شناسهٔ خبر: 5315 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

ایدنی خبر داد:

رشد ۱۴۰درصدی پهلوگیری کشتی‌ها در بنادر هرمزگان

دریا مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از رشد ۱۴۰درصدی پهلوگیری کشتی‌ها در بنادر این استان خبر داد و گفت: در 11 ماه نخست 93 بیش از ۸۵ میلیون تن کالای نفتی و غیر نفتی از طریق بنادر تجاری استان هرمزگان تخلیه و بارگیری شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، ابراهیم ایدنی ضمن ارایه گزارشی از عملکرد مجموعه کل بنادر استان هرمزگان طی یازده ماهه سال ۹۳، اظهار کرد: طی این مدت، در مجموع بیش از ۸۵ میلیون تن کالای نفتی و غیر نفتی از طریق بنادر تجاری استان تخلیه و بارگیری شد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش ۹ درصد داشته است.

وی ادامه داد: از کل عملیات انجام شده در سطح بنادر استان طی این مدت، ۵۴ میلیون و ۸۶۳ هزار و ۷۲۱ تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و ۳۰ میلیون و ۱۸۶ هزار و ۷۴۲ تن نیز به مواد نفتی اختصاص دارد.

رشد ۱۴۰درصدی پهلوگیری کشتی‌ها در بنادر هرمزگان

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان تعداد شناورهای ورودی به بنادر تجاری این استان از ابتدای سال جاری تا ابتدای اسفندماه جاری را ۲۵ هزار و ۶۲۹ فروند اعلام کرد و افزود: از این میزان، سه هزار و ۸۸۵ فروند شناور بالای هزار تن (رشد۵۷ درصدی) و ۲۱ هزار و ۷۴۴ فروند از کشتی‌های پهلو گرفته در بنادر تجاری هرمزگان، زیر هزارتن (رشد ۱۶۴ درصدی) وزن داشته اند.

ایدنی ضمن اشاره به رونق تردد شناورها در بنادر تجاری این استان طی ۱۱ ماهه گذشته، گفت: پهلوگیری کشتی‌ها در این مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته، در مجموع ۱۴۰ درصد رشد داشته است.

تخلیه و بارگیری بیش از ۱.۷ میلیون TEU کانتینر

وی بیان کرد: طی مدت یاد شده،  یک میلیون و ۶۹۱هزار و ۹۰۵ TEU کانتینر در پایانه های بنادر تجاری استان تخلیه و بارگیری شد که این بخش از عملیات بندری، ۳ درصد رشد نسبت به مدت مشابه سال گذشته داشته است.

ثبت ۱۵ میلیون نفر- سفر دریایی در هرمزگان

این مقام مسئول ضمن اشاره به اهمیت و جایگاه ویژه استان هرمزگان در کشور به عنوان پایتخت مسافرت های دریایی ایران، گفت: بیش از ۱۵میلیون نفر- سفر جابجایی مسافران در بنادر مسافری و چندمنظوره این استان طی مدت یاد شده، به ثبت رسید که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۷درصدی داشته است.

عالی ترین مقام حوزه دریایی و بندری هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود حجم ترانزیت کالاهای غیرنفتی طی ۱۱ ماه گذشته را پنج میلیون و ۲۲۳ هزار و ۴۴۴ تن عنوان کرد و از ۲.۵ برابر شدن این بخش از فعالیت‌های بندری و رشد ۱۴۴ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

رشد چشمگیر ۲۲۹ درصدی کابوتاژ غیر نفتی در بنادر

وی حجم کابوتاژ (حمل و نقل ساحلی) اینگونه کالاها را افزون بر هشت میلیون و ۴۶۴ هزار و ۸۳۷ تن عنوان کرد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته آن، ۲۲۹ درصد رشد داشته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از صادرات بیش از ۲۵ میلیون و۶۵۸ هزار و ۴۲۴ تن کالای غیرنفتی به خارج از کشور از آغاز سال ۹۳ تا ابتدای اسفندماه جاری، خبر داد.

کاهش ۱۲ درصدی واردات غیرنفتی

ایدنی اضافه کرد: طی۱۱ ماه اخیر، همچنین بیش از ۱۲ میلیون  و ۳۳۱ هزار  و ۸۳۴ تن کالای غیر نفتی وارد کشور شد که این رقم نشانگر کاهش ۱۲ درصدی است.

وی گفت: طی مدت یاد شده، بالغ بر یک میلیون و ۵۹۵ هزار و ۸۰۰ تن کالای غیرنفتی از طریق این بنادر ترانشیپ شد که رشد ۶درصدی در این بخش از فعالیت های تجاری به ثبت رسید.

رشد ۱۲۱ درصدی ترانزیت نفتی در بنادر تجاری هرمزگان

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در بخش دیگری از اظهارات خود از صادرات افزون بر ۹ میلیون تن انواع مشتقات و فرآورده های نفتی از طریق پایانه های بنادر این استان به خارج از کشور طی ۱۱ ماهه اخیر سخن به میان آورد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۹۵ درصدی داشته است.

به گفته ایدنی، همچنین یک میلیون و ۳۱۰هزار و ۴۶۹ تن مواد نفتی از طریق بنادر این استان، وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۶ درصدی داشته است..

این مقام مسئول میزان ترانزیت مواد نفتی در بنادر هرمزگان را ۵۳۳ هزار با رشد ۱۲۱ درصدی و حجم کاپوتاژ (حمل و نقل ساحلی) اینگونه مواد را ۱۹ میلیون و ۲۲۹ هزار و ۷۸۸ تن با افزایش ۱۳ درصدی عنوان کرد.

یادآور می شود، اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان راهبری بیش از ۷۰ بندرکوچک و بزرگ را بر عهده دارد که بندر شهید رجایی، بندر شهید باهنر و بندر لنگه به عنوان مطرح ترین بنادر تجاری کشور تحت نظر این اداره کل مدیریت می‌شوند./

نظر شما