شناسهٔ خبر: 53038 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سيد محمدعلی افشانی عنوان کرد:

ارتقای كيفيت زندگی در تهران

سید محمدعلی افشانی در جلسه روز گذشته شورای شهر تهران سه نفر از كانديداهای شهرداری تهران به ارايه گزارش‌های خود پرداختند. يكی از اين سه كانديدا محمدعلی افشانی، معاون عمرانی وزير كشور است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایسنا، محمدعلی افشانی به عنوان دومین كاندیدای پست شهرداری تهران در شصتمین جلسه علنی شورای شهر تهران و در تشریح برنامه‌های خود برای تصدی این پست گفت: «همیشه به كاركنانی كه با آنها كار كرده‌ام گفته‌ام تنها شاخصی كه می‌توان به درستی تكیه كرد شاخص رضایتمندی مردم است؛ شاخصی كه می‌تواند ارزیابی عملكرد را به درستی بیان كند؛ لذا با همین نگاه برنامه خود را برای تصدی شهرداری تهران ارایه كردم.»

او ادامه داد: «امروز بر اساس ارتقای كیفیت زندگی در شهر تهران و افزایش شاخص رضایتمندی شهروندان برنامه خود را تدوین كردم؛ چرا كه بی‌تردید در هر سیاستگذاری باید برنامه‌ریزی مدیریت شهری را به صورت كلی بنگریم.»

افشانی گفت:«شهر زیست پذیر؛ شهروند مشاركت‌پذیر» عنوان برنامه‌های من برای تصدی شهرداری تهران است؛ لذا به دنبال شهری هستیم كه برای همه شهروندان دسترس پذیر باشد و بتوانیم ارتباط بین گذشته و آینده را در آن برقرار كنیم.»

بی تردید باید بر اساس شرایط مختلف در تمام محلات شهر تهران زیست شهری را مشاهده كنیم. به این ترتیب پایه كارها در سطح شهر بر اساس محلات است؛ محلاتی كه تشكیل‌دهنده كل شهر هستند. معاون عمرانی وزیر كشور تاكید كرد: «مشاركت شهروندان در اداره شهر از اهمیت بسزایی برخوردار است و ما باید شهری داشته باشیم كه شفافیت و دسترس‌پذیری در آن به‌طور كامل محقق شده باشد و تمام سیاستگذاران و تصمیم‌گیران در برابر مردم پاسخگو باشند.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر لزوم بازگشت اعتماد به مردم تاكید كرد و افزود: «قطعا با بازگشت اعتماد مردم مشاركت افزایش پیدامی كند و منابع مورد نیاز شهر توسط خود مردم تامین خواهد شد. مردم باید بدانند هزینه‌ای كه می‌دهند در چه پروژه‌ای و چگونه صرف می‌شود. بنابراین برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی در اولویت اقدامات شهری قرار خواهد گرفت.»

كاندیدای شهرداری تهران ادامه داد: «فرهنگ می‌تواند موتور محرك اقتصاد باشد. باید فرهنگ‌سازی در سطح شهر به درستی انجام شود. شهر تهران به عنوان پایتخت و بسیاری از سازمان‌ها و دستگاه‌ها ارتباط دارد به همین دلیل دستگاه‌های مختلفی در اداره شهر دخیل هستند. لذا باید تلاش كنیم همكاری و مشاركت میان ذی‌نفعان به‌طور كامل محقق شود و شهر تهران دارای نقاط برخوردار و فقیر است كه باید به نقاط محروم توجه بیشتری داشته باشیم.»

او با تاكید بر اینكه یكی از چالش‌های شهر تهران بافت‌های فرسوده است، افزود: «مقام معظم رهبری به‌طور جد این موضوع را پیگیری می‌كند و هر سه ماه یك بار خاص حاشیه نشینی جلسه‌ای با ایشان برگزار می‌شود.»

افشانی ادامه داد: «برخی ساختمان‌های تهران ممكن بود صدها سال قدمت داشته باشند؛ اما همگی آنها دارای حیاط نور و زندگی بودند؛ اما در دهه‌های گذشته در كنار این ساختمان‌ها برج‌های بلندی ساخته شد كه نور و زندگی را از این ساختمان‌ها سلب می‌كرد و به این ترتیب حقوق ساكنان این بناها ضایع شد.»

این كاندیدا افزود: «تخریب باغات تهران یكی دیگر از معضلات شهر تهران است كه باید پیگیری شود و دو كمیسیون ماده ٥ و ١٠٠ وجود دارد كه ضوابط خاص را برای باغات ایجاد می‌كند اما شاهد هستیم پروژه‌هایی همانند «زگیل» بالا می‌آیند كه برای همه مردم درد آور است.»

صدور شناسنامه فنی ساختمان‌ها

از مهم‌ترین اقدامات

كاندیدای شهرداری تهران در ادامه گفت: «نوسازی بافت‌های فرسوده و ناكارآمدی شهری به عنوان اولویت خاص باید مورد توجه قرار گیرد و اعتبارات فراوانی هزینه شود تا ساختمان‌ها ساخته شود. كنترل و نظارت دقیقی بر روی ساخت ساختمان‌ها وجود ندارد و شهرداری باید در حوزه قانون نسبت به این موارد به صورت موثر اقدام نماید. باید برای پروژه‌هایی كه در حال ساخت است شناسنامه فنی ساختمان صادر شود. یكی از مهم‌ترین كارهایی كه باید انجام شود موضوع صدور شناسنامه فنی ساختمان‌ها است كه می‌تواند در هنگام حوادث بسیار تاثیرگذار باشد. بی‌تردید صیانت و حفاظت از باغات یك ضرورت به شمار می‌رود برای تهرانی كه درختان چندصد ساله آن امروز به روش‌های مختلف خشك شده‌اند.»

معاون عمرانی وزیر كشور ادامه داد: «سرانه فضای سبز باید در محلات و مناطق مختلف شهر تهران تعادل داشته باشد. بحث محیط زیست كه یكی از موارد آن آلودگی هوا است باید با ایجاد زیرساخت‌های مناسب از جمله حمل و نقل عمومی به نقطه مطلوب برسد.»

افشانی تاكید كرد كه مهم‌ترین تكیه ما باید به حمل و نقل عمومی ریل پایه باشد. امروز در كشور ١٩ هزار اتوبوس فرسوده داریم كه از این تعداد ٥٠٠٠ اتوبوس فرسوده در تهران تردد می‌كند.

او به كمبود آب در كشور اشاره كرد و افزود: «تنها آب پایدار در اختیار ما برای شهر تهران پساب‌های شهری است كه باید بازچرخانی شود. باید از این مهار آب استفاده كنیم تا بتوانیم منابع آبی مورد نیاز شهر را تامین كنیم.»

لزوم استقرار سیستم مدیریت كیفیت
در شهرداری

این كاندیدای شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت‌های خود به سیستم مدیریت كیفیت در كشور اشاره كرد و افزود: «باید سیستم مدیریت كیفیت در شهرداری مستقر شود. بنده در زمانی كه رییس سازمان نوسازی مدارس بودم ٨٠٠٠ پروژه در حال ساخت داشتیم. زمانی به یكی از مدرسه‌سازان گفتم به جای ساخت مدرسه سه نرم‌افزار برای این سازمان بسازید تا به این ترتیب بتوانیم هزاران مدرسه در كشور را بنا كنیم.»

وی ادامه داد: « آسیب‌های اجتماعی از جمله تكدی‌گری، كودكان كار، كمبود شادی و نشاط، حاشیه نشینی و توجه به سازمان‌های مردم نهاد از چالش‌های تهران به شمار می‌آید كه باید به آنها توجه ویژه‌ای كرد.»

این كاندیدای تصدی پست شهرداری تهران تصریح كرد: «یكی از موارد مهم در شهرداری تهران پرداخت مطالبات و دیون شهرداری است و باید برای پرداخت آن از منابع بین‌المللی مانند بانك توسعه اسلامی بهره بگیریم تا مطالبات را كاهش دهیم.»

باید در مسیر اصلاح سازمانی مجموعه شهرداری تهران گام ‌برداریم

افشانی همچنین گفت: «ما باید به اقتصاد شهر توجه ویژه‌ای داشته باشیم در این راستا می‌توانیم خدمات فراوانی با مشاركت مردم ارایه دهیم. خدمات ما باید متناسب با حوزه منابع انسانی باشد. باید كاری كنیم كه از بدنه شهرداری تهران نیروی انسانی لازم را تامین كنیم و به این ترتیب متناسب‌سازی سازمان مورد توجه قرار گیرد. باید در مسیر اصلاح سازمانی مجموعه شهرداری تهران گام‌برداریم. »معاون عمرانی وزیر كشور در بخش دیگری از صحبت‌های خود به موضوع مدیریت بحران در شهر تهران اشاره كرد و افزود: «وقوع یك زلزله در تهران می‌تواند خسارات عظیمی را به همراه داشته باشد و شریان‌های اصلی و ساختمان‌های شهر را تخریب كند. لذا باید ارزیابی دقیقی نسبت به آنچه وجود دارد داشته باشیم. درحال حاضر قانون وضع شده در خصوص پدافند غیرعامل باید به‌طور جد مورد توجه قرار گیرد تا از این مسیر بتوانیم در راستای مقابله با حوادث و بلایای طبیعی آمادگی لازم را كسب كنیم.»

او تاكید كرد كه باید دولت و شهرداری ارتباط تنگاتنگی با یكدیگر داشته باشند و شهرداری در جهت تامین منابع مالی پایدار اقدامات موثری را انجام دهد. باید میزان بدهی‌ها، هزینه‌ها و درآمدها به‌طور كامل احصا شود و از طریق برنامه‌ریزی دقیق نسبت به ایجاد تعادل میان هزینه‌ها و درآمدها اقدامات موثر را انجام داد.

اعضای شورای شهر تهران پس از استماع گزارش افشانی، یكی از كاندیداهای شهرداری تهران به بیان نظرات و پرسش‌های خود پرداختند.

سالاری به عنوان اولین نفر سوالات خود از دومین كاندیدای پست شهرداری تهران را مطرح كرد و گفت: «دراین دوران نیاز به انسجام داریم به گونه‌ای كه هر فردی كه شهردار تهران می‌شود باید از فردای صدور حكمش كار را با جدیت پیش ببرد و حالا برنامه شما برای ایجاد انسجام بین شهرداری، شورای شهر و سازمان‌ها و نهادهای دیگر چیست؟»

او با بیان اینكه شهردارانی در تهران موفق هستند كه با اركان نظام ارتباط داشته باشند، ادامه داد: «سوال من این است كه در مورد انتخابات خود چگونه عمل خواهید كرد؟ چرا كه نجفی تیم خوبی چیده است و البته شما هم حق این را دارید كه از تیم خود بهره‌مند شوید.»

در ادامه صدر اعظم نوری با بیان اینكه تهران از نظر شاخص‌های متعدد پایین است، گفت: «شما چقدر از تهران شناخت دارید؟ چرا كه برنامه‌های شما مشخصا درباره شهر تهران نبود.»

او با بیان اینكه تهران چالش‌های زیست محیطی بسیاری دارد، افزود: «امروز وضعیت محیط زیستی شهر تهران به عنوان كلان‌شهر قابل دفاع نیست. تهران نیازمند خلاقیت و نوآوری است و من خلاقیتی در برنامه شما ندیدم و تهران نیاز به برنامه‌های شجاعانه دارد به خصوص در حوزه محیط زیست كه در برنامه شما خیلی خلاقیتی وجود نداشت.»

نوری با اشاره به اینكه پیشنهادات شما خروجی ندارد، گفت: «جایگزینی خودروی نو به جای فرسوده یا ساماندهی موتور اعتبار می‌خواهد و بر چه اساسی شما می‌خواهید آن را انجام دهید؟»

در ادامه حسن رسولی با بیان اینكه انتصاب زنان وجوانان به صورت جرثقیلی در مسوولیت‌هایی كه فاقد توانمندی لازم برای امور باشد، ظلمی آشكار نسبت به زنان و جوانان كشور است، گفت: «من هم به مانند افشانی سابقه مدیریتی حاكمیتی دارم اما در مدت زمان حضورم در حوزه مدیریت شهری متوجه شدم محیط حوزه مدیریت شهری تفاوت ماهوی دارد. چرا كه من وشما به عنوان استاندار، استان‌ها را به منظر امنیتی ریاست می‌كردیم و حتی رییس شورای تامین بودیم و دادستان هم موظف بود تشخیص‌های ریاستی را بپذیرد اما در حوزه شهری اینگونه نیست و افراد بیشتر نقش مشورتی دارند.»

او بابیان اینكه نگرانم در صورت شهردار شدن شما با سازمان تك‌لهجه‌ای مواجه شوم، گفت: «توضیح دهید چه مقدار از نیروی انسانی موجود استفاده می‌كنید و چه مقدار از بیرون نیرو می‌آورید؟»

رسولی با بیان اینكه با عرض معذرت از دوستان معتقد به رشوه‌دهی به زنان نیستم، ادامه داد: «انتصاب جرثقیلی زنان و جوانان در مسوولیت‌هایی كه فاقد توانمندی لازم است، ظلمی آشكار است.»

در ادامه ناهید خداكرمی هم با بیان اینكه قدرت چانه‌زنی برای اداره شهر تهران بسیار مهم است اما نباید همه تمركز شهردار آینده به این تعامل متمركز شود، گفت: «متاسفانه همه برنامه‌های شما حول این محور، است.»

او با بیان اینكه شما به انتصابات قومی و قبیله‌ای مشهور هستید، گفت: «آیا در زمان تصدی شما باز هم این اتفاق در شهرداری رخ می‌دهد و انتظار ما این بود كه رویكرد مدیریت شهری شما به همان پاشنه نمایشی قبلی نباشد.»

همچنین حجت نظری با بیان اینكه رسولی عنوان كرد كه پیرمردها باید فضا را برای حضور جوانان آماده كنند، گفت: «همین كه پیرمردها كنار بروند عالی است و من مشخصا درباره برنامه‌های افشانی در حوزه زنان و جوانان سوال دارم.»

در ادامه هم شهربانو امانی با بیان اینكه جای خالی اهداف كمی در برنامه‌های شما دیده می‌شود، گفت: «در حال حاضر سه معاون شهردار رقیب شما هستند و اگر شهردار منتخب شوید چه رفتاری با این افراد خواهید داشت؟»

فراهانی، دیگر عضو شرای شهر تهران هم در ادامه با بیان اینكه مهم‌ترین مساله شهر مساله حاكمیت اداره شهر است، تصریح كرد: «تعدد دستگاه‌های مختلف كه هر كدام ساز خود را می‌زنند سبب سردرگمی مردم شده است و شما در وزارت كشور چه اقداماتی برای برگرداندن اختیارات شورا انجام دادید؟»

همچنین فخاری با اشاره به اینكه طرح بین‌الحرمین در زمان شما در شیراز انجام شد كه بخشی از آثار میراثی شیراز از بین رفت، گفت: «در پایتخت چه برنامه‌ای برای بافت تاریخی دارید؟»

در ادامه الویری با بیان اینكه شما بارها گفتید كه در استان فارس بودید اما برای تهران چه برنامه‌ای دارید؟ اظهاركرد: «شهردار تهران هم باید مدیر هزینه باشد و هم مدیر درآمد؛ البته با توجه به مشكلاتی كه در شهرداری تهران وجود دارد شهردار بیشتر باید مدیر درآمد باشد و برنامه شما برای افزایش درآمد چیست؟ همچنین شما در حال حاضر جزو خانواده وزارت كشور هستید و نگرش‌تان در مورد اجرای لایحه مدیریت شهری چیست؟»

علی اعطا هم به بیان سوالات خود پرداخت و گفت: «اگر شهردار تهران شوید از مجموع شهرداران و معاونین فعلی چند درصد را تغییر می‌دهید؟ در حال حاضر تعداد قابل توجهی ساختمان ناهنجار در حال تولد است كه وضعیت تهران را بدتر می‌كند و آیا شهردار آینده این پتانسیل را دارد كه جلوی رشد این ساختمان‌ها را بگیرد؟»

او با بیان اینكه پلاسكوهای زیادی در تهران وجود دارد، ادامه داد: «بیش از ٢٣٠ ساختمان بلندمرتبه در تهران داریم كه اطلاعاتش در دسترس نیست و چه برنامه‌ای برای آنها دارید؟»

در ادامه آرش میلانی هم با طرح این سوال از افشانی كه مشخصا برای كاهش آلودگی هوا و حل مشكلات پسماند ومحیط‌زیستی چه برنامه‌ای دارد؟ گفت: «پروژه‌های عمرانی در شهر وجود دارد كه زیست مردمی را به خطر انداخته‌اند؛ آیا شهرداری هستید كه جلوی این پروژه‌ها را بگیرد؟»

مسجد جامعی، یكی دیگر از اعضای شورای شهر تهران هم با بیان اینكه در همه دوره‌ها شورایاران از ادامه فعالیت خود نگران بودند، گفت: «آیا در زمان مدیریت شما شورایاران به تثبیت می‌رسند؟ ساختار شهرداری به گونه‌ای است كه شهر گران اداره می‌شود و برنامه شما برای تامین منابع مالی و تخصیص منابع چه خواهد بود و شما از رویكرد شادی‌آفرینی در شهر صحبت كردید اما چگونه می‌شود این رویكرد را به بحث گردشگری و اشتغال‌زایی گره زد.»

پس از آن افشین حبیب‌زاده با بیان اینكه توسعه در شمال و جنوب تهران عادلانه نیست، گفت: «چه برنامه‌ای برای توسعه عادلانه شهر دارید و همچنین در مورد تخلفاتی كه در این چند ماهه كشف شد چه رفتاری خواهید داشت؟»

افشانی، یكی از كاندیداهای شهرداری تهران در پاسخ به سوالات اعضای شورای شهر گفت: «حتما از نظرات اعضای شورا در شهر استفاده می‌كنم و باید بگویم كه گذشته انسان‌ها گواه روش و منش آنها است و من همیشه حامی شوراهای شهر بوده‌ام و بارها عنوان كرده‌ام كه به شرطی كه فسادی در میان نباشد در اختلاف بین شورا و شهرداری از شورا حمایت می‌كنم و بارها عنوان كردم كه ما ٢٢ نفر هستیم و نه یك شهردار و یك ٢١ عضو.»

او در پاسخ به برخی انتقادات اعضا در مورد انتصابات قومی گفت: «اگر كسی از كمترین عدالت بهره برده باشد رفتار نژادپرستانه نمی‌كند و باید بگویم چهار معاون من در استان فارس از اقوام مختلف بودند و این حرف‌ها را از بیخ و بن تكذیب می‌كنم.»

افشانی با بیان اینكه من بیش از همه دغدغه شورا و شهرداری را دارم، ادامه داد: «در مورد قائل شدن سهم برای مدیریت زنان صحبت كردم اما رشوه نمی‌دهم و استفاده از جوانان نیز در دستور كار است اما یك واقعیتی وجود دارد كه مدیران قدیمی كار را رها نمی‌كنند و عزل‌شان احتمالا با عزراییل است و باید بگویم مدیران جمهوری اسلامی ایران نه می‌میرند و نه عزل می‌شوند؛ بلكه از سمتی به سمت دیگر می‌روند اما باید از ظرفیت جوانان به واسطه توانایی‌شان و نه صرفا جوان بودن، استفاده كرد.»

قطعا با بازگشت اعتماد مردم مشاركت افزایش پیدامی كند و منابع مورد نیاز شهر توسط خود مردم تامین خواهد شد. مردم باید بدانند هزینه‌ای كه می‌دهند در چه پروژه‌ای و چگونه صرف می‌شود. بنابراین برنامه‌ریزی و بودجه‌ریزی در اولویت اقدامات شهری قرار خواهد گرفت.

حتما از نظرات اعضای شورا در شهر استفاده می‌كنم و باید بگویم كه گذشته انسان‌ها گواه روش و منش آنها است و من همیشه حامی شوراهای شهر بوده‌ام و بارها عنوان كرده‌ام كه به شرطی كه فسادی در میان نباشد در اختلاف بین شورا و شهرداری از شورا حمایت می‌كنم و بارها عنوان كردم كه ما ٢٢ نفر هستیم و نه یك شهردار و یك ٢١ عضو.

برچسب‌ها:

نظر شما