شناسهٔ خبر: 53272 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

با حضور دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی ایران در اصفهان:

برگزاری كارگاه آموزشی فرایند طراحی و اجرای موفق پروژه‌های محرك توسعه

سعید ایزدی معاون وزیر راه وشهرسازی و دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی ایران گفت: لازم است تا در مناطق شهری پروژه‌هایی تعریف شود كه ارتقاء كیفیت زندگی مردم را فراهم نموده و علاوه بر اینكه در خودش كیفیت ایجاد می كند بتواند منشا اثر برای محیط پیرامون خود باشد .

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره كل راه وشهرسازی استان اصفهان، محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه وشهرسازی و دبیر شورایعالی معماری و شهرسازی ایران به همراه حجت اله غلامی مدیركل راه وشهرسازی در كارگاه آموزشی فرایند طراحی و اجرای موفق پروژه‌های محرك توسعه كه به همت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان و با همكاری شورای اسلامی شهر اصفهان و با حضور شهرداران مناطق ۱۵ گانه اصفهان تشكیل شد حضور یافت.

ایزدی در ابتدا با تشریح پروژه‌های محرك توسعه و با ارائه تجربه‌های داخلی و خارجی در این زمینه گفت: در طول دهه‌های گذشته بدلایل مختلف همچون مدرنیته شدن و درگیربودن شهرها با این مقوله و نابسامانی‌های ایجاد شده و چالش ورود ماشین و ... تنزل كیفیت زندگی در شهرها ایجاد شده و محلات و محدوده‌های فرسوده و ناكارآمد كه یك سوم مساحت شهر را در برگرفته ایجاد گردیده است.

چالش اصلی كه به شدت تنزل پیدا كرده كیفیت زندگی در شهرهاست و امروزه ۳۰ درصد مساحت شهرها درگیر مسائل عدیده ای هستند و از مسائل مهمی رنج می برند از جمله ترافیك و آلودگی هوا.

نظام طراحی و برنامه ریزی شهرها در گذشته یك نظام كمی بوده و مسائلی همچون امنیت و ایمنی در آنها لحاظ نشده درجایی كه این كلمات در تمامی كشورهای توسعه یافته معنی پیداكرده و در آنها اجرایی می شود.

وی با عنوان اینكه سه نسل از طرح‌های جامع وتفصیلی می گذرد اظهار داشت: منطق حكم می كند كه این نظام و مدل تغییر كند و توجه به كیفیت‌ها و تغییر در رویه‌هایی كه كارآمدی لازم را ندارند از جمله اقداماتی است كه باید در این راستا انجام شود و ما تصمیم داریم تا این نظام طراحی وبرنامه ریزی را متحول و نگاه به مقوله انسان را در آن لحاظ نماییم .

ایزدی با اشاره به چگونگی ایجاد پروژه‌های بزرگ مقیاس در شهرها گفت: در دهه ۱۹۸۰ كشورهای اروپایی تولید را به سمت كشورهایی بردند كه درآنها دست مزد پایین تر بود و این كشورها به یكباره با یك تغییر و جابجایی بزرگ مواجه شدند كه مساحت بزرگی از شهرها تبدیل به كارخانه‌های بزرگ شده بود كه بعد از مدتی تعطیل و متروكه شدند و این پروژه‌های بزرگ مقیاس نتوانستند موجب ارتقای كیفیت زندگی شوند .

وی در توضیح پروژه‌های بزرگ مقیاس شهری و با اشاره به زیان این پروژه‌ها برای شهرخاطر نشان ساخت: این پروژه‌ها محدوده وسیعی از منطقه را تحت تاثیر قرار می دهند و بدلیل بزرگ مقیاس بودن نیازمند منابع بزرگتر و ابزارهای زیادی جهت اجرا هستند كه لازم است در جای خود از آنها استفاده شود آن هم درجهت ارتقاء كیفیت زندگی مردم محله.

آنچه كه تجربه ثابت نموده بجای این پروژه‌ها باید به سمت اجرای پروژه‌های كوچك مقیاس كه قابلیت اجرایی دارند و تاثیر گذار هستند پیش برویم.

دبیر شورای عالی معماری و شهرسازی ایران خطاب به شهرداران مناطق و  با تعریف پروژه‌های محرك توسعه گفت: لازم است تا در مناطق شهری پروژه‌هایی تعریف شود كه ارتقاء كیفیت زندگی مردم را فراهم نماید و این پروژه‌ها باید امكان پذیر باشد و علاوه بر اینكه در خودش كیفیت ایجاد می كند بتواند منشا اثر برای محیط پیرامون خود باشد .

ایزدی در ادامه  بازآفرینی بافتهای فرسوده وناكارآمد شهری را به عنوان سیاستی برای ارائه راه حلی به منظور ارتقاء كیفیت زندگی در شهرها عنوان كرد و گفت: در برنامه بازآفرینی شهری به چهار مولفه نگاه اقتصادی، نگاه فرهنگی و اجتماعی، نگاه زیست محیطی و نگاه كالبدی توجه شده و چنانچه برنامه ای به این چهار مولفه معطوف گردد از ویژگی پروژه‌های بازآفرینی برخوردار است.

وی متذكر شد: پروژه‌های محرك توسعه به عنوان یك جریان جدید برای ارتقاء كیفیت زندگی به یك اصل توجه می كند كه ورود به عرصه‌های سكونتی و خصوصی مردم ممنوع است و تنها در عرصه‌های عمومی مناطق، می توان پروژه‌های محرك توسعه را ایجاد نمود و این برنامه‌ها در قلمرو عمومی اتفاق می افتد و متاثر از خواست و نیاز مردم هستند .

در پایان این نشست، شهرداران و مشاورین مناطق اصفهان نقطه نظرات و پیشنهادات خود را جهت ایجاد پروژه‌های محرك توسعه در حوزه‌های مختلف بررسی و در این كارگاه اعلام نمودند

نظر شما