شناسهٔ خبر: 53083 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

معاون قضایی دادستان کل کشور:

راهداری و پلیس نگران تنش‌های سامانه سپهتن نباشند/ آمادگی ادارات استانی دادستانی برای رفع مشکلات حقوقی

مراسم معاون قضایی دادستان کل کشور با بیان اینکه «سامانه سپهتن در ناوگان مسافری باعث جلوگیری از وقوع بسیاری از تخلفات شده است» تصریح کرد: از این رو مسئولان راهداری و پلیس راه نگران تنش‌ها نباشند، زیرا یک اقدام اساسی انجام شده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمدجواد حشمتی در نخستین گردهمایی روسای ادارات راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اظهار داشت: اقدامات انجام‌شده در حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در نظام جمهوری اسلامی با قبل از آن قابل‌مقایسه نیست.

وی افزود: علی‌رغم اقدامات خوبی که توسط سازمان راهداری و پلیس‌راه انجام شده است اما همچنان شاهد تلفات ناشی از حوادث رانندگی در جاده‌های کشور هستیم و سالانه  بیش از ۱۵ هزار نفر تلفات انسانی در کنار هزینه‌های سنگین مادی در بخش سوانح رانندگی را شاهدیم.

معاون قضایی دادستان کل کشور گفت: علی‌رغم پیشرفت فیزیکی و فنی، فرهنگ رانندگی و سفر، متناسب با افزایش تعداد خودروها رشد نکرده است.

حشمتی با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد دلیل بروز تصادف خطای انسانی است، ادامه داد: عدم رعایت مقررات از عوامل اصلی بروز سانحه است اظهار کرد: درحالی‌که رعایت نظم اجتماعی در کشورهای توسعه‌یافته باعث رشد و شکوفایی ‌آن‌ها شده است اما کم‌توجهی برخی رانندگان به رعایت ضوابط و مقررات در ایران مورد بی‌توجهی قرار گرفته است.

وی در ادامه به اشاره به نقایص موجود در جاده‌ها، خودروسازی و امداد و نجات تصریح کرد: کمیسیون ایمنی راه‌ها و دستگاه‌های ذی‌ربط باید رفع نقاط پرحادثه را مورد بررسی قرار دهند. همچنین نقص در تولید وسایل نقلیه مشهود است اما علی‌رغم ضوابط و مقررات همچنان برخی از خودرو‌ها استاندارد نیست و موجب خسارت‌های جانی و مالی در تصادفات می‌شود.

معاون قضایی دادستان کل کشور افزود: در زمینه امداد و نجات نیز ضعف در کمک‌رسانی به‌موقع باعث می‌شود بسیاری از تلفات به خاطر نرسیدن با دیر رسیدن گروه‌های امدادی است.

حشمتی در خصوص سامانه سپهتن اظهار داشت: خوشبختانه سامانه سپهتن  در ناوگان اتوبوسی نصب شد و ضرورت دارد در ناوگان باری هم نصب شود همچنین این سامانه باعث جلوگیری از بسیاری از تخلفات شده است و از این رو مسئولان نگران تنش‌ها نباشند زیرا یک اقدام اساسی انجام شده است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ادارات ما در شهرستان‌ها آمادگی همکاری با ادارات استانی وزارت راه و شهرسازی برای رفع مشکلات و موانع حقوقی ‌آن‌ها دارند.

 

نظر شما