شناسهٔ خبر: 52419 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

به بهانه روز معمار، زادروز شیخ بهایی:

اهمیت معماری در آینده ساخت و سازها و سیمای شهرها

طاهره نصر طاهره نصر*: معماری در بستر شهرها شکل خود را می‌یابد و آینده ساخت‌و‌سازهاست که سیمای شهرها را رقم می‌زند، بنابراین جایگاه معماری در این میان جایگاهی ارزشی است.

بر اساس پژوهش‌های تاريخی، انسان در آغاز عصر نوسنگی برای در امان بودن از گرما و سرما و برف و باران و گزند جانوران، «پناهگاه» و آلونك می‌ساخته است. در اين زمان هنوز تخصص در حرفه ها شكل نگرفته بود. اما در هزاره ششم قبل از ميلاد كه تك تك خانه ها در پاره ای از بخش های ايران پديد آمد و آجر نيز در هزاره سوم قبل از ميلاد ساخته شد، افراد خاصي از انسان، به ساختن خانه و كاشانه روي آوردند كه شايد بتوان آن ها را در تاريخ، نخستين بنّايان و معماران برشمرد. معماران همواره در تاریخ جایگاهی خاص داشته­اند. واژه عربي معمار كه صيغه مبالغه فرهنگي دارد به معناي بسيار عمارت­كننده است.

معماري را باید فرصتی دانست برای شناخت انسان از محیط پیرامون خود، معماری را باید آفرینش مکانی دانست که بر پایه باور و اندیشه است برای رفع نیاز. معماری هنر سازماندهي فضاست و اين هنر از راه ساختمان بيان مي‌شود. برخی نیز معماري را هنر ساختن و هدف كلي آن را محصور كردن فضا براي استفاده بشر تعريف مي‌كنند. عده­ای نیز به معماری به عنوان هنر محصور کردن فضا جهت استفاده بشر می­نگرند. اما در کلامی کلی، معماری یعنی تبدیل ذهنیت به کالبد عینی در قالب فرم، محتوا و عملکرد.

در نگاهی کلی می توان هم عامل محیط را در شکل‌دهی به معماری مؤثر دانست و هم عامل انسانی یا به بیانی دیگر مخاطب معماری. توجه به محیط از آن جنبه مهم است که بستر طراحی به عنوان عاملی هویت بخش به معماری می‌تواند و باید مطرح باشد. همچنین تأمین امنیت و آسایش مردم جامعه به عنوان مخاطبان معماری نیز بسیار مهم است و می تواند به عنوان یکی از عوامل شکل‌دهنده معماری به عنوان پاسخ به نیاز مردم مطرح باشد. با توجه به دو عامل مذکور جایگاه توجه به «مهندسی ارزشی» و «مهندسی فرهنگی» در وظایف معماران مشهود است. چرا که معماری در بستر شهرها شکل خود را می یابد و آینده ساخت‌و‌سازهاست که سیمای شهرها را رقم می‌زند، لذا جایگاه معماری در این میان جایگاهی ارزشی است. ارتقای کیفی سیمای شهرها فقط توجه به آینده ساخت‌و‌سازها نیست. ماده ۲ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان به تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش­های ایرانی اسلامی در معماری و شهرسازی، ترویج اصول معماری و شهرسازی و رشد آگاهی عمومی نسبت به آن و مقررات ملی ساختمان و افزایش بهره­وری، حمایت از مردم به عنوان بهره­برداران از ساختمان­ها و فضاهای شهری و ابنیه و مستحدثات عمومی و همچنین رشد و اعتلای مهندسی در کشور به صورت آشکار، اشاره کرده است. در این میان توجه به جایگاه «رشته معماری» در میان سایر رشته های هفت گانه مهندسی، مهم تر می باشد. چرا که معمار با خلاقیت خود فضای را خلق می کند و باید توجه معمار به خلق فضا در راستای ارتقای کیفیت سکونتگاه‌های انسانی و محیط زیست باشد. بنابراین توجه به جایگاه «مهندسی ارزشی» و «مهندسی فرهنگی» دو مقوله‌ای است که در سازمان‌های نظام مهندسی باید مورد اهمیت بیشتر قرار گیرد.

از سویی دیگر باید برای توجه عموم مردم و متخصصان به معماری و مهندسی در ایران کوشید و زمینه حمایت و مشارکت بیشتر دستگاه‌های اجرایی جهت ارتقای طراحی و کیفیت ساختمان‌ها را فراهم نمود.

روز معمار مبارک.

*رئیس گروه تخصصی معماری و نایب رئیس کمیسیون انرژی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور

برچسب‌ها:

نظر شما