شناسهٔ خبر: 53177 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل راه‌آهن؛

برقی كردن خط آهن تهران - مشهد به زودی كلید می‌خورد

سعید محمد زاده مدیرعامل شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران از آغاز عملیات اجرایی برقی كردن خط آهن تهران - مشهد در بهار امسال خبر داد و گفت: اعتبار اسنادی (LC) مورد نیاز اجرای این طرح ریلی در اگزیم بانك چین گشایش شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران؛ سعید محمدزاده  افزود: برای اجرای قرارداد برقی كردن خط آهن تهران - مشهد تمام اقدام های مورد نیاز از طرف ایران انجام شده و در آینده كنسرسیومی از پیمانكاران ایرانی و شركت چینی در این مسیر ریلی كار خود را آغاز می كنند.

 اگزیم بانك چین ۱.۷ میلیارد دلار برای برقی كردن راه آهن تهران - مشهد تامین مالی خارجی (فاینانس) اختصاص داده است.

وی با اشاره به قرارداد برقی كردن مسیر ریلی گرمسار - اینچه برون با استفاده از فاینانس روسیه بیان كرد: خوشبختانه قراردادهای این پروژه بین وزارتخانه های اقتصاد ایران و روسیه مبادله شده است و انتظار داریم در سال جاری اعتبارات اسنادی آن گشایش یابد.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: اكنون مطالعات لازم توسط مشاور برای برقی كردن مسیر ریلی گرمسار - اینچه برون آغاز شده است و امیدواریم در سال جاری عملیات اجرایی آن آغاز شود.

بر اساس آمار سازمان سرمایه گذاری خارجی ایران، دولت روسیه در مجموع ۲.۲ میلیارد یورو از طریق «ونش اكونوم بانك روسیه» به ساخت نیروگاه هرمزگان و برقی كردن قطار گرمسار اینچه برون اختصاص داده است.

مدیرعامل شركت راه آهن جمهوری اسلامی ایران تاكید كرد: اقدام های لازم برای اجرای این دو قرارداد مهم با استفاده از فاینانس شركت چینی و شركت روسی انجام شده و آغاز عملیات اجرایی این دو پروژه هیچ مشكلی ندارد و باید فرایندهای قانونی آن طی شود.

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی پیشتر گفته بود، برقی كردن راه آهن تهران - مشهد به ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری نیاز دارد.

مسیر ریلی بین تهران - مشهد حدود ۹۲۵ كیلومتر طول دارد و مدت زمان سفر در این مسیر حدود ۱۲ ساعت به طول می انجامد؛ هدف دولت از برقی كردن این مسیر ریلی كاهش زمان سفر به حدود ۶ ساعت است.

نظر شما