شناسهٔ خبر: 52724 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

وثوقی تشریح کرد:

جزئیات پروژه‌های عمرانی استان زنجان در سال ۹۷/ آسفالت راه‌ روستاهای بیش از ۲۰ خانوار/ بازآفرینی ۱۱ محله در ۴ شهر استان

راهسازی مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در تشریح پروژه‌های استان از ارتقاء راه‌های فرعی و اصلی و بازآفرینی ۱۱ محله در ۴ شهر زنجان، ابهر، خرمدره و خدابنده خبر داد.

کلیم الله وثوقی مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص پروژه‌های در دست اجرای استان در سال ۹۷ گفت: در بخش راه‌های اصلی و شریانی ۶ پروژه مهم در استان داریم. تمامی راه‌های اصلی استان مطالعه شده که به بزرگراه ارتقاء پیدا می‌کند از جمله محور زنجان-ابهر-تاکستان که راه اصلی است به بزرگراه تبدیل می‌شود و در این محور ۵ کارگاه فعال است.

وثوقی افزود: محور سلطانیه-خدابنده-همدان نیز راه اصلی بوده و به بزرگراه تبدیل می‌شود، هم اکنون در ۳ قطعه در دست احداث است، همچنین راه اصلی زنجان-بیجار به بزرگراه تبدیل می‌شود.

وی ادامه داد: راه اصلی زنجان-میانه که مجوز مطالعاتی ارتقاء به بزرگراهی آن اخذ شده به مشاور واگذار می‌شود و مشاور این مطالعات را انجام می‌دهد، سپس وارد مرحله اجرا می‌شود.

این مسوول بیان کرد: پروژه کلور-درام نیز که شهرستان طارم استان زنجان را به شهرستان خلخال در استان اردبیل متصل می‌کند راه اصلی بوده در هر دو استان در حال اجراست و پروژه‌ای ۲ تا ۳ ساله است.

وی افزود: محور فرعی زنجان-دندی به راه اصلی تبدیل می‌شود و یک قطعه آن در حال اجراست دو قطعه دیگر اواخر سال گذشته پیمانکار آن انتخاب شد و الآن در مرحله عقد قرارداد و تحویل پروژه است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: برنامه ما در سال ۹۷ این است که ۲۰ کیلومتر از محور زنجان-بیجار را به بهره‌برداری برسانیم (تا کیلومتر ۳۵ شهر زرین‌آباد) و همچنین قطعه بعدی یعنی ۱۵ کیلومتر دیگر را پیمانکار آغاز خواهد کرد.

وثوقی عنوان کرد: محور زنجان-ابهر-تاکستان نیز تا سه‌راهی سلطانیه به طول ۳۵ کیلومتر در برنامه کاری است البته ۱۵ کیلومتر افتتاح شده که ۲۰ کیلومتر قطعه بعدی را امیدواریم در سال ۹۷ به بهره‌برداری برسانیم.

وی ادامه داد: محور زنجان-گیلوان-منجیل نیز راه فرعی بود که ارتقاء به راه اصلی آن در حال اجراست، ۳ قطعه ۷، ۲۴ و ۱۴ کیلومتری از آن به بهره‌برداری رسیده و بقیه قطعات در حال اجرا هستند.

وی افزود: در محور سلطانیه- خدابنده -همدان اولویت ما احداث کمربندی خدابنده به طول ۲۰ کیلومتر است.

وثوقی همچنین در خصوص پروژه‌های راه روستایی استان گفت: برنامه‌ریزی برای آسفالت روستاهای بیش از ۲۰ خانوار در سال ۹۷ انجام شده است.

وی افزود: یک قطعه ۳۲ کیلومتری در منطقه کوهستانی محور زنجان-گیلوان-منجیل وجود دارد که دو دستگاه تونل در مطالعات اولیه آن پیش‌بینی شده و با توجه به کمبود منابع مالی و اعتبارات دولتی، از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی این پروژه آغاز می‌شود، توافقنامه اولیه امضاء شده که ۷۰ درصد آن سرمایه‌گذار از طریق اخذ عوارض و ۳۰ درصد مابقی را نیز دولت تأمین مالی می‌کند.

وی با بیان این که پروژه فوق در وزارت راه در بخش راه اصلی می‌تواند منحصربه‌فرد باشد، ادامه داد: سرمایه‌گذار در این پروژه با ۲۰ سال اخذ عوارض بعد از ۲۳ سال قرار است این پروژه را به وزارت راه و شهرسازی تحویل دهد که در زمان اخذ عوارض نگهداری از محور به عهده سرمایه‌گذار است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان همچنین گفت: در حوزه ریلی احداث خط دوم راه‌آهن تهران-قزوین-زنجان در سال ۹۵ با حضور دکتر آخوندی پروژه آغاز شد که عملیات خاکی و ابنیه فنی آن به اتمام رسیده، اکنون بخش‌هایی از این پروژه در حال ریل‌گذاری است.

وثوقی در خصوص پروژه‌های مسکن مهر عنوان کرد: احداث ۳ دستگاه مدرسه در محله پونک با ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی، چورزق ۷۰ درصد و شهرک ثمین ۲۰ درصد در دست اقدام است، همچنین ۲ پروژه مرکز خدمات محلی که در مرحله واگذاری به پیمانکار است در ۲ منطقه به منظور ارائه خدمات درمانی و تجاری یکی در شهرک ثمین و دیگری در شهرک رضوان طی سال ۹۷ احداث می‌شود.

وی با بیان این که در بخش بازآفرینی شهری اولویت اصلی شهر زنجان است، گفت: در بخش بافت‌های ناکارآمد استان ۴ شهر مطالعه شده زنجان، ابهر، خرمدره و خدابنده را داریم که بیشتر این پروژه‌ها در زنجان است، ۷ محله در زنجان، شهر خرمدره ۱ محله، ابهر ۲ محله و در خدابنده نیز ۱ محله بافت قدیمی است.

وی ادامه داد: پروژه آسفالت خیابان محله اسلام‌آباد زنجان در حال اجراست، همچنین ۳ پروژه سالن‌های آموزشی یکی در محله اسلام‌آباد و ۲ پروژه سالن ورزشی و چمن مصنوعی در محله نجف‌آباد زنجان در حال اجراست.

وثوقی همچنین بیان کرد: در بحث بافت‌های تاریخی پروژه بازسازی سرای پاشا در بازار قدیمی زنجان با پیشرفت فیزیکی ۴۰ درصد در حال اجراست که نیمه اول سال ۹۷ بهره‌برداری می‌شود و دیگری پروژه سرای ناصری در بافت تاریخی استان است.

نظر شما