شناسهٔ خبر: 52315 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مروری بر اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت؛

اجرای طرح هادی و بهسازی محیط روستا در ۹۹۸ روستا/ تعیین حریم گسل‌های ۵ کلانشهر/ بازنگری طرح جامع نطنز به صورت فوریتی در ۳ ماه آتی

گزارش آخر هفته اعلام خبر اجرای طرح هادی و بهسازی محیط روستا در ۹۹۸ روستا از سوی معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سفر وزیر راه و شهرسازی به کشور پاکستان و توافق۲ کشور بر توسعه همکاری‌ها برای نوسازی بافت‌های فرسوده، اعلام ضرورت تعیین حریم گسل‌های ۵ کلانشهر به سفارش شورای عالی شهرسازی و معماری ایران از سوی رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و بیان لزوم بازنگری طرح جامع نطنز به صورت فوریتی در ۳ ماه آتی در جلسه شورایعالی معماری و شهرسازی از مهمترین اخبار حوزه مسکن در هفته گذشته به شمار می‌رود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه مسکن و شهرسازی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

تهیه و اجرای طرح ۱۱۰ روستای هدف گردشگری در سال ۹۷

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ضمن اعلام تهیه و اجرای طرح های عمران روستایی ۱۱۰ روستای هدف گردشگری در سال ۹۷، گفت: بازنگری طرح هادی ۳۴۴۸ روستا و اجرای طرح هادی و بهسازی محیط ۹۹۸ روستای جدید در سال ۹۷ در دستورکار بنیاد مسکن انقلاب اسلامی قرار دارد.

شاملو افزود: دفع آب‌های سطحی و آسفالت معابر یا روسازی با استفاده از مصالح بومی و محلی از اولویت های بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این مناطق بوده است. خوشبختانه در این بخش طی ۳ سال گذشته ما با استفاده از قیر رایگان و با مشارکت خود مردم، شوراها، دهیاری‌ها چیزی در حدود ۶۰ میلیون مترمربع از مساحت معابر داخل روستا را در طول ۸۳۰۰ کیلومتر آسفالت کردیم که کار بسیار گسترده ای بوده و باعث رضایتمندی مردم شد.

تبادل دانشجو، تجربیات تحقیقاتی و رونق گردشگری فرهنگی بین ایران و پاکستان

وزیر راه و شهرسازی کشورمان در دیدار با مسئولان بخش گردشگری و شهرسازی ایالت پنجاب پاکستان، با آنان در خصوص توسعه همکاری دوجانبه برای نوسازی بافت‌های فرسوده و رونق گردشگری توافق کرد.

وی در این سفر همچنین در دیدار با 'کامران لاشاری' مسئول میراث فرهنگی و مرمت بناهای تاریخی ایالت پنجاب پاکستان در خصوص گسترش روابط دوجانبه برای نوسازی بافت های فرسوده با وی تبادل نظر کرد.

آخوندی در دیدار از روند نوسازی بافت فرسوده شهر لاهور از نزدیک در جریان روند اجرای این طرح قرار گرفت.

توسعه کمی و کیفی شبکه شتابنگاری زلزله کشور

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مهمترین فعالیت‌های شاخص و موثر مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در موضوعات مختلفی از جمله تعیین حرایم گسل‌های کلانشهرهای تهران و همچنین توسعه کمی و کیفی شبکه شتابنگاری زلزله کشور را تشریح کرد.

شکرچی‌زاده گفت: تعیین حرائم گسل‌های کلانشهرهای تهران، تبریز، مشهد، کرج و کرمان، تدوین برنامه عملیاتی ایمنی راه‌های کشور، توسعه کمی و کیفی شبکه شتاب‌نگاری زلزله کشور، مشاوره جهت پروژه EPC باند ۲۹ راست و تاکسیوی‌های ارتباطی فرودگاه مهرآباد، پروژه سامانه مديريت روسازی راه‌ها، دو جداره سازی تانکرهای حمل قیر،  بانک مسکن به مثابه بانک توسعه‌ای، تدوین چارچوب راهنمای توسعه شهری مبتنی بر حمل و نقل ریلی، تهیه راهنمای مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان در خصوص جزئیات اجرایی عایق‌کاری حرارتی پوسته ساختمان و ارائه راهکارهای استفاده همزمان از سیستمهای گرمایش و سرمایش خورشیدی و متداول در ساختمانهای مسکونی نقاط مختلف کشور از جمله ۱۰ اقدام شاخص و موثری است که مرکز در دستور کار قرار داد و در پنج سال گذشته به نتیجه رساند.

سبک‌سازی یکی از راهکارهای اصلی برای رفع مشکلات پایتخت است

عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید با بیان این مطلب که توزیع نقش‌های مختلف در سراسر کشور به عنوان سیاست اصلی آمایش سرزمینی ایران از پیش از انقلاب به شمار می‌رفته است گفت: در حقیقت سبک‌سازی تهران به عنوان یکی از اهداف اصلی ما برای رفع مشکلات این کلانشهر محسوب می‌شود که باید مورد توجه قرار گیرد، درحال حاضر تهران دارای نقش‌های متعددی است که باعث شده به جاذب‌ترین منطقه برای سکونت در کشور تبدیل شود.

این مقام مسئول با تأکید بر ضرورت سبک‌سازی نقش‌ها و واگذاری وظایف جدید به تهران گفت: ما در کشور از دهه ۶۰ تا ۸۰ میلادی تلاش کردیم تا برخی از نقش‌های تهران را به مناطق مختلف کشور منتقل کنیم که طی بررسی‌های انجام شده به این نتیجه رسیدیم نواحی دوردست مانند مناطق محروم، نزدیک مانند شهرهای جدید و مناطقی که فاصله‌ای متوسط حدود ۱۲۰ کیلومتر با پایتخت کشور دارند می‌توانند بهترین گزینه برای این کار محسوب شوند.

اعلام آمادگی مجدد سازمان ملی زمین و مسکن برای واگذاری زمین مسکن‌اجتماعی

حمیدرضا عظیمیان معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، درباره مشکلات به وجود آمده میان بنیاد مسکن و سازمان ملی زمین و مسکن در خصوص مسکن اجتماعی و تخصیص یا عدم تخصیص زمین دولتی به بنیاد مسکن اظهار کرد: قانون ما را مکلف کرده که زمین مورد نیاز برای اجرای مسکن اجتماعی را تأمین کنیم و به طور مشخص، بنیاد مسکن باید واحدها را بسازد. برای ساخت و ساز نیز دولت باید ردیف بودجه در اختیار بنیاد مسکن قرار دهد. اما چون تخصیص های دولتی انجام نشده بنیاد نتوانسته این کار را انجام دهد.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی زمانی هم طرح مسکن مهر در دولت های نهم و دهم آغاز شده بود، دولت به سازمان ملی زمین و مسکن وقت دستور داده بود تا اراضی دولتی را به ساکنان مسکن مهر اجاره ۹۹ ساله بدهد اما این قیمت به قدری ناچیز بود که برای ما صرف نمی کرد تا هزینه های آن را به صورت ماهانه از مردم بگیریم به عنوان مثال برخی ساکنان مسکن مهر ملزم به پرداخت اجاره ماهیانه ۳۰۰ تومان هستند. بنابراین ما اگر مطمئن شویم هر فرد یا نهادی بخواهد برای محرومان مسکن بسازد، زمین آن را با همین نرخ دولتی تأمین خواهیم کرد.

بررسی ضرورت تهیه طرح ویژه باغشهر تاریخی نطنز در شورای‌عالی شهرسازی و معماری

ضرورت تهیه طرح ویژه باغشهر تاریخی نطنز در نخستین جلسه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در سال ۹۷ به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و به دبیری محمدسعید ایزدی با حضور اعضای اصلی شورا (نمایندگان سازمان‌ها و وزارتخانه‌های مرتبط) و همچنین اعضای استانی در ساختمان دادمان وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در جلسه فوق، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ضمن شنیدن طرح ویژه از سوی مشاور طرح، نظرات مسئولان استانی شرکت کننده در نشست همچون مدیرکل راه و شهرسازی اصفهان، شهردار نطنز و رئیس شورای شهر شهرستان، و همچنین نظرات نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مرتبط به عنوان اعضای اصلی شرکت‌کننده  در نخستین جلسه شورا در سال ۹۷ به ارایه نقطه نظرات خود در این رابطه پرداخت./

نظر شما