هادی حقشناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در مورد آخرین وضعیت لایروبی اروند و موافقت دو کشور ایران و عراق در این خصوص، گفت: در حال یافتن خطالقعر جدیدی هستیم که این موضوع مستلزم این است تا تفاهم دو کشور را در اینباره کسب کنیم.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: مبنای اختلاف ایران و عراق نیز خطالقعر (تالوگ) جدید است. اگر خطالقعر قبل از انقلاب اسلامی را بخواهیم احیا کنیم میتوانیم اینکار را انجام دهیم، گرچه هزینه لایروبی سنگینی برای کشور و سازمان بنادر و دریانوردی دارد اما آمادگی اینکار را داریم.
حقشناس تصریح کرد: در هر حال این تصمیم را باید مقامات عالی هر دو کشور ایران و عراق بگیرند که آیا منتظر عراقیها بمانیم برای خط القعر جدید یا برگردیم به تالوگ قدیم و ما منتظر تصمیم گیری هستیم.
گفتنی است، پیشتر نیز حقشناس گفته بود: حداقل ۱۰ کیلومتر از طول این رودخانه ۹۲ کیلومتری با مشکل حاد تردد شناورها مواجه است. برای لایروبی اروند باید دهها شناور مغروقهها در بستر این رودخانه خارج شوند تا بتوان عمق آبخور این آبراه را از ۳ متر فعلی به ۹ متر افزایش داد و زمینه تردد شناورهای سنگین فراهم کرد.
معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: به همین منظورمذاکره با طرف عراقی در قالب مفاد توافقنامه ۱۹۷۵ الجزایر که خط تالوگ را به عنوان مرز دو کشور معین کرده است، ادامه دارد تا عراقی ها به تشکیل گروه کاری مشترک CBCراغب شوند.
حقشناس افزود: ۱۰ کیلومتر خطالقعر آب به سمت عراقیها در اروند جابجا شده است و در برخی مناطق به معنای واقعی تپه ایجاد شده است.
وی گفت: احیای خط القعر قدیمی که در توافق نامه الجزایر به آن اشاره شده به ۳۵ میلیون مترمکعب لایروبی و ۲۰۰ میلیون یورو سرمایه گذاری نیاز دارد. یا باید این هزینه را تأمین کرد و یا اینکه باید سراغ خط القعر جدید برویم که داخل خاک عراق است
نظر شما