شناسهٔ خبر: 52971 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

با حضور وزیر راه و شهرسازی انجام شد:

رونمایی از آثار و معرفی برگزیدگان مرحله اول مسابقه معماری پروژه بازآفرینی شهری تبریز/ ضرورت انتخاب طرح نهایی منطبق بر نیازهای مسکونی قشر متوسط

مراسم مراسم رونمایی از آثار و معرفی برگزیدگان مرحله اول مسابقه معماری پروژه بازآفرینی شهری تبریز با حضور وزیر راه و شهرسازی برگزار و از طرح معماران برگزیده تقدیر به عمل آمد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مراسم رونمایی از آثار و معرفی برگزیدگان مرحله اول مسابقه معماری پروژه بازآفرینی شهری تبریز با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، هوشنگ عشایری معاون وزیر و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران، محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن، محمدرضا امینی مدیرعامل شرکت گروه سرمایه‌گذاری بانک مسکن و سایر مسئولین و معماران شرکت کننده در این مسابقه برگزار شد.

گفتنی است طرح مسابقه معماری پروژه بازآفرینی شهری تبریز متعلق به زمینی با مساحت ۵۴ هزار متر مربع (۵.۴ هکتار) واقع در محله حکم آباد تبریز است که مجری آن نیز شرکت گروه سرمایه‌گذاری مسکن خواهد بود.

براساس فراخوان برگزاری این مسابقه ۱۵ مورد اساسی به عنوان خواسته‌های طرح از دید برگزار کنندگان اعلام و به شرح زیر گزارش شده است:

۱)سکونت اصلی‌ترین عملکرد موضوع طراحی خواهد بود و مفهوم ایجاد و یا شکل‌گیری محیط مسکونی هدف اصلی مسابقه است.

۲)مشخصات طرح منطبق بر نیازهای مسکونی طبقه میان‌درآمدی شهرستان تبریز و جمعیت ساکن در منطقه و افزایش کیفیت زندگی آنان خواهد بود.

۳)طرح پیشنهادی ارائه کننده الگوهای سکونت معاصر باشد.

۴)با درنظر گرفتن قیمت‌ها در بازار مسکن منطقه و قدرت خرید قشر هدف(میان‌درآمدی شهر تبریز) بازده اقتصادی و دوره برگشت سرمایه در بررسی و تصمیم‌گیری به عنوان شرط لازم خواهد بود و در صورت ارائه طرح پیشنهادی متناسب با مشخصات تصریح شده در مطالعات امکان‌سنجی نتایج مطالعات ارزیابی اقتصادی در قالب جداول قابل ارزیابی در دفترچه مدارک تحویل مرحله اول مسابقه ضروری است.

۵)طرح پیشنهادی باید در حفظ و تقویت اقتصاد و فرهنگ جاری و ساری محیط شهری مؤثر باشد.

۶)متناسب با اشتغال ساکنان با رویکرد فعالیت‌های محلی و منطقه‌ای در چشم انداز طرح مورد توجه است.

۷)طرح پیشنهادی باید محرک توسعه پایدار محله‌ای و منطقه بافت پیرامون باشد.

۸)سناریوی محله‌ای یا غیرمحله‌ای بودن باید به لحاظ مالکیتی و بهره‌برداری به دقت تبیین شود.

۹)ساختار فیزیکی شریان‌های عمومی ترافیکی جهت ارتباط پروژه با شهر به صورت مناسب ارائه شود.

۱۰)بهره‌گیری از فناوری‌های نوین صنعت ساختمان اعم از ساختمانی تأسیساتی در چارچوب اقتصاد پروژه در جهت افزایش سرعت و کیفیت ساخت و بهینه سازی هزینه های مربوطه از اهمیت بسزایی در انتخاب طرح‌ها برخوردار است.

۱۱) به تغییر و تحول نیازهای فضایی سکونت طیف خانواده‌های ساکن و ترکیبی سنی آن‌ها در طی زمان توجه شود.

۱۲) طراحی کارآمد با قابلیت ساخت تدریجی در عین حفظ یکپارچگی و وحدت مجموعه با دیدگاه برنامه‌ریزی در ساخت و سیاست‌گذاری فروش ضروری است.

۱۳)کالبد طرح پیشنهادی از نقطه نظر دید و منظر با محیط پیرامونی سازگاری داشته و با منظر شهری نیز متناسب باشد.

۱۴)رعایت ضوابط و استانداردهای طراحی و مقررات ملی ساختمان همراه با مطالعات حاکم بر محدوده‌های احیای بافت ناکارآمد شهری و ضوابط معماری و شهرسازی شهرداری تبریز الزامی است.

۱۵)توجه نکات لازم در نحوه نام گذاری پروژه بر مبنای اصول و قواعد خاص خود نیز الزامی است.

همچنین گفتنی است در پایان مراسم از معماران برگزیده با حضور وزیر راه و شهرسازی قدردانی و لوح تقدیری به آن‌ها اعطا شد./

نظر شما