شناسهٔ خبر: 52693 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

بیرانوند در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد:

آغاز عملیات برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون در سال ۹۷/ پروژه در مرحله گشایش LC قرار دارد

نورالله بيرانوند معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن از آغاز عملیات اجرایی برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون در سال ۹۷ خبر داد و گفت: هم اکنون این پروژه در حال طی کردن مراحل گشایش اعتبارات اسنادی قرار دارد و هزینه مورد نیاز از طریق فاینانس ۱.۲ میلیارد یورویی روسیه تامین می‌شود.

نورالله بیرانوند در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به پیشرفت مذاکرات پروژه برقی‌سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه برون اظهار داشت: در راستای امضا قرارداد‌های تجاری و مالی میان ایران و روسیه عملیات اجرایی پروژه برقی سازی راه‌آهن گرمسار-اینچه برون در سال ۹۷ آغاز می‌شود.

وی افزود: هم اکنون این پروژه در حال طی کردن مراحل گشایش اعتبارات اسنادی قرار دارد و اداره کل تدارکات شرکت راه‌آهن در حال پیگیری است.

معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل‌ونقل شرکت راه‌آهن هزینه لازم برای اجرای این پروژه را ۱.۲ میلیارد یورو اعلام کرد که از جانب طرف روس به صورت فاینانس تامین می‌شود.

بیرانوند با بیان اینکه « مسائل مربوط به قیمت، احجام کار و زمان‌بندی اجرای آن، همچنین انتقال فناوری، آموزش نیروی کار و  شرایط تأمین مالی پروژه مورد بررسی و توافق طرفین قرار گرفته است،» گفت: انجام اقدامات پیش‌بینی‌شده در این پروژه باعث افزایش قابل‌توجه ایمنی حمل‌و‌نقل، ظرفیت باری خط و همچنین کاهش چشمگیر آلودگی صوتی و هوا به علاوه ایجاد فرصت‌های شغلی متعدد می‌گردد.

وی  با اشاره به مسیر عبوری این خط آهن بین داشت: محور ریلی گرمسار-اینچه برون در واقع مسیر ترانزیتی ایران از سمت قزاقستان، ترکمنستان و بندرامیرآباد است و بهره برداری از این محور ریلی ضمن ارتقا ظرفیت ترانزیتی، تاثیر قابل ملاحظه‌ای در حمل‌ونقل مسافر خواهد داشت.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصاد راه‌آهن خاطرنشان کرد: از  حدود۴۳۰ کیلومتر طول مسیر ریلی گرمسار-اینچه برون حدود ۳۳۱ کیلومتردر حوزه راه آهن شمال قرار دارد و بیش از ۲۰۰ کیلومتر آن در مناطق کوستانی واقع شده است.

گفتنی است، در آبان ۱۳۹۵ یادداشت تفاهم همکاری‌های حمل‌ونقلی ایران و روسیه در پایان هشتمین اجلاس همکاری‌های حمل‌ونقلی دو كشور میان مهرداد تقی زاده معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی ایران و الکسی سامبویویچ تسیدنوف معاون وزیر حمل‌ونقل روسیه در وزارتخانه راه و شهرسازی ایران امضا شد.

طبق تفاهم‌نامه امضاشده میان طرفین در حوزه حمل‌ونقل ریلی شركت‌های «راه‌آهن روسیه» و راه‌آهن ایران علاقه‌‌مندی خود را برای ادامه كارهای مشترك در پروژه‌های زیرساختی در جمهوری اسلامی ایران مورد تائید قراردادند و با توجه به پیشرفتی كه طرفین در بخش تهیه قرارداد برقی کردن خط راه‌آهن گرمسار-اینچه‌برون دست یافتند، قرار شد این پروژه از محل اعتبارات دولتی روسیه تأمین مالی شود و به همكاری درزمینهٔ مطالعه پروژه‌های زیرساختی بعدی كه از سوی راه‌آهن ایران پیشنهاد خواهند شد ادامه دهند.

نظر شما