شناسهٔ خبر: 52584 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

حاجی زاده مطرح کرد؛

وزارت راه و شهرسازی مسئول نظارت عالیه بر اجرای ماده ۳۵ قانون نظام‌مهندسی

نشست مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: وزارت راه و شهرسازی طبق ماده ۳۵ قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان‌ها مسئولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمان‌ها و طرح‌های شهرسازی و عمرانی شهری که اجرای ضوابط و مقررات مزبور در مورد آنها الزامی است را دارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه و شهرسازی استان کرمان، سمینار معرفی نرم‌افزار نظارت عالیه موضوع ماده ۳۵ قانون نظام‌مهندسی به میزبانی اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان و با حضور کارشناسان ادارات کل راه و شهرسازی فارس، لارستان، هرمزگان، ایرانشهر، سیستان و بلوچستان و کرمان جنوب برگزار شد.

علی حاجی‌زاده مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان در این سمینار با بیان اینکه اجرای ماده ۳۵ قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان بر عهده وزارت راه و شهرسازی است، گفت: بررسی گزارش‌ها به‌صورت لحظه‌ای برای تصمیم‌گیری‌های کلان مدیریتی، برنامه‌ریزی عمیق، کاهش هزینه‌ها، افزایش سرعت عمل مهندسان و کاهش برخی خطاهای نظارتی از ویژگی‌های این نرم‌افزار است.

وی با بیان اینکه طراحی این نرم‌افزار در راستای سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی و اجرای دولت الکترونیک انجام‌یافته است، افزود: وزارت راه و شهرسازی طبق ماده ۳۵ قانون نظام‌مهندسی و کنترل ساختمان‌ها مسئولیت نظارت عالیه بر اجرای ضوابط و مقررات شهرسازی و مقررات ملی ساختمان در طراحی و اجرای تمامی ساختمان‌ها و طرح‌های شهرسازی و عمرانی شهری که اجرای ضوابط و مقررات مزبور در مورد آنها الزامی است را دارد.

مدیر مسکن و ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان کرمان با اشاره به روند نظارت عالیه در استان کرمان اظهار کرد: این روند در استان کرمان همانند سایر نقاط کشور پس از وقفه کوتاهی از سه‌ماهه پایانی سال ۹۲ شروع شد.

وی افزود: ۱۸۱ مورد بازدید شامل ۱۹۴ هزار مترمربع در اجرای روند جدید نظارت عالیه در استان کرمان در سال ۹۲ صورت گرفت که از این تعداد بازدید حدود ۱۰ نفر به شورای انتظامی مهندسین ناظر معرفی شده است.

حاجی‌زاده از ۵۰۱ بازدید در سال ۹۳ خبر داد و گفت: بیش از یک‌میلیون و ۹۵ هزار مترمربع زیربنای این بازدیدها بوده که ۵۵ نفر به شورای انتظامی معرفی شدند و ۴۸ مورد رأی صادر شده است.

مدیر مسکن راه و شهرسازی استان کرمان با اشاره به اینکه در سال ۹۴، ۴۹۳ بازدید انجام شده که شامل یک‌میلیون و ۷۱ هزار مترمربع است، گفت: ۴۳ نفر به شورای انتظامی معرفی شدند که منجر به صدور ۳۳ رأی شد.

وی به ۲۷۶ مورد بازدید شامل ۸۰۳ هزار مترمربع در سال ۹۵ اشاره کرد و گفت: در این بازدیدها ۱۰ نفر به شورای انتظامی مهندسین معرفی و چهار رأی صادر شده است.

حاجی زاه تصریح کرد: در ۶ ماهه نخست سال ۹۶؛ ۲۲۶ مورد شامل ۴۴۴ هزار مترمربع بازدید انجام شده که ۲۳ نفر به شورای انتظامی معرفی شدند و یک رأی صادر شده است.

مدیر مسکن راه و شهرسازی استان کرمان با بیان اینکه امیدواریم این روند سبب توسعه مهندسی در استان و کشور شود، خاطرنشان کرد: آنچه در ماده ۳۵ قانون نظام‌مهندسی آمده وظیفه نظارت بر عهده راه و شهرسازی گذاشته شده اما شاید با این امکانات موجود نتواستیم به‌طور کامل این وظیفه را به ثمر برسانیم.

وی در پایان خواستار اختصاص بودجه سنواتی و روش‌های مناسب‌تر برای انجام بهترِ این وظیفه خطیر و مهم شد.

نظر شما