شناسهٔ خبر: 52223 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دبیر شورای‌عالی شهرسازی ومعماری ایران خبر داد:

تهیه و تدوین ضوابط ساختمانی در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران/ تشریح مسئولیت‌های وزارتخانه در عملیاتی‌کردن طرح مقابله با آلودگی منابع آب شرب تهران/ ساماندهی ایجاد شهرک‌های صنعتی، گردشگری و مسکونی در تهران و البرز

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام به جریان افتادن طرح مقابله با آلودگی منابع شرب تهران به تشریح مسئولیت‌های وزارت راه و شهرسازی در این رابطه پرداخت و اعلام کرد: اجرای این طرح با همکاری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی وگردشگری انجام می‌شود.

محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، درباره جزئیات جلسه مشترک با نمایندگانی از استان تهران و البرز و همچنین نمایندگانی از شورای‌عالی امنیت ملی در موضوع طرح مقابله با آلودگی منابع آب شرب تهران تشکیل شد به ارایه توضیحاتی پرداخت.

ایزدی گفت: مردادماه سال ۹۴ شورای‌عالی امنیت ملی، موضوع طرح مقابله با آلودگی منابع آب شرب تهران را بررسی کرد و در همین رابطه، مصوبه‌ای دارد که به وزارت راه و شهرسازی ماموریت می‌دهد که به منظور جلوگیری از این آلودگی منابع آب شرب تهران، طرح ساماندهی برای پنج حوزه آبخیز شهر تهران را آماده کند.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با اعلام این مطلب که از سال ۹۴ تاکنون به دلیل عدم تخصیص اعتبار تا اسفند۹۶ به سرانجام نرسید، اظهار کرد: در جلسه تشکیل شده به دلیل اهمیت موضوع و تلاش برای ارتقای کیفیت زندگی در شهر تهران، موضوع پنج حوزه آبخیز بررسی شد و در همان جلسه نیز چهارچوب شرح خدماتی که در طی این مدت توسط نمایندگان دستگاه های مختلف تهیه شده بود مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و به تایید رساند.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: هم‌اکنون تصمیم بر انتشار فراخوان برای تعیین مشاور برای تهیه سند فوق در دستور کار قرار دارد.

وی ادامه داد: مصوبه شورای عالی امنیت ملی صراحتا از وزارت راه و شهرسازی تدوین ضوابط ساختمانی را خواسته است.

به گفته ایزدی، در کنار سدهایی که تامین تامین آبی کلانشهر تهران را برعهده دارند یعنی پنج سدِ لار، کرج، طالقان، امیرکبیر و لتیان، ساخت و سازهایی در حریم آنها وجود دارد که باید مورد مراقبت ویژه قرار بگیرد. در همین راستا نیز، آقای رحمانی فضلی وزیر کشور نیز طی مکاتباتی در سال گذشته با وزارتخانه داشتند و  از وزارتخانه پیگیر نتیجه این طرح بود که ما با توجه به اعتباری که موردتصویب رساندیم مترصد هستیم تا این موضوع را به نتیجه برسانیم.

معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: تصمیم روز ۲۷ ام فروردین علاوه بر بحث شرح خدمات محصول نهایی که باید منجر به تدوین ضوابطی برای ساخت و ساز در حریم کمی و کیفی رودخانه‌ها شود بحث تبدیل آن به یک پروژه ملی بود که به در مورد آن اجماع صورت گرفت.

وی همچنین اعلام کرد: با انتشار فراخوانی از مشاورانی که به صورت مشارکتی در حوزه‌های مختلف گردشگری، ‌ آب، محیط‌زیست و مطالعات و برنامه ريزي منطقه‌ای دعوت می‌شود که در این چهار حوزه تخصصی براي تهيه طرح‌ ساماندهي مورد نظر اعلام آمادگي خود را اعلام که با انتخاب مشاوران، طرح ساماندهی را برای پنج منطقه آبخیز تهران تهیه و تدوین گردد.
ایزدی تصریح کرد: آنچه که در متن مصوبه شورای‌عالی امنیت ملی صراحت دارد این مطلب است که مسئولیت اصلی برعهده وزارت راه و شهرسازی است و وزارتخانه اینکار را باید با همکاری سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به سرانجام برساند.

وی ادامه داد: اگرچه نامی از وزارت نیرو به میان نیامده است اما وزارت راه و شهرسازی به دلیل اهمیت موضوع، اینکار را به صورت مشارکتی با وزارت نیرو در حوزه آب، سازمان میراث‌فرهنگی در بحث گردشگری و محیط‌زیست با همکاری سازمان محیط‌زیست دنبال می کند که در موضوع مشخص برنامه ریزی شهری وزارت راه و شهرسازی متولی است و ورود خواهد کرد.

ایزدی تاکید کرد: اصرار داریم که چهار موضوعِ محیط‌زیست، آب، گردشگری و برنامه ریزی شهری را با مشارکت هم پیش ببریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین گفت: سندی که حاصل می شود منجر به ضوابط ساخت و ساز هم می‌شود که علاوه بر کنترل پهنه های کارکردی یعنی کاربری های قابل استقرار در این پهنه ها به ضوابط ساخت نیز منتهی می شود. آنچه که مهم است برای جلوگیری از آلوده نشدن منابع آب شرب در این مناطق، ساخت و سازها و پساب های ناشی از انواع و اقسام ساخت وسازهایی است که در این مناطق صورت می‌گیرد که باید برای آنها ضوابط ساختمانی تهیه و تدوین شود و اینکار در دستور کار قرار دارد.

ایزدی با اشاره به این مطلب که در حال حاضر تمايل زيادی برای ساخت و ساز و به صورت مشخص ایجاد شهرک‌های صنعتی، هم‌اکنون در نزدیکی و مجاورت سدهای آبخیز تامین منابع شرب آب تهران وجود دارد، اعلام کرد:  متاسفانه در حال حاضر، فشارهاي زيادي براي اخذ مجوز احداث شهرک های صنعتی داده شود که كه اين موضوع بسیار برای آلوده کردن منابع آب، مخاطره انگیز است. همچنین تمايل زيادی براي احداث شهرک های گردشگری و یا مسکونی وجود دارد که باز هم به شدت بايد مورد مراقبت قرار بگیرد و تحت ضوابط ساخت وساز مجوزهای آنها صادر شود.

وی تاکید کرد: عمدتا طرح ساماندهی به همه این موضوعات رسیدگی می‌کند. چه در مورد استقرار شهرک‌های صنعتی و کنترل نظام ساخت و ساز و چه در مورد سایر تغییراتی که در پهنه‌های آبخیزداری منطقه تهران بزرگ که شامل استان‌های البرز و حتی مازندران و تهران می شود، است. چون سد لار در استان تهران نیست اما جزو مناطق آب‌خیز شهر تهران به شمار می‌رود.

وی در پاسخ به این پرسش که در صورت تهیه و تدوین سند ضوابط ساختمانی در اجرایی وعملیاتی کردن طرح مقابله با آلودگی منابع آب شرب تهران، چه ضمانت‌هایی برای اجرای همه مفاد آن در دستور کار قرار خواهد گرفت؟، گفت: ما در حال حاضر برای مناطق آبخیز شهر تهران، طرح‌های ساماندهی داریم. هرچند برخی از آنها عمرشان سر آمده و برخی نیز همچون لار و طالقان جدید هستند اما از آنجاییکه شورای‌عالی امنیت ملی پیگیر موضوع است و مصوبه نیز از سوی آن شورا تصویب و ابلاغ شده است، امیدواریم بعد از تهیه طرح و تصویب آن در شورای‌عالی شهرسازی و معماری به عنوان یک سند توسعه از نظارت شورای‌عالی امنیت ملی و کمیته‌هایی که می‌تواند در ذیل این شورا تشکیل شود که وظیفه نظارت بر اجرای طرح‌ها را نیز کمیته‌های ذیل شورای‌عالی امنیت ملی برخوردار شود.  

ایزدی تصریح کرد: . امیدوارم شورای عالی امنیت ملی، موضوع آب شرب تهران را به حدی بداند که با تشکیل یک کمیته ای، موضوع نظارت را علاوه بر مصوبه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در اجرای این سند داشته باشد.

نظر شما