شناسهٔ خبر: 53073 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مهدی زارع مطرح کرد؛

هشدار نسبت به لرزه‌خیزی جنوب تهران

مهدی زارع دبیر کمیته علمی کنفرانس ملی زلزله و مدیریت ریسک، گفت: در حوزه ریسک زلزله، خطر زلزله برای جنوب تهران بیشتر از بخش‌های دیگر آن است و بافت مرکزی، جنوب غرب و جنوب شرق و شرق تهران بیشترین آسیب‌پذیری را دارا هستند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مهدی زارع دبیر کمیته علمی کنفرانس ملی زلزله و مدیریت ریسک از دیگر سخنرانان در آیین افتتاح کنفرانس ملی زلزله و مدیریت ریسک، ضمن اشاره به مختصات کلی زلزله رخ داده در کرمانشاه، به تشریح وضعیت کشور با تاکید بر تهران از لحاظ لرزه‌خیزی پرداخت.

وی در این خصوص گفت: در حوزه ریسک زلزله، خطر زلزله برای جنوب تهران بیشتر از بخش‌های دیگر آن است و بافت مرکزی، جنوب غرب و جنوب شرق و شرق تهران  بیشترین آسیب‌پذیری را دارا هستند.

دبیر کمیته علمی کنفرانس ملی زلزله و مدیریت ریسک ادامه داد: این در حالی است که بیشترین جمعیت تهران در مناطق آسیب‌پذیر ساکن هستند و بیشترین ریسک آتش‌سوزی هم در مناطق مرکزی، جنوب شرق،‌جنوب و شرق تهران خواهد بود. نکته مهم اینجاست که اگر ما در معرض آسیب حتی زلزله ۵.۵ یا ۶ ریشتر قرار بگیریم، ریسک آتش‌سوزی قابل‌ملاحظه‌ای را شاهد خواهیم بود.

دکتر مهدی زارع در بخش دیگری ادامه داد:‌ آنچه در حال حاضر به عنوان یک واقعیت مطرح است این است که در مناطقی از کشور که با جمعیت بالایی روبرو هستیم،‌ خطر بالا و ریسک بالای زلزله را نیز شاهدیم. بر اساس ارزیابی‌ها، اصفهان برای یک سال آینده ارزیابی ریسک پایینی را داراست ولی باقی مراکز جمعیتی مهم در معرض ریسک بالا قرار دارند و می‌توان اینگونه جمعبندی نمود که با توجه به اتفاقاتی که در ۶ ماه گذشته در سطح کشور روی داده است، همچنان بایدی به برخی نواحی مثل اطراف تهران به عنوان مناطق ریسکی، با بیشترین میزان خسارت توجه شود.

دکتر رخشانی‌مهر معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور و دکتر آندره جوآ دیگر سخنرانان در مراسم افتتاحیه کنفرانس ملی زلزله و مدیریت ریسک با رویکرد آسیب‌پذیری سازه‌ها و شریان‌های حیاتی بودند.

خاطرنشان می‌شود این کنفرانس امروز با برگزاری پنل‌های تخصصی و کارگاه آموزشی پیگیری می‌شود.

نظر شما