شناسهٔ خبر: 53081 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

سرپرست اداره کل تجهيزات و سامانه های فرودگاهی عنوان کرد:

تجهیز فرودگاه‌های کشور با استفاده از امكانات داخلی

فرودگاه مهرآباد سرپرست اداره کل تجهيزات و سامانه های فرودگاهی با اشاره به برنامه ريزی برای خريد تجهيزات هوانوردی داخلی با رعايت استانداردهای جهانی، بر توان مهندسان ايرانی برای نمونه سازی تجهيزات با صرفه جويی قابل ملاحظه ارزی تاکيد کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، عباس وفایی، سرپرست اداره کل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی این شرکت  با اشاره به اینكه وظیفه اصلی اداره كل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی؛ مدیریت، ساماندهی و نظارت بر تامین تجهیزات فرودگاهی و سایت های ناوبری است، عنوان كرد: جبران كاستی های تجهیزاتی برای افزایش ایمنی پروازها، به روزرسانی سامانه ها با رعایت اصل كاهش مصرف انرژی و ایجاد آسایش مسافران از برنامه های اصلی شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران است كه دراین اداره كل به آن پرداخته می شود.

سرپرست اداره كل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی افزود: با توجه به متفاوت بودن اقلیم های جغرافیایی فرودگاه های كشور، تامین تجهیزات فرودگاه ها شرایط خاص آب و هوایی را درنظر می گیریم و در اختصاص تسهیلات به هر فرودگاه متناسب نیز به تعداد پروازهای آن و میزان مسافران و در برگزاری دوره های آموزشی به نیازهای هر منطقه توجه خاص می شود.

وی یكی از برنامه های اصلی اداره كل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی در سال جاری را تحقق چشم انداز پنج ساله این اداره كل و تخصیص هزینه بودجه با رعایت صرفه جویی عنوان كرد و گفت: در این راستا با توجه به هشدار بحران آب، به زودی دستورالعمل مصرف آب را به فرودگاه های كشور ابلاغ می كنیم.

وفایی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه نصب ۱۲ دستگاه پل تلسكوپی در فرودگاه های مختلف كشور عنوان كرد: از این تعداد، دو دستگاه در بندرعباس و دو پل نیز در مهرآباد نصب شده است و سومین پل تلسكوپی مهرآباد نیز تا پایان اردیبهشت نصب خواهد شد.

سرپرست اداره كل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی با اشاره به نوسازی تجهیزات فرسوده یا با عمر ۴۰ تا ۵۰ سال گفت: ژنراتورهای خریداری شده برای فرودگاه اراك درحال نصب است و به زودی ژنراتور فرودگاه های اهواز و گرگان نیز نصب می شوند.

وی همچنین با بیان اینكه "امسال پنج رادار جدید فرودگاهی خریداری و نصب خواهد شد" افزود: یكی از برنامه های ما، تامین تجهیزات زیرساختی برای نصب رادارهای جدید با رعایت بهینه سازی تامین انرژی است.

وفایی با اشاره به اینكه برای انطباق با استانداردهای جهانی درحوزه تجهیزات و تسهیلات فرودگاهی از انكس ۱۴ و ۹ استفاده می شود، گفت: هدف اصلی ما، خریداری تجهیزات به روز داخلی با رعایت اصول استاندارد جهانی است. در میان مهندسان ایرانی استعدادهای خوبی جود دارد كه می توانند تجهیزات را نه فقط مهندسی معكوس، بلكه نمونه سازی كنند.

سرپرست اداره كل تجهیزات و سامانه های فرودگاهی به اجرای موفقیت آمیز سیستم میمیك (طراحی سیستم كنترل روشنایی عوامل پرواز) نیز اشاره كرد و توضیح داد: پیش از این برای كنترل روشنایی عوامل پرواز از كلیدهای انتخابی استفاده می شد كه نور باند را كم و زیاد می كرد كه این سیستم به تدریج به روزتر شد و مانیتوری را در برج و دراختیار كنترلر قرار دادند كه به دستگاه های روشنایی CCR فرمان می دهد. بر اساس طراحی جدید، این سیستم به صورت سوئیچینگ در اختیار كنترلر قرار  گرفته است.

وی با بیان اینكه این سیستم در فرودگاه های تبریز، ‌اردبیل، مهرآباد و شیراز نصب شده و قابلیت های آن روبه افزایش است، افزود: طراحی این سیستم در شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران انجام و توسط شركت خصوصی اجرا شده است. هزینه آن در تبریز تنها ۲۰۰ میلیون تومان شده كه مشابه این سیستم برای این فرودگاه برآورد ۴۰۰ هزار یورویی دارد. 

وفایی همچنین از اجرای طرح ممیزی انرژی درفرودگاه های كشور خبر داد و گفت: این طرح در مهرآباد اجرا شده است و به زودی در فرودگاه شیراز نیز عملیاتی خواهد شد. 

 

نظر شما