شناسهٔ خبر: 52299 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مهدیان خبر داد؛

نوسازی بیش از ۲ میلیون واحد مسکونی در روستاها

عزیزالله مهدیان معاون بازسازی مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی گفت: در اجرای طرح بهسازی مسکن روستایی از سال ۱۳۸۴ تاکنون بیش از ۲ میلیون واحد مسکونی در روستاهای کشور مقاوم و نوسازی شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، ‌عزیزالله مهدیان گفت: در این مدت بیش از یک میلیون و ۶۵۰ هزار واحد مسکونی در روستاها بهسازی شده و ۳۵۰هزار واحد دیگر در ۱۰ سال گذشته در مناطقی که بلایای طبیعی داشته بازسازی شده است.

این مقام مسئول در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ایران بیان کرد: همزمان با سال ۱۳۷۳ که طرح بهسازی مسکن روستایی در برنامه دوم و سوم توسعه کشور آغاز شد، سالیانه بین ۲۰ تا ۳۰ هزار واحد مسکونی در روستاها نوسازی شدند که مجموع این واحدهای مسکونی نیز ۱۹۴ هزار واحد بوده است.

مهدیان افزود: اکنون از پنج میلیون و ۳۰۰ واحد مسکونی در روستاهای کشور سه میلیون و ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار واحد آن نیازمند مقاوم سازی است؛ فرآیند نوسازی این واحدهای روستایی با استفاده از آورده روستاییان و تسهیلات بانکی باید به تدریج انجام شود.

وی یادآور شد: براساس آخرین آمار سرشماری، اکنون پنج میلیون و ۳۰۰ واحد مسکونی روستایی در کشور وجود دارد و شمار خانوارهای روستایی به پنج میلیون و ۸۰۰ خانوار افزایش یافته است.

به گفته این مقام مسئول، آمارهای نشان می دهد اکنون با کمبود ۵۰۰ هزار واحد مسکونی در روستاها مواجه هستیم و باید با برنامه ریزی مناسب این تعداد خانه در روستاها ساخته شود.

به گزارش ایرنا، پیش از این علیرضا تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اعلام کرده بود امسال سقف تسهیلات مسکن روستایی به ۲۵ میلیون تومان افزایش یافته تا به ساخت مسکن روستایی کمک کند.

سال گذشته سقف تسهیلات نوسازی مسکن روستایی ۱۸ میلیون تومان، برای مناطق مرزی و کم برخوردار ۲۰ میلیون تومان بود.

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای مقاوم سازی مسکن روستایی طبق روال گذشته، سالیانه نوسازی ۲۰۰ هزار مسکن روستایی را در دستور کار دارد.

به گفته تابش، در سال ۱۳۸۴ فقط نزدیک به هفت درصد واحدهای مسکن روستایی مقاوم بودند اما اکنون این میزان به ۴۰ درصد رسیده و حتی در برخی از استانها از جمله کرمان از ۵۸ درصد نیز گذشته است.

نظر شما