شناسهٔ خبر: 53059 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در گردهمایی رؤسای ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای تشریح کرد؛

تبیین سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای/ تاکید بر ایمنی، ارتقاء و تجاری سازی جاده‌ها/ تردد ۳۰ میلیون انواع خودرو و موتورسیکلت در جاده‌ها

مراسم وزیر راه و شهرسازی در گردهمایی رؤسای ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: حمل و نقل جاده‌ای ستون فقرات حمل نقل ایران است و عمده جابجایی‌ها در این شق صورت می‌گیرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی در نخستین گردهمایی رؤسای ادارات راهداری و حمل و نقل جاده‌ای اظهار داشت: حمل و نقل جاده‌ای ستون فقرات حمل  نقل ایران است و عمده حمل و نقل در این شق صورت می‌گیرد.

وی افزود: بیش از ۶۰۰ میلیون تن کالا در سال جا به جا می‌شود و همچنین بیش از ۶۰۰ هزار نفر در این حوزه فعال هستند. لذا بخش بسیار بزرگی است و نمی‌توان به آن کم توجهی کرد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حمل و نقل جاده‌ای جزو قدیمی ترین بخش‌های زندگی بشری از گذشته تاکنون است، گفت: به همین خاطر این حوزه مورد توجه و حساسیت همگان قرار دارد و ما هرچه در توان داریم در این زمینه به کار خواهیم بست.

آخوندی با اشاره به سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه حمل و نقل جاده‌ای بیان داشت: اولین سیاست ما در حوزه ایمنی است و هیچ چیز به اندازه ایمنی در این شق مهم نیست. تمام تلاش خود را از جهات مختلف به ایمنی معطوف می‌کنیم.

این عضو کابیته دولت تدبیر و امید تاکید کرد: ایمنی اصلی ترین و کلیدی ترین محور وزارتخانه است. از این رو برای نقاط پرحادثه، اصلاح هندسی جاده‌ها، شیب شیروانی، اصلاح رویه جاده‌ها، حفاظ‌های جاده‌ای و دوربین‌ها اقدامات گسترده‌ای صورت گرفته و اقدامات بیشتری نیز باید انجام شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: هیچ چیز را با ایمنی برابر نکنید و هیچ دلیلی برای ریسک بزرگ وجود ندارد بلکه باید محتاط و منطقی گام برداریم.

وی در ادامه بیان داشت: موظفیم اقدامی در جهت جلوگیری از رفتار پرخطر برخی از رانندگان که باعث ایجاد خطر برای دیگران می‌شوند را انجام دهیم.

آخوندی با اشاره به نقش بیمه در تصادفات رانندگی تصریح کرد: با پلیس بر سر گواهینامه و نظام بیمه در حال بحث و  گفت و گو هستیم زیرا از نظر بیمه خودرو ایمن می‌شود در حالی که خودرو خطرآفرین نیست بلکه راننده با رفتار خود خطر ایجاد می‌کند.

وی با بیان اینکه راننده با خطر باشد یا کم خطر، بیمه موجه رفتار رانندگی است، گفت: نیازمند بازنگری فرآیند بیمه هستیم و اگر نیاز به تغییر قوانین هم باشد باید لایحه‌ای تنظیم و در این خصوص به مجلس ارائه شود.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه به سیاست دوم و مدرن کردن جاده‌ها و مدیریت جاده‌ای در کشور اشاره داشت و افزود: زمانی در ایران کمتر از ۵۰ هزار کیلومتر جاده و تعداد محدودی خودرو وجود داشت که قابلیت کنترل مکانیکی را فراهم می‌کرد اما هم اکنون حدود ۳۰ میلیون انواع خودرو و  موتورسیکلت در کشور تردد دارند که نمی‌توان به صورت مکانیکی آن‌ها را کنترل کرد. لذا ما نیازمند هوشمندسازی جاده‌ها هستیم.

وی افزود: بعد از هوشمندسازی جاده‌ها باید به سراغ سیستم‌های هشداردهنده رفت و اطلاعات و جاده‌ها در اختیار رانندگان و سایر دستگاه‌ها به طور همزمان قرار بگیرد.

آخوندی میزان سرمایهگذاری طی چند سال گذشته در حوزه حمل و نقل جاده‌ای را قابل ملاحظه خواند و گفت: میزان سرمایهگذاری طی چند سال گذشته با دوره‌های قبل آن قابل مقایسه نیست. بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری شده است.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: سامانه ۱۴۱ یک سامانه پیچیده است و سامانه سپهپن به لحاظ اهمیت باید اهمیت آن به طور مرتب مورد بررسی قرار بگیرد و نقاط ضعف آن نیز مرتفع شود.

آخوندی سپس به سیاست سوم و مبحث تجاری سازی اشاره کرد و گفت: با توجه به محدودیت دولت در بحث بودجه باید به این مساله توجه کنیم که از آنچه که سرمایهگذاری می‌کنیم چه میزان بهره تجاری در بر دارد و اینکه برای مدیریت منابع مالی محدود فعلی باید منابع به چه پروژه‌هایی اختصاص یابد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه تجاری سازی در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ترغیب می‌شود، یادآور شد: پروژه‌های آزادراهی تهران – قم، تهران – ساوه و قزوین – رشت در جهت ارتقای سطح سرویس و بهبود نحوه خدمت رسانی به جای تبدیل شدن به یک پروژه دولتی در راستای تجاری سازی به بخش خصوصی منتقل می‌شوند.

وی ادامه داد: با توجه به کسری منابع بسیار زیاد که متوجه وزارت راه و شهرسازی است دو راهکار پیش روی ما قرار دارد. یکی شامل کمتر کار کنیم و دوم در قالب تجاری سازی کار بیشتری انجام بدهیم.

آخوندی تاکرد کرد: مردم، مجلس و وزارتخانه باید در این زمینه متفق باشند زیرا خدمات و امکانات تجاری بهتر از کار نکردن است.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید تجاری سازی را موجب افزایش نرخ بهره وری از سرمایه‌های ملی دانست و گفت: از مجموعه راه‌ها و به ویژه در مرزها و شبکه‌های بزرگراهی آسیا و توسعه مبادلات تجاری میزان اقدامات مطلوب ما مورد اهمیت قرار دارند. از این رو تاکید ویژه‌ای به سازمان راهداری به منظور بهبود وضعیت پایانه‌های مرزی داشتیم.

وزیر راه و شهرسازی هدف ساماندهی پایانه‌های مرزی تسهیل عبور و مرور در مرزها  به خاطر داشتن ارتباط آسان و ایمن با همسایگان عنوان كرد و گفت: باید به گمرك برای نصب دستگاه‌های xrey های بزرگ در پایانه‌ها كمك كنیم تا تردد به راحت‌ترین روش برقرار شود.

وی خاطرنشان كرد: مفهوم تجاری سازی فقط استفاده از جاده به روش‌های تجاری نیست بلكه افزایش میزان بهره‌وری به ویژه در مرزها نیز محسوب می‌شود.

آخوندی با بیان اینكه مفهوم لجستیك در تجاری سازی بسیار مهم است تصریح كرد: اگر چه ایران را به عنوان چهارراه ترانزیتی جهان می‌شناسند اما چهاراه ترانزیتی زمانی عملكرد خوبی دارد كه تردد سریع، آسان و روان باشد.

این مقام مسئول تاكید كرد: نباید در مسیر ترددها مانع ایجاد كنیم  بلكه باید به توسعه لجستیك پارك‌ها و عضویت در كنوانسیون‌های مختلف در حوزه حمل ونقل جاده‌ای ترغیب شویم.

وی افزود: باید نسبت به كنوانسیون‌های فعال در این حوزه حساس بود. از این رو در صورت عضویت در شبكه بزرگراهی كشور باید نحوه شماره گذاری آزادره‌ها و بزرگراه‌ها براساس نمونه‌های بین‌المللی باشد تا راننده‌های خارجی در زمان عبور از شبكه‌های جاده‌ای ایران با مشكل مواجه نشود. همچنین حمل ونقل چند وجهی باید در دستور كار قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی تاكید كرد: باید تمام فرآیندها مورد بازنگری قرار گیرد.

آخوندی در پایان از راهداران به خاطر انجام وظایف خود به نحو احسنت در سفرهای نوروزی ۹۷ تقدیر و تشكر كرد و گفت: شما راهداران در تعطیلات نوروز سنگ تمام گذاشتید و زمانی كه مردم در حال سفر و تفریح بودند شما مشغول خدمات رسانی بودید. به طور قطع مردم از شما سپاسگزارند.

نظر شما