شناسهٔ خبر: 53342 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

شکرچی زاده خبر داد:

افزایش ۱۷ درصدی تلفات و جرح ناشی از تصادفات رانندگی در نوروز ۹۷

شکرچی زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از افزایش ۱۷ درصدی فوتی‌ها و مجروحین ناشی از تصادفات رانندگی در نوروز ۹۷ نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: باید جوانب کار سنجیده و راهکارهای مناسب اتخاذ شود تا ضمن استفاده در «اکشن پلن ایمنی»، وضعیت ایمنی راه‌ها نیز بهبود یابد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی محمد شکرچی زاده به‌عنوان اولین سخنران در نشـست تخصصـی تحلیل وضعیت ایمنی جاده‌ای نوروز ۹۷ اظهار داشت: در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به‌واسطه مسئولیت جامع در موضوعات مختلف حمل‌ونقل، ساختمان و شهرسازی، باید موضوعات تخصصی مربوطه را موردتوجه قرار داده و برای بررسی اتفاقات به اندیشه بنشینیم.

وی افزود: همان‌طور که پس از وقوع زلزله کرمانشاه، کارشناسان مرکز به محل زلزله و تهیه گزارش‌های تخصصی و همچنین برگزاری نشست‌های تخصصی، تصمیم بر این شد که در زمینه ایمنی حمل‌ونقل و ارتقا آن نیز باید از فرصت‌های مختلف استفاده کرده که تصمیم بر برگزاری نشست امروز شد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از افزایش ۱۷ درصدی تعداد فوت و جرح در نوروز ۹۷ خبر داد و گفت: در نوروز امسال وضعیت مطلوب آب و هوایی موجب افزایش تردد‌ها شد؛ اما با توجه به تمام تلاش‌ها که منجر به رضایت شهروندان از روانی تردد‌ها و ترافیک اما از لحاظ ایمنی قابل‌تأمل است.

وی در ادامه بیان داشت: در همین خصوص باید جوانب کار سنجیده و راهکارهای مناسب اتخاذ شود تا ضمن استفاده در «اکشن پلن ایمنی»، وضعیت ایمنی راه‌ها نیز بهبود یابد.

شکرچی زاده با اشاره به روند تلفات ناشی از تصادفات رانندگی گفت: تعداد تلفات از ۲۷ هزار و ۷۵۹ کشته در سال ۸۴ به ۱۶ هزار و ۲۰۱ کشته در سال ۹۶ کاهش یافت که همین‌جا از تمام ارکان تأثیرگذار در این دستاورد باید تقدیر و تشکر کرد.

این مقام مسئول تأکید کرد: نباید اقدامات و تلاش‌ها را متوقف کرد؛ زیرا در مقایسه با کشورهای شرق مدیترانه با ۳۲ کشته به ازای هر ۱۰۰ هزار نفر در رتبه دوم قرار دارد.

وی بابیان اینکه «افزایش تعداد خودرو و ترددها بهانه مناسبی برای سرپوش گذاشتن بر افزایش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی نیست» گفت: انگلستان با تعداد خودروهای بیشتر و جمعیت مشابه یا کره جنوبی با تردد جاده‌ای بیشتر از ایران از تلفات رانندگی به‌مراتب کمتری برخوردار هستند.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی تصریح کرد: در میان ۱۰ موضوع چالشی که در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها مطرح می‌شود جای خالی تلفات رانندگی و ایمنی راه‌ها خالی است. آیا این مسئله به‌منزله پذیرفتن یک کشته در تصادفات رانندگی در هر ۳۰ دقیقه از سوی جامعه است و دغدغه ذهنی ما نیست؟

شکرچی زاده تأکید کرد: باید مسئله به‌عنوان یک موضوع مهم در سطح جامعه زنده نگه‌داشته شود و بدون تشویش اذهان عمومی، روش‌ها و راهکارهای علمی برای بهبود وضعیت ایمنی راه‌های ایران همانند کشور‌های پیشرفته اتخاذ شود؛ زیرا با صدور بخش‌نامه و تصمیم‌گیری‌های شخصی این کاهش رخ نخواهد داد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: در صورت عدم شناسایی و ارزیابی این مسئله به‌طور حتم در سال جاری با افزایش مجدد روبرو خواهیم شد. همچنین باید متذکر شد که دولت مکلف به انجام تعهدات داخلی و بین‌المللی در حوزه ایمنی است.

به گفته وی هزینه یک سال تلفات رانندگی معادل یارانه ۴۰ میلیون نفر در سال است.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با اشاره به روند فوتی‌های ناشی از تصادفات رانندگی از سال ۸۵-۸۴ خاطرنشان کرد: از این سال تا ۹۴ روند کاهشی قابل‌ملاحظه‌ای مشهود است، اما از سال ۹۵ تا ۹۶ با افزایش ۱.۶۶ درصدی تلفات مواجه هستیم.

شکرچی زاده با اشاره به سهم هر یک از سه عامل تأثیرگذار در وقوع تلفات رانندگی طی نوروز ۹۷ گفت: عامل انسانی به‌تنهایی ۶۰ درصد اما با ترکیب سایر عوامل ۸۰ درصد، راه به‌تنهایی ۱۵ درصد و با ترکیب عوامل دیگر ۲۰ درصد. همچنین وسیله نقلیه به‌خودی‌خود ۲۵ درصد و با ترکیب عوامل دیگر سهم ۳۵ درصدی داشته‌اند.

وی در ادامه تصریح کرد: با توجه به شرایط اقتصادی کشور دستیابی قشر متوسط به خودروهای ایمن در حال کاهش است و خودروهای بی‌کیفیت نیز افزایش تلفات و جراحت‌ها را در پی خواهد داشت. لذا باید به‌طورجدی این مسئله بیان گردد و راهکارهای جدی در قابل آن اتخاذ شود.

رئیس مرکز تحقیقات، نقش تخصیص بودجه مناسب در جهت بهبود وضعیت راه‌ها و ارتقا ایمنی را مهم دانست و گفت: برای رفع نقاط حادثه‌خیز و حرکت در راستای دستیابی به مسیر‌های بخشنده یک تکلیف است و اهمیت آن را باید به دست‌اندرکاران حوزه بودجه و اعتبارات متذکر شد.

این مقام مسئول همچنین در خصوص عامل وسیله نقلیه سه موضوع نبود زیرساخت‌های آزمون ایمنی خودرو، معاینه فنی ناکارآمد و نگهداری غیراصولی خودروها خصوصاً خودروهای تجاری را به‌عنوان مشکلات موجود در این حوزه بیان کرد و گفت: در زمینه عامل انسانی؛ خستگی و خواب‌آلودگی، تخلفات حادثه‌ساز، مشکلات فرهنگی و مصرف مواد مخدر یا الکل نیز سهم بسزایی دارند و باید در جهت رفع این مشکلات گام برداشت.

شکرچی زاده در پایان بابیان اینکه «تصادفات رانندگی آسیب‌های اجتماعی، روانی، اجتماعی و اقتصادی را در پی دارد» خاطرنشان کرد: تصادفات رانندگی ۵ الی ۶ درصد درآمد ناخالص ملی سالانه را هدر می‌رود و ۲۵ درصد تخت‌های بیمارستانی به خاطر تصادفات اشغال می‌شود.

وی یادآور شد: راهکارهای کاهش تلفات ناشی از تصادفات رانندگی، افزایش ظرفیت مدیریتی از طریق تقویت کمیسیون ایمنی راه‌ها و ایجاد نهاد راهبر، تبیین مقررات سختگیرانه برای رانندگان و احترام به قانون، اصلاح فرمول بیمه برای رانندگان پر خطر، ، لزوم پیاده سازی برنامه‌های عملیاتی راه‌ها در ایران، لزوم انجام تحقیقات علمی و دانشگاهی در سطح ملی و استانی برشمرده می‌شوند.

نظر شما