شناسهٔ خبر: 53111 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی انجام شد؛

رونمایی از سردیس مرحوم علی‌اکبر معین‌فر

رونمایی سردیس مرحوم علی‌اکبر معین فر بنیان‌گذار شبکه شتاب‌نگاری کشور در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در مراسم رونمایی از سردیس علی‌اکبر محمد شکرچیزاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه مهندس معین‌فر شخصیتی برجسته و علمی در تاریخ معاصر ایران به شمار می‌رود، گفت: تجلیات خدمات مرحوم معین فر در زمینه‌های مختلف در حوزه شتاب‌نگاری و مهندسی زلزله با استقرار شبکه شتاب‌نگاری بر همگان مسلم است.

وی همچنین اعلام کرد: به‌زودی سامانه پاسخ سریع زلزله را در تهران مستقر می‌کنیم، در حال حاضر بیش از ۲۰۰ دستگاه شتاب‌نگاری خریداری‌شده و برای ۵۰۰ دستگاه در حال عقد قرارداد هستیم.

بنابراین گزارش مرحوم مهندس علی‌اکبر معین فر در سال ۱۳۰۶ در تهران به دنیا آمد. وی تحصیلات عالیه خود را در سال ۱۳۲۶ آغاز و در سال ۱۳۳۰ در رشته مهندسی راه و ساختمان در دانشکده فنی دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. در سال ۱۳۳۲ فعالیت در صنعت نفت را آغاز کرد. وی به دنبال زلزله بوئین‌زهرا در سال ۱۳۴۱ مقدمات تهیه کدهای زلزله در ایران را فراهم کرد. همچنین طرح تهیه تاریخچه زلزله‌های مخرب ایران که بعداً مبنای تهیه پهنه‌بندی زلزله ایران شد توسط مهندس معین فر پیشنهاد شد و سپس به مرحله اجرا رسید. نتایج این مطالعات بعدها در کتابی به نامه زلزله‌های تاریخی ایران شرح شد.

از خدمات ارزنده وی می‌توان به ایجاد شبکه ملی شتاب‌نگاری کشور، تدوین مقررات ملی ساختمان در وزارت مسکن و شهرسازی وقت اشاره کرد.

نظر شما