شناسهٔ خبر: 52817 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رحیمی‌انارکی خبر داد؛

هدایت هدفمند جریان ساخت‌و‌ساز به سمت پروژه‌های ساختمانی دوستدار محیط‌زیست/ فرهنگ‌سازی عمومی برای مصرف بهینه آب

ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیر عامل بانک‌مسکن جزئیات بسته فرهنگ مصرف صحیح آب بانک‌مسکن را برای مصرف بهینه آب شرب، تشریح کرد و گفت: جهت‌گیری سیاستهای اعتباری بانک به گونه‌ای است که با قراردادن شرایط ویژه برای انبوه‌سازانی که برای احداث واحدهای خود از فناوری‌های‌نوین استفاده می‌کنند، به دنبال آن است گام کوچکی در راستای کاهش مصرف انرژی و بالاخص پیشگیری از هدررفت منابع با ارزش کشور از جمله آب بردارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از بانک مسکن، ابوالقاسم رحیمی‌انارکی مدیرعامل بانک مسکن، اعلام کرد: بانک مسکن در سال جاری به دو شکل قصد دارد گام موثر در سطح ملی برای مصرف بهینه آب شرب بردارد. این دو گام که در قالب بسته فرهنگ مصرف صحیح آب ، مراحل اولیه آنها آغاز شده، شامل «حمایت مالی-اجتماعی از فرهنگ­سازی عمومی برای مصرف بهینه آب» و همچنین «هدایت هدفمند جریان ساخت و ساز به سمت پروژه‌های ساختمانی دوستدار محیط­ زیست با قابلیت صرفه­ جویی در مصرف انرژی» می­‌شود.

مدیر عامل بانک مسکن افزود: وجه اول بسته فرهنگ مصرف صحیح آب ، با همکاری مشترک با وزارت نیرو پیش برده می­ شود و وجه دوم آن نیز از همین ابتدای سال جدید با ابلاغ ضوابط نحوه پرداخت تسهیلات بدون سپرده ساخت مسکن فعال شده است.

مدیرعامل بانک مسکن با تشریح اهمیت پرداخت به بحران کم آبی در کشور به عنوان یک مسأله استراتژیک و ملی، از عزم جدی این بانک برای فرهنگ سازی در جهت مصرف صحیح آب خبر داد.

ابوالقاسم رحیمی انارکی با اشاره به سابقه سکونت خود در شهر انارک از مناطق خشک کشور، اظهار کرد: مسأله کم آبی همواره یکی از دغدغه های من در طول همه سال­‌های اخیر بوده و اکنون که موضوع بحران کم‌آبی به نقطه اوج خود رسیده، تلاش خواهیم کرد در قالب مسولیت اجتماعی بانک مسکن، از طرح­های مرتبط با فرهنگ‌سازی برای مصرف بهینه آب شرب حمایت کنیم.

مدیرعامل بانک مسکن اظهار کرد: بر اساس تقسیم بندی صورت گرفته توسط وزارت نیرو، کشور در پنجاه سال اخیر به ۵ قسمت ۱۰ ساله تقسیم شده است که در هر ۱۰ سال نسبت به ۱۰ سال گذشته شاهد کاهش بارندگی بودیم. از طرفی رشد جمعیت، گسترش شهرنشینی،افزایش سطح رفاه مردم،تغییر سبک زندگی، توسعه کشاوری و ...منجر به افزایش تقاضای آب شده است و از همین رو است که از مسأله آب به عنوان یکی از ابرچالش های کشور نام برده می‌شود.

رحیمی‌انارکی با اشاره به اینکه بحران کم آبی یک مسأله استراتژیک و ملی است عنوان کرد: ۹۲ درصد از منابع آبی در بخش کشاورزی به مصرف می‌رسد و تنها ۶ درصد آن به بخش شهری اختصاص دارد بنابراینبا اقداماتی نظیر افزایش کشت گلخانه ای،تغییر الگوی کشت، توسعه سامانه‌های نوین آبیاری،الگوی کشت متناسب با اقلیم،مدیریت پساب‌ها و... می‌توان در راستای افزایش تولید و کاهش مصرف آب گام‌های مثبتی برداشت.

وی ادامه داد: در حال حاضر وضعیت کشور ما به نحوی است که تک تک افراد جامعه باید در قبال این موضوع احساس مسوولیت کرده و هر فرد ایرانی در حد بضاعت و توان خود برای حل این مسأله گام بردارد .

مدیر عامل بانک‌مسکن تصریح کرد: بر همین اساس بانک‌مسکن در راستای اجرای بخشی از مسوولیت‌های اجتماعی خود در سطح جامعه در ماه‌های اخیر مذاکراتی را با شرکت آب و فاضلاب استان تهران آغاز و مقرر شده است که در اولین گام، فرهنگ­سازی مشترکی در خصوص الگوی مصرف صحیح آب داشته باشیم و در گامهای بعدی از طریق اطلاع رسانی مصرف صحیح آب به همکاران و مشتریان بتوانیم فرهنگ مصرف صحیح آب را در بانک مسکن جاری و ساری کنیم . همچنین مقرر است در تمامی بروشورهای اطلاع رسانی خدمات و محصولات بانک، یک صفحه را به موضوع آب اختصاص دهیم. از طرفی در تبلیغات بانک مسکن در فضای مجازی نیز با هشتگ آب تلاش خواهیم کرد اطلاعات مربوط به کم آبی در اختیار عموم هموطنان عزیزمان قرار گیرد.

رحیمی انارکی در ادامه از هدفمند شدن فرآیند پرداخت تسهیلات ساخت مسکن در سال جاری با رویکرد صرفه­ جویی و مصرف بهینه منابع طبیعی و انرژی خبر داد و با اشاره به سیاست های اعتباری بانک مسکن در سال های گذشته اذعان داشت: جهت گیری سیاستهای اعتباری بانک به ترتیبی است که با قراردادن شرایط ویژه برای انبوه سازانی که برای احداث واحدهای خود از فناوری های نوین استفاده می کنند، به دنبال آن است گام کوچکی در راستای کاهش مصرف انرژی و بالاخص پیشگیری از هدررفت منابع با ارزش کشور از جمله آب بردارد.

وی اظهار امیداوری کرد:با تلاش عمومی در سطح ملی و سطوح خرد و کلان جامعه بتوانیم از طریق برنامه ریزی و مدیریت الگوی مصرف صحیح آب و استفاده بهینه از منابع نقش موثری در صرفه جویی و جلوگیری از هدررفت آب داشته باشیم.

نظر شما