شناسهٔ خبر: 53186 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

اظهارات فخريه‌كاشان پس از خروج آمریکا از برجام؛

اروپایی‌ها گفته‌اند از برجام و شرکت‌هایی که با ایران وارد قرارداد شده‌اند حمایت می‌کنند

هواپیماهای ایرباس عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده با شرکت‌های بوئینگ و ایرباس گفت: چه در قرارداد با ایرباس و ATR و چه در سایر قرارداد‌ها باید منتظر عکس‌العمل اروپایی‌ها باشیم که آیا در اجرای قرارداد‌ها منافع ایران را هم درنظر می‌گیرند؟ و اینکه این حمایت چقدر در قرارداد‌ها عملیاتی می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایلنا، اصغر فخریه کاشان در مورد تصمیم آمریکا برای خروج از برجام و اظهارات استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا مبنی بر اینکه مجوزهای دو شرکت بوئینگ و ایرباس برای فروش هواپیمای مسافربری به ایران لغو خواهد شد، تاکید کرد: اینکه تنها یک روز پس از این تصمیم آمریکا بخواهیم درباره سرنوشت قرارداد‌ها صحبت کنیم کمی بود است و جواب خیلی روشنی وجود ندارد.

وی افزود: باید ببینیم عکس‌العمل اروپایی‌ها چیست چراکه قراردادهای زیادی در دو سال گذشته با شرکت‌های اروپایی منعقد شده است هرچند که سفیر آمریکا در کشورهای اروپایی اعلام کرده طی ۶ ماه از قرارداد‌ها خارج شوند اما هنوز چیزی مشخص نیست و اروپایی‌ها اعلام کردند که در برجام می‌مانند.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در امور بین‌الملل و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده با شرکت‌های بوئینگ و ایرباس گفت: اروپایی‌ها اعلام کردند از برجام و شرکت‌هایی که با ایران وارد قرارداد شده‌اند حمایت می‌کنند اما باید ببینیم مواضع اروپایی‌ها در قرارداد‌ها چیست و تا چه حد این حمایت عملی خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه زود است درباره واکنش شرکت‌های اروپایی در قرارداد با ایران قضاوت کنیم، گفت: باید دید اقدامات عملی اروپایی‌ها چه خواهد بود آیا می‌خواهند ریسک قرارداد‌ها را پوشش دهند و اینکه قرارداد‌ها را با شرایط آن زمان ادامه دهند.

فخریه کاشان با بیان اینکه اروپا اعلام کرده در معاهده ۵ + ۱ خواهند ماند اما باید بررسی کرد که حضور اروپایی‌ها در برجام چه منافعی برای کشورمان دارد و اگر این حمایت تنها لفظی باشد و در اجرا و ادامه قرارداد‌ها بی‌اثر باشد در آن زمان ایران هم تصمیماتی به نفع منافع ملی خواهد گرفت.

مشاور وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که در گذشته اعلام کردید شرایط جدید در هر زمان برای قراردادهای ایرباس عطف به ما سبق نمی‌شود آیا امروز که آمریکا از برجام خارج شده به قرارداد ایرباس مانند آنچه که به امضا رسیده عملیاتی خواهد شد، گفت: اگر اروپایی‌ها می‌گویند از برجام خارج نمی‌شوند این موضوع درست است و شرایط جدید نباید عطف به ما سبق شود و قرارداد با ایرباس باید مانند آنچه به توافق رسیده‌ایم به اجرا برسد.

وی افزود: حال اگر موضوع برجام نباشد و مجوزهایی که در گذشته صادر شده باطل اعلام شود در این صورت شرایط فرق خواهد کرد.

وی با اشاره به شرایط قرارداد با ایرباس که بخشی از قطعات مورد نیاز ساخت هواپیما را از آمریکا خریداری می‌کند، گفت: شرکت ایرباس ۱۰۰ درصد اروپایی است و مانند برخی از شرکت‌های اروپایی بخشی از قطعات و تجهیزات خود را از آمریکا خریداری می‌کند اما تابع آمریکا نیست.

وی تاکید کرد: ‌ در هر صورت چه در قرارداد با ایرباس و ATR و چه در سایر قرارداد‌ها باید منتظر عکس‌العمل اروپایی‌ها باشیم که آیا در اجرای قرارداد‌ها منافع ایران را هم درنظر می‌گیرند؟ و اینکه این حمایت تا چقدر در قرارداد‌ها عملیاتی می‌شود.

نظر شما