر قطر نیز از سرمایه گذاری قطر در بنادر و پس کرانه های بندری ایران خبر داد و گفت: حمل و نقل کالاهای ایران به مقصد قطر تسهیل می شود و برنامه قطر برای توسعه ترانزیت به کشورهای GIS با استفاده از امکانات بندری ایران است و هیچ چیز مانع از تعامل ما با ایران نخواهد بود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

جمع‌بندی گزارش سانحه نفتکش ایرانی سانچی تا پایان اردیبهشت ۹۷

در هفته گذشته هادی حق شناس عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی از برگزاری سومین جلسه کمیته بررسی علل سانحه سانچی تا دو هفته دیگر خبر داد و گفت: گزارش جمع بندی سانحه نفتکش سانچی تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری نهایی می‌شود.

وی ادامه داد: امیدواریم با اطلاعاتی که از دو جعبه سیاه (VDR) نفتکش سانچی و شناور فله‌بر کریستال استخراج ‌شده است و همچنین مصاحبه های صورت گرفته با خدمه شناور چینی توسط تیم ایرانی و سایر اطلاعات جانبی، تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری، تدوین گزارش نهایی علل سانحه سانچی تکمیل شود(جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

طرح تدقیق مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی ۵ استان در دستورکار

محمدرضا اله‌یار معاون مهندسی و توسعه امور زیربنایی سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این مطلب که طرح تدقیق مدیریت یکپارچه مناطق ساحلی پنج استانِ هرمزگان، بوشهر، مازندران، گلستان و گیلان در دستورکار سازمان بنادر قرار دارد و برخی نیز در شرف تصویب است، گفت: مطالعات توسعه ای ۱۲ بندر با رویکرد بازآفرینی شهری و تعامل بندر با شهر آغاز شده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تغییر و اصلاح ساختار سازمان بنادر و دریانوردی در دستورکار

در هفته گذشته منصور آرامی عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: توسعه گردشگری دریایی، تجدیدنظر در تعرفه گذاری کالا و اصلاح ساختار سازمانی، سه ماموریت جدید وزیر راه و شهرسازی به سازمان بنادر و دریانوردی است که در دستور کار سازمان قرار گرفته است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

افزایش ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی تا ۹ میلیون TEU

سازمان بنادر و دریانوردی در گزارشی اعلام کرد که آن سازمان تا پایان سال ۱۴۰۰ افزایش ظرفیت کانتینری بنادر بازرگانی را تا ۹ میلیون TEUافزایش خواهد داد و در طی این سال های نیز سن ناوگان مسافری دریایی تا ۱۲.۵ سال کاهش خواهد یافت. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

تفاهم اولیه برای الحاق بندر شهیدبهشتی به منطقه آزاد چابهار

مرتض بانک دبیر شورایعالی مناطق آزاد در هفته گذشته با بیان اینکه تفاهمات اولیه برای پیوستن بندر شهیدبهشتی چابهار به محدوده منطقه آزاد انجام شده است، گفت: این موضوع در کارگروه تخصصی مطرح شده و باید پس از تایید این کارگروه به تصویب شورای عالی مناطق آزاد و پس از آن به تصویب مجلس برسد. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

جزیره نگین پایلوت سرمایه‌گذاری مشترک دو کشور ایران و قطر

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته و رئیس فدراسیون حمل ونقل و لجستیک ایران در هفته گذشته ضمن استقبال از حضور هیات عالیرتبه قطری به جهت حضور در ایران و بررسی همکاری‌های دو کشور در حوزه بنادر دو کشور، گفت: سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه دریایی و بندری ایران به توسعه اقتصادی کشور، کمک بسیار زیادی می‌کند و در این زمینه سازمان بنادر و دریانوردی همواره پیش‌قدم بوده است. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

چشم‌انداز روشن اشتغال پایدار، افزایش تولید ناخالص ملی و تراز تجاری کشور

جمشید عدالتیان عضو هیات نمایندگان اتاق ایران نیز هفته گذشته در رابطه با سفر هیات قطری و گفتگو در زمینه توسعه همکاری های دو کشور در زمینه بنادر و دریانوردی اعلام نظر کرد و گفت: همکاری مشترک ایران با قطر باعث فعال شدن بنادر جنوبی کشور می‌شود. (جزئیات بیشتر را اینجا بخوانید.)

نظر شما