شناسهٔ خبر: 52183 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مدیر فرودگاه یاسوج عنوان کرد:

برنامه‌ ریزی برای توسعه پروازها در فرودگاه یاسوج/ افزایش ظرفیت عملیاتی در سال جاری

علي محسنيان مدیر فرودگاه یاسوج سانحه پرواز تهران یاسوج و تعلیق موقت پروازها به این فرودگاه را مانعی برای توسعه هوانوردی در استان کهکیلویه و بویراحمد ندانست و اعلام کرد که با اتکا به توسعه فرودگاه در 3 سال گذشته و بهسازی‌های در دست اقدام، برنامه ریزی برای افزایش پروازها به این فرودگاه ادامه دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومي فرودگاه ياسوج، علي محسنيان، مدير این فرودگاه در مصاحبه‌ای به تشريح وضعيت فعلي و برنامه هاي پيش روي فرودگاه یاسوج پرداخت و گفت که سانحه پرواز تهران-یاسوج مانع از رشد حمل‌ و نقل هوایی در استان کهکیلویه و یویراحمد نمی‌شود. در ادامه متن کامل این مصاحبه را می‌خوانید:

ابتدا توضیحاتی درباره وضعیت فعلي فرودگاه پس از سانحه دلخراش سقوط هواپیماي ATR بدهيد.

فرودگاه یاسوج از همان دقایق اولیه وقوع سانحه و روزهای پس از آن با حداکثر توان به منظور تسریع در عملیات جست وجو و نجات شركت كرد.  در فشار روانی، تلاطم و تنش های پس از سانحه، شنیدن جمله ای از مديرعامل شرکت به وزیر با این مضمون که «عملکرد عالی فرودگاه یاسوج به گونه ای بوده که گویی این سانحه را بارها و بارها تمرین كرده اند» به من آرامش داد. پس از سانحه، خواسته اصلی و مهم مردم و مسئولان استان، از سرگیری مجدد پروازها بود که این موضوع با جدیت در دستور کار و مورد پیگیری مستمر قرار گرفت و به عنوان اولین هدف در فرودگاه یاسوج تعیین شد  كه در اين راستا رایزنی ها و پیگیری های متعددی انجام شده است و در ادامه نیز از هیچ کوششی فروگذار نخواهد شد. فرودگاه ياسوج عهده دار ساخت، توسعه، تجهیز و ایجاد زیرساخت های متناسب و ایمن برای برقراری پروازهاست و طبق ساختار فعلی کشورمان در صنعت هواپیمائی کشوری، فرودگاه ها در برقراری پرواز مسئولیت مستقیم ندارند. در عين حال، وظیفه اجتماعی فرودگاه ها حکم می کند که نقش پررنگی را در این زمینه ایفا کنیم.

در سال ۹۷ فرودگاه یاسوج تغییرات عمده ای را تجربه خواهد کرد ؟

تمام  زیرساخت ها و تجهیزات متناسب عملیاتی فرودگاه با حمایت مدیران عالی شرکت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران طی سه سال گذشته در فرودگاه یاسوج فراهم شده است و سال جاری تغییرات قابل توجهی را در ظرفیت عملیاتی فرودگاه شاهد خواهیم بود. از جمله مهمترين اقدامات انجام شده مي توان به بهره برداری از پروژه توسعه و بهسازی سطوح پروازی فرودگاه یاسوج اشاره كرد كه  در این پروژه، دره ای به عمق ۲۷ متر در ابتدای باند ۱۳ فرودگاه با ۱۷۳ هزار کامیون مصالح فنی به حجم يك مليون و ۳۰۰ هزار  متر مکعب کاملا" پر و تسطیح شد و طول باند فرودگاه از ۲۶۰۰ به ۳۲۰۰ و PCN از ۲۶ به ۴۶ ارتقا يافت و شرایط برای نشست و برخاست ایمن پروازها تا رده بدنه متوسط همچون فوکر ۱۰۰ مهیا شد. بهره برداری از سیستم روشنایی باند، اقدام ديگری بود كه  امکان برقراری پرواز شب را ميسر كرد. همچنين مي توان به بهره برداری از طرح تقرب بر اساس دستگاه کمک ناوبری DME  و DVOR، کاهش ارتفاع ۱۱ مانع بلند پروازی و آزادسازی ۱۶۳۰ متر از باند، بهسازی ترمینال و محاوط و برقراري پروازها در تمام روزهای هفته اشاره كرد.

در این صورت فرودگاه یاسوج در سال ۹۷ اقدامات و پروژه های توسعه ای قابل توجهی نخواهد داشت؟

با توجه به پیش بینی رشد پرواز و مسافر  در ۲۰ سال آتی، تمام پروژه های عمرانی در این فرودگاه یا انجام شده یا مانند تکمیل زهکش آب های زیرسطحی و استریپ سازی باند در حال طرح و بررسی است. ضمن اینکه تلاش در بعضی زمینه ها مانند کنترل مستمر موانع پروازی در اطراف فرودگاه، طرح های پروازی مبتنی بر ماهواره، اصلاح مسیرهای پروازی، افزایش درآمدهای هوانوردی و غیر هوانوردی، توانمندسازی نیروی انسانی و تکمیل روند مستند سازی اراضی همچنان ادامه دارد .

آیا برای این پروژه ها و اقدامات به اعتبار لازم دسترسی دارید ؟

مهمترین استراتژی مالی برای یک فرودگاه کم ترافیک، حداکثر بهره وری در هزینه هاست كه  بسیاری از این پروژه ها بار مالی صفر یا ناچیزی دارند. به عنوان نمونه، در بحث برچیدن موانع مصنوعی تاکنون هیچ اعتبار و هزینه ای صرف نکرده ایم و نیاز نخواهیم داشت، اما توانسته ایم بیش از ۱۶۳۰ متر جابه جایی آستانه های باند را از بین ببریم. همچنين در حوزه توانمندسازی نیروی انسانی به این نتیجه رسیده ایم که یکی از کلیدی ترین مشکلات، مربوط به توانمندی های روانی نیروهاست و با مشاوره ستاد شرکت و اعتبار حدود سه میلیون تومانی، دپارتمان روانشناسی فرودگاه یاسوج را راه اندازی كرده ايم كه  امیدواریم طی ارزیابی های آتی، اثربخشی آن را شاهد باشیم.

چه دورنمایی از سال ۹۷ را برای فرودگاه یاسوج ترسیم می کنید؟

توسعه حمل و نقل هوایی استان در دهه ۹۰ شمسی به طور مداوم، مستمر و چشمگیر پیگیری شده است و ما به دنبال افزایش سهم حمل و نقل هوایی و رونق چند جانبه این منطقه هستیم. بنابراین وقفه یک ماهه سانحه نتوانسته است و نمی تواند مانع این روند رو به جلو باشد و اميدواريم كه  مرحله به مرحله با خبر برقراری مجدد پروازهای روزانه به تهران و مسیر جدید یاسوج – مشهد، کام مردم این منطقه را شیرین کنیم.

نظر شما