شناسهٔ خبر: 52855 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

صبوری مهمترین اقدامات سال ۹۶ را تشریح کرد؛

ساماندهی ۵ محور تاریخی- فرهنگی در راستای طرح بازآفرینی/ بازسازی بافت فرسوده در محدوده حرم حضرت معصومه (س)

صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با اشاره به ساماندهی ۵ محور تاریخی- فرهنگی در راستای طرح بازآفرینی در سال ۹۶، مهمترین اقدامات این اداره کل را تشریح کرد.

حسن صبوری مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره فعالیت‌های انجام‌گرفته این اداره کل در حوزه راه در سال ۹۶ اظهار کرد: در سال گذشته شاهد افتتاح و بازگشایی تقاطع غیرهمسطح پردیسان، لکه‌گیری و روکش آسفالت محور قم- نیزار به طول ۱۲ کیلومتر، لکه‌گیری و روکش آسفالت محور قدیم قم- تهران به طول ۱۴ کیلومتر، افتتاح و بازگشایی قطعه دوم و سوم محور قم- آوه بودیم.

وی درباره بافت فرسوده و ناکارآمد استان قم بیان کرد: در سال ۹۶ عملیات اجرایی ساماندهی محورهای تاریخی فرهنگی بافت مرکزی شهر با همکاری سازمان بهسازی، نوسازی و زیباسازی اطراف حرم مطهر حضرت معصومه (س) کلید خورد و برای اولین بار هماهنگی مطلوبی در کف‌سازی، جداره‌سازی و ساماندهی محورهای مدنظر در بافت تاریخی صورت گرفت که همکاری‌های مطلوبی بین اداره کل، شهرداری و سایر ادارات ذیربط وجود دارد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم در خصوص طرح‌های بازآفرینی که در سال ۹۶ عملیاتی شده است، گفت: در نیمه دوم سال ۹۶ قرارداد ساماندهی ۵ محور تاریخی- فرهنگی، شامل خانه تاریخی شاکری تا آب‌انبار لبچال، لبچال تا امامزاده شاه حمزه، لبچال تا میدان میر، ساماندهی میدان میر و محوطه بیت النور، امامزاده حمزه تا مدرسه غیاثیه (پامنار) منعقد شد که در مجموع، این پروژه‌ها تاکنون حدود ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

وی درباره عملیات اجرایی پروژه احداث فاز ۲ مرکز شماره ۱۰ آموزشی اداره کل فنی و حرفه‌ای استان قم اظهار کرد: این پروژه بااعتباری به مبلغ ۲۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری از سال ۹۴ توسط اداره کل راه و شهرسازی استان قم آغاز شد که شامل دو کارگاه آموزشی در دو طبقه به همراه سرایداری و نگهبانی جمعاً با زیربنای ۳۲۰۰ مترمربع است. 

صبوری با بیان اینکه در قالب اعتبارات سفر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) و استانی تاکنون ۲۴ میلیارد ریال اعتبار از سوی سازمان محترم مدیریت برنامه‌ریزی استان قم برای احداث این پروژه تخصیص یافته، افزود: بلوک B مرکز شماره ۱۰ آموزشی اداره کل فنی و حرفه‌ای استان قم تکمیل و آماده واگذاری و تحویل به بهره‌بردار است که عملیات اجرایی احداث بلوک C این مرکز با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد و در مرحله نازک‌کاری به دلیل کمبود اعتبارات متوقف شده است.

وی با اشاره به تکمیل و بهره‌برداری از درمانگاه ایثار در سال ۹۶ بیان کرد: انعقاد قرارداد احداث درمانگاه امام علی النقی (ع) در سکونتگاه غیررسمی شادقلی خان با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصد از اهم اقدامات سال گذشته است که تکمیل مطالعات جامع بازآفرینی شهر قم با رویکرد شهرنگر و تصویب مطالعات مرمت خانه تاریخی لاجوردی زاده در محله باغ پنبه قم برای سال ۹۷ تدوین شده است.

صبوری درباره فعالیت‌های انجام شده سال ۹۶ این اداره کل در حوزه مسکن گفت: یکی از این فعالیت‌ها مربوط به پروژه بلوار امام علی (ع) است که از مهرماه سال ۱۳۹۶ شروع شده و در حال حاضر ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که پیمانکار مربوطه در حال انجام امور اجرائی است و این پروژه تا پایان شهریورماه پایان پذیرد.

وی افزود: همچنین زیرسازی و روسازی شوارع محله ۸ (مسکن مهر) به‌صورت ۱۰۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که عملیات اجرایی آن خاتمه یافته است و محله ۶ و بلوار ابوطالب با پیشرفت فیزیکی ۱۵ درصد در حال انجام است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان قم درباره قطار سریع‌السیر تهران- قم- اصفهان نیز بیان کرد: این پروژه در محدوده استان قم در مسیر قم به تهران تجهیز کارگاه شده و در شهر قم در مرحله نهایی تصمیم‌گیری است به‌طوری‌که قطار پرسرعت در قم دو ایستگاه داشته باشد، یکی حدفاصل میدان ولیعصر تا میدان بقیه‌الله و دیگری در مرکز استان قم قرار خواهد گرفت.

نظر شما