شناسهٔ خبر: 52579 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معرفی کتاب؛

۴ دهه شتاب نگاری در ایران

کتاب کتاب چهاردهه شتاب نگاری در ایران توسط انتشارات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در پنج فصل منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کتاب چهار دهه شتابنگاری در ایران تالیف اسماعیل فرزانگان، محمد پورمحمد شاهوار و حسین میرزایی‌علویجه توسط انتشارات مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی منتشر شد.

این  کتاب در پنج فصلِ مقدمه، تاریخچه شتاب‌نگاری در دنیا، تاریخچه شتاب‌نگاری در ایران، فعالیت‌های شبکه و وضعیت فعلی شبکه شتاب‌نگاری و چشم‌انداز نزدیک تالیف شده است.

در بخشی از پیشگفتار به قلم محمد شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی آمده است: شبکه شتاب نگاری ایران با دارا بودن بیش از ۱۱۰۰ شتابنگار فعال و مجموعه ای بالغ بر ۱۱۰۰۰ رکورد از زمین لرزه های رویداده از سال ۱۳۵۲ تاکنون، منبع عظیمی از اطلاعات پایه برای علم مهندسی زلزله و زلزله شناسی مهندسی در کشور محسوب می گردد. محتوای این کتاب نگارشی از عملکرد شبکه شتابنگاری در ۴۰ سال گذشته را به صورت اجمالی بیان می کند. امید است این مجموعه بتواند ضمن ارایه تاریخچه ای از شبکه ملی شتابنگاری، بخشی از توانمندی های این شبکه را برای کارشناسان و صاحبنظران بازگو کند.

همچنین در کتاب فوق پیشگفتاری از موسسه شبکه ملی شتابنگاری مرحوم علی اکبر معین فر نیز با این مضمون آمده است: همکارانم در مجموعه شبکه ملی شتابنگاری در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی پس از برگزاری چهلمین سالگرد تاسیس آن و همزمان با سی و ششمین سالگرد زمین لرزه طبس در شهریور ۱۳۹۳، اقدام به تهیه کتابی با عنوان ۴۰ سال شتابنگاری در ایران نموده اند که می تواند مورد استفاده محققین و دانشجویان علاقمند قرار گیرد. امیدوارم که شبکه ملی شتابنگاری ایران بتواند با بازسازی و نوسازی خود و بکارگیری دستگاه های جدید و فناوری های نوین در حیطه ارتباطات، انتقال و پردازش داده‌ها، همچنان جایگاه خود را در کشور و منطقه حفظ نماید. در این سیر و با توجه به تجربه کشورهای دیگر راه اندازی سامانه‌های هشدار و پاسخ سریع زمین‌لرزه در شهرهای بزرگ و مناطق لرزه‌خیز می‌تواند نقش مهمی در کاهش خسارات جانی و مالی زمین‌لرزه‌ها داشته باشد.

نظر شما