شناسهٔ خبر: 52901 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

با حضور وزیر راه و شهرسازی:

اجلاس وزیران حمل و نقل اکو درترکمنستان آغاز شد

تركمنستان نهمین اجلاس وزرای حمل و نقل «اکو» امروز - پنحشنبه - با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران ، درسالن کنفرانس هتل «دنیز»واقع در منطقه ملی گردشگری «آوازه» ساحل ترکمنی دریای خزر آغاز شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، «عباس آخوندی» وزیرراه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران در راس یک هیات عالی رتبه سیاسی کارشناسی در کنار بیش از ۲۰ هیات از کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی «اکو» در این اجلاس حضور دارد.

قرار است ، وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران تا ساعت دیگر در این اجلاس سخنرانی و مواضع و دیدگاه‌های «تهران» در زمینه توسعه و گسترش همکاری و رونق بخشی به تعاملات حمل و نقل و ترانزیت کالا بین کشورهای منطقه و فرا منطقه را بیان کند.

بررسی روند توافقات و اسناد اجلاس قبلی وزرای حمل و نقل سازمان اکو، تبیین و ارائه ابتکار و نیز راهکارهای جدید در زمینه چگونگی گسترش همکاری در زمینه صنعت حمل و نقل هوایی، جاده‌ای و دریای بین کشورهای منطقه، و نیز اتخاذ تصمیمات در زمینه تطبیق قوانین ، تعرفه، مقررات حمل و نقل و ترابری بین کشورهای عضو اکو از مهمرین محورهای نهمین اجلاس وزرای حمل و نقل عضو کشورهای سازمان اکو در ترکمباشی اعلام شده است.

«سید محمد احمدی» سفیر ایران در عشق‌آباد، «شهرام کوسه غراوی» نماینده نماینده مجلس مردم شرق استان گلستان، گروهی از کارشناسان و مسوولین سیاسی و اداری کشورمان ، آخوندی را در این اجلاس شی همراهی می‌کنند.

سازمان همکاری اقتصادی (Economic Cooperation Organization)) به طور مخفف اکو یک سازمان اقتصادی منطقه‌ای است. سه کشور ایران، پاکستان و ترکیه در سال ۱۳۴۳ (۱۹۶۴) نخستین بار این سازمان را پایه‌ریزی کردند.

این سازمان در ابتدا با نام « آرسی دی» - که نام اختصاری سازمان همکاری عمران منطقه‎ای - است، آغاز به کار کرد. پس از انقلاب ایران (۱۳۵۷) در ایران، کار سازمان با وقفه مواجه شد و در سال ۱۳۶۴ با نام «اکو» حیات خود را از سر گرفت.

پس از فروپاشی شوروی، در سال ۱۳۷۲ کشورهای افغانستان، جمهوری آذربایجان، قزاقستان، ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان نیز به سازمان اکو پیوستند. این سازمان هم‌اکنون با ده عضو، حدود ۳۳۰ میلیون تن جمعیت و ۸٬۶۲۰٬۶۹۷ کیلومتر مربع وسعت کشورها، امکانات نفت، گاز و صنعت در اختیار دارد.

طبق اساسنامه این سازمان، اکو برای بهبود شرایط توسعه اقتصادی پایدار کشورهای عضو تلاش می‌کند؛ و برای حذف تدریجی موانع تجاری در این منطقه فعالیت دارد. از دیگر اهداف اکو، تهیه برنامه مشترک برای توسعه منابع انسانی در این ده کشور است. این سازمان هم‌چنین برای تسریع برنامه توسعه حمل و نقل و ارتباطات فعالیت می‌کند. زبان رسمی اکو انگلیسی است و مقر اصلی آن، شهر تهران در ایران است.

به مناسبت پیوستن افغانستان و کشورهای قفقاز و آسیای میانه از جمله ترکمنستان، قرقیزستان، ازبکستان، قزاقستان، تاجیکستان و آذربایجان به سازمان اکو و افزایش اعضای این سازمان از سه کشور، ایران، پاکستان و ترکیه به ۱۰ کشور، روز هفتم آذر ۱۳۷۱، به عنوان روز اکو نامگذاری شد.

برچسب‌ها:

نظر شما