شناسهٔ خبر: 53345 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در نشست همکاری‌های اقتصادی با ترکمنستان بیان کرد:

تلاش برای ارتقای فعالیت کریدور آسیای میانه به جنوب ایران/ ضرورت کاهش موانع و ارزان کردن هزینه‌های تعرفه ترانزیت بین ۲ کشور

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی با اشاره به انجام مذاکرات و گفتگوهای متعدد و سازنده بین مسئولان ۲ کشور در حوزه‌های تجارت و صنعت و همچنین کشاورزی و حمل و نقل ریلی گفت: علاقمند هستیم در حوزه ریل با کمک ترکمنستان و مشارکت چین، قزاقستان و ازبکستان کریدور آسیای میانه به جنوب ایران را بیش از پیش فعال کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در بخش نهایی نشست مشترک همکاری‌های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان با اشاره به سخنان رئیس جمهور ترکمنستان برای ضرورت بکارگیری اراده سیاسی قوی ۲ کشور جهت ارتقای توسعه روابط و رفع موانع قبلی بیان کرد: رئیس‌جمهور ایران نیز باهدف ارتقای روابط بین ۲ کشور بر لزوم وجود این اراده تأکید کرده است.

وزیر راه وشهرسازی در ادامه برگزاری نشست‌های ۲ روزه بین مدیران و مسئولان ایرانی و ترکمنی را نشان از عزم ۲ کشور برای عملیاتی کردن همین اراده سیاسی ذکر شده از سوی ۲ رئیس جمهور قلمداد کرد و گفت: طی این ۲ روز، حوزه‌های گوناگونی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، در این راستا در حوزه بانکی مذاکرات خوبی داشته و موفق به برگزاری جلسات مفیدی بین بانک توسعه صادرات ترکمنستان و بانک مرکزی ایران شدیم.

آخوندی با بیان اینکه در حوزه گاز نیز جلسات خوبی را در سطح وزرا و مدیران ۲ کشور برگزار کردیم گفت: در این راستا در خصوص مسئله سوآپ گاز به توافقات مطلوبی با طرف ترکمنستان دست یافتیم.

این مقام مسئول با اشاره به انجام مذاکرات و گفتگوهای متعدد و سازنده بین مسئولان ۲ کشور در حوزه‌های تجارت و صنعت و همچنین کشاورزی و حمل و نقل ریلی گفت: علاقمند هستیم در حوزه ریل با کمک ترکمنستان و مشارکت چین، قزاقستان و ازبکستان کریدور آسیای میانه به جنوب ایران را بیش از پیش فعال کنیم.

وی با تأکید براینکه کریدور مذکور می‌تواند متمم کریدور شمال به جنوب  نیز باشد گفت: گفتنی است تفاهم‌نامه این پروژه درحال حاضر بین هند، ایران و روسیه امضا شده است.

آخوندی در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری جلسات مثبت در حوزه حمل و نقل جاده‌ای نیز بیان کرد: در این حوزه مذاکرات خوبی را در جهت رفع موانع و کاهش هزینه‌های ترانزیت انجام دادیم که همچنان نیاز به بررسی‌های بیشتر دارد.

وزیر راه و شهرسازی رویکرد کلی خود را کاهش موانع و ارزان کردن هزینه‌های تعرفه ترانزیت بین ۲ کشور اعلام کرد و افزود: در جلسات انجام شده همچنین مذاکرات خوبی در بخش همکاری‌های صنعتی داشته و همچنین جلسه‌ای را جهت مشارکت شرکت‌های ایرانی در اجرای آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها در ترکمنستان با حضور شرکت‌های ایرانی برگزارکردیم.

آخوندی در خصوص گفتگوهای انجام گرفته در بخش برق نیز اعلام کرد: در این راستا مذاکراتی را برای ادامه همکاری بین ۲ کشور و رفع مسائل تجاری، شبکه برق بین ۲ کشور و همچنین اجرای خط سوم نیز به انجام رساندیم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه بین ۲ کشور اراده لازم جهت همکاری و شناسایی موارد وجود دارد گفت: امید داریم تا ۲ ماه دیگر جلسه‌ای در عشق‌آباد برگزار و موارد توافق شده پیگیری شود./

نظر شما