شناسهٔ خبر: 52649 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی:

سقف تسهیلات مقاوم‌سازی مسکن‌روستایی ۲۵ میلیون تومان می‌شود/ بیش از ۳۷ هزار روستای کشور دارای طرح هادی شدند

محمدرضا شاملو معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اشاره به اینکه این بنیاد پیشنهاد داده است تا سقف تسهیلات پرداختی برای ساخت و مقاوم‌سازی مسکن در روستاها در سال ۹۷ به ۲۵ میلیون تومان افزایش یابد، گفت: از مجموع ۳۹ هزار و ۴۵۰ روستای بالای ۲۰ خانوار در کشور ، تاکنون طرح هادی برای حدود ۳۷هزار و ۷۰۰ روستای تهیه شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدرضا شاملو شامگاه پنجشنبه در آیین افتتاح همزمان طرح هادی در ۳۴ روستای شهرستان آمل افزود : این طرح تاکنون در ۱۷ هزار و ۵۰۰ روستا اجرا شده و در بقیه روستاها نیز بزودی اجرا می شود.

وی از اختصاص حدود ۲ هزار میلیارد تومان برای اجرای طرح های هادی و بهسازی محیط روستاهای کشور در سال جاری خبر داد و پیش بینی کرد که با این میزان اعتبار، طرح هادی برای حدود چهار هزار و ۵۰۰ روستا تهیه و بازنگری شود.

شاملو گفت : همچنین تلاش بر این است تا پایان امسال حدود ۲ هزار و ۷۰۰ طرح هادی روستایی در کشور تکمیل و بهره برداری شود.

توجه جدی به نمای ساختمان های روستایی

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با تاکید بر این که اقدامات عمرانی در روستاها فقط به آسفالت ختم نمی شود، گفت : بنیاد مسکن تلاش دارد تا از طرح های خلاقانه از جمله توسعه اقامتگاههای بوم گردی در روستاهای دارای بافت تاریخی حمایت کند.

وی از نبود معماری و طراحی یکپارچه در ساخت نماهای خانه های روستایی در کشور انتقاد کرد و افزود : البته بخشی از این کاستی مربوط به بنیاد مسکن است و این آمادگی اکنون وجود دارد تا با جدیت ادارات شهرستانی و مداخله جدی تر دهیاران، نمای خانه های روستایی متناسب با بافت و اقلیم همان منطقه ساخته شود.

شاملو گفت : متاسفانه در سال های اخیر با الگوگیری ناقصی که در ساخت و سازهای روستاها انجام شده، اصالت خانه های روستایی دارای ارزش را کم رنگ کرده و باید این اصالت در ساخت و سازهای جدید احیا و توجه شود.

گفتنی است، طرح هادی روستایی در ۳۴ روستای شهرستان آمل با حضور معاون عمرانی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با برگزاری آیینی نمادین در روستای ' هلومسر ' افتتاح شد. برای اجرای این طرح ها بیش از ۷۶ میلیارد ریال هزینه شد و بیش از ۸۴ هزار نفر جمعیت این روستاها از مزایای آن بهره‌مند شدند.

شاملو در گفتگویی با ایرنا، افزود : میزان تسهیلات پرداختی در سال گذشته ۲۰ میلیون تومان بوده و با توجه به افزایش مصالح ساختمانی، افزایش سقف این تسهیلات قابل قبول است.

وی گفت که پرداخت این مبلغ با تصویب دولت و شورای عالی بانک ها، بزودی آغاز خواهد شد.

معاون بنیاد مسکن با اعلام این که بر اساس برنامه پنج ساله ششم توسعه، نوسازی و مقاوم سازی سالانه حدود ۲۰۰ هزار واحد خانه روستایی هدف گذاری شده است، اظهار داشت : تاکنون حدود یک میلیون و ۸۰۰ هزار خانه روستایی با پرداخت تسهیلات دولتی نوسازی و مقاوم سازی شده است.

وی افزود : امسال هم پرداخت تسهیلات برای مقاوم سازی حدود ۲۰۰ هزار خانه روستایی را در برنامه داریم تا همانند سال های اخیر با حمایت از روستاییان در این بخش، خسارت های ناشی از حوادث های طبیعی از جمله رانش زمین و زلزله را در خانه های مقاوم سازی شده، به حداقل برسانیم.

سند دار شدن ۱۸۰ هزار املاک روستایی در سال جاری

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همچنین اعلام کرد که تاکنون برای سه میلیون و ۴۰۰ هزار فقره از املاک روستایی و املاک واقع در شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت سند مالکیت صادر شده است.

وی اضافه کرد : در سال جاری نیز صدور سند مالکیت برای حدود ۱۸۰ هزار فقره املاک روستایی و شهرهای کمتر از ۲۵ هزار نفر جمعیت کشور پیش بینی شده که به تدریج در حال انجام است.

معاون بنیاد مسکن کشور برای افتتاح همزمان ۳۴ طرح هادی روستایی به شهرستان آمل سفر کرده است.

این طرح ها که برای اجرای آنها ۷۶ میلیارد ریال هزینه شد، عصر پنجشنبه با برگزاری مراسمی در روستای ' هلومسر ' آمل به صورت همزمان افتتاح شدند.

نظر شما