شناسهٔ خبر: 53085 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نشان می‌دهد:

انجام ۴۱ هزار و ۹۰ پرواز در فروردین ماه/ رشد ۱۰ درصدی تعداد پروازها

پرواز هواپیما آمار شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران نشان می‌دهد که در فروردین ماه سال جاری ۴۱ هزار و ۹۰ پرواز در فرودگاه‌های کشور انجام شده که این تعداد نسبت به ماه پیش از آن ۱۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مطالعه آمار منتشر شده توسط گروه آمار هوانوردی و فرودگاهی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران نشان می‌دهد در فروردین ماه سال ۱۳۹۷ مجموعا ۴۱ هزار و ۹۰ پرواز در فرودگاه های ایران انجام شده است و ۵ میلیون و ۱۴ هزار و ۷۹۷ مسافر و ۵۵ میلیون و ۷۹ هزار و ۳۹۹ کیلوگرم بار در این فرودگاه‌ها اعزام و پذیرش شده‌اند. این آمار نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۳، ۴ و ۴ درصد کاهش  و نسبت به اسفند ۹۶ به ترتیب ۱۰، ۱۱ و ۲۳ درصد افزایش نشان می‌دهد.

در فروردین ماه سال جاری، فرودگاه مهرآباد با ۱۱ هزار و ۳۴۸ سورتی پرواز و اعزام و پذیرش ۱ میلیون و ۳۱۷ هزار و ۵۳۵ مسافر در رتبه اول فرودگاه‌های کشور ایستاده است. آمار پرواز و اعزام و پذیرش مسافر در این فرودگاه نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب ۴ و ۸ درصد کاهش اما نسبت به اسفند ۹۶ به ترتیب ۳ و ۲ درصد افزایش داشته است. در مجموع ۲۷.۶۲ درصد کل پروازهای فروردین ماه از فرودگاه مهراباد انجام شده است.

فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با ۵ هزار و ۷۶۷ پرواز و اعزام و پذیرش ۸۸۹ هزار و ۶۶۳ و با رشد ۵ درصدی نسبت به ماه مشابه سال گذشته در تعداد پروازها و ۶ درصدی در اعزام و پذیرش مسافر در رتبه دوم قرار دارد. همچنین تعداد پروازها و آمار اعزام و پذیرش مسافر در این فرودگاه نسبت به اسفند ۹۶ به ترتیب ۲۹ و ۳۸ درصد رشد نشان می‌دهد. در مجموع ۱۴.۰۴ درصد کل پروازهای کشور در این فرودگاه انجام شده است.

فرودگاه های مشهد، شیراز و اصفهان به ترتیب با ۶ هزار و ۵۷۶، ۲ هزار و ۹۸۹ و هزار و ۹۶۴ پرواز در جایگاه‌های سوم تا پنجم میان پر رفت و آمد ترین فرودگاه‌های کشور ایستاده‌اند. بر اساس آمار در مجموع ۸۰ درصد پروازهای کل کشور در ۸ فرودگاه مهرآباد، امام خمینی (ره)، مشهد، شیراز، کیش اصفهان، اهواز و تبریز انجام گرفته است.

رشد ۶ درصدی پروازهای داخلی

آمار نشان می‌دهد که مجموعا ۸۰ درصد پروازهای فروردین ماه داخلی، ۱۶.۵ درصد خارجی و ۳.۵ درصد به مقصد عتبات عالیات بوده است. سفرهای زیارتی به ترتیب به مقاصد نجف، بغداد، دمشق و بصره انجام شده‌اند. 

در این ماه ۳۲ هزار و ۸۷۹ پرواز داخلی انجام شده است که نسبت به اسفند سال گذشته ۶ درصد رشد و نسبت به فروردین سال گذشته ۳ درصد کاهش نشان می‌دهد. همچنین ۸ هزار و ۲۱۱ پرواز خارجی صورت گرفته که نسبت به اسفند ۹۶ ۲۷ درصد رشد داشته و نسبت به ماه مشابه سال گذشته ثابت مانده است.

فرودگاه مهرآباد با در اختیار گرفتن ۳۴.۵۱ درصد از کل پروازها در صدر اعزام و پذیرش پروازهای داخلی قرار دارد. بعد از مهرآباد فرودگاه‌های مشهد، شیراز، کیش و اهواز به ترتیب در رتبه‌های ۲ تا ۵ قرار دارند. ۸۰ درصد از پروازهای داخلی به ترتیب در هشت فرودگاه مهرآباد، مشهد، کیش، شیراز، اهواز، اصفهان، تبریز و بندرعباس صورت گرفته است.

بیشترین پروازهای خارجی در فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) انجام شده که ۶۹.۳۷ درصد کل پروازها را شامل می‌شود. رتبه‌های دوم تا پنجم نیز به ترتیب در اختیار فرودگاه‌های مشهد، اصفهان، شیراز و تبریز است. در این ماه در مجموع از ۲۳ فرودگاه کشور پروازهای بین‌المللی انجام شده است، اما ۸۰ درصد از این پروازها در دو فرودگاه امام خمینی (ره) و مشهد بوده‌اند.

همچنین بر اساس آمار، در فروردین ماه سال جاری مجموعا ۳۱ هزار و ۹۶۶ پرواز بین المللی از اسمان ایران عبور کرده‌اند که این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴ درصد کاهش داشته است.

سهم فرودگاه‌های مختلف از پروازهای فروردین ماه

نظر شما