شناسهٔ خبر: 53388 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بیت‌ا‌لهی خبر داد:

وجود ۳۲۰ گسل اصلی در سراسر كشور/ ضرورت مقاوم‌سازی ۲۲ میلیون واحد مسكونی در برابر حوادث طبیعی

بیت الهی رئیس بخش زلزله مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی با اعلام این مطلب كه ۳۲۰ گسل اصلی در ایران وجود دارد، گفت: از طریق حمایت‌هایی كه در دولت یازدهم و دوازدهم از مركز تحقیقات برای زلزله ایجاد شد راهكارهایی اندیشیده شود تا در آینده‌ای نزدیك خدمات ناشی از حوادث طبیعی همچون زلزله با اتخاذ تدابیر متناسب با شرایط و اقلیم كشور به كمترین میزان خود برسد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی بیت‌الهی رئیس بخش زلزله مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی در نشست ویژه اعلام نتایج فراخوان طرح‌های اسكان موقت پس از زلزله گفت: ایران كشور چهار فصل و ویژه‌ای است كه علاوه بر نعمت‌های الهی كشوری لرزه خیز می‌باشد كه البته نیازمند تدبیر برای آمادگی با بحران زلزله نیز است.

بیت‌الهی ادامه داد: ۳۲۰ گسل اصلی در كشور وجود دارد و زلزله سال گذشته كرمانشاه و ۱۹۰۰ پس‌لرزه و زلزله اردیبشهت ۹۷ طالقان و همچنین گسل‌های فراوان تهران و البرز همگی نشان می‌دهد كه باید در برابر زلزله آمادگی‌های لازم را ایجاد كنیم.

وی با تاكید براینكه زلزله‌ها نبض زندگی طبیعت هستند، گفت: از حدود ۲۲ میلیون واحد مسكونی در سراسر كشور ۱۰ میلیون ساختمان خشتی و گلی هستند كه باید مقاوم‌سازی شوند. همچنین در برابر حریق و دیگر حوادث طبیعی آمادگی‌های لازم را در ساختمان‌های موجود ایجاد كنیم.

رئیس بخش زلزله مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی با اشاره به زلزله اخیر كرمانشاه یادآور شد: در روستاهای كرمانشاه در بعضی نقاط آسیب‌های ۱۰۰ درصد را شاهد بودیم و همین مطلب موید آن است كه باید در كشور اسكان اضطراری و موقت در اولویت‌های مسئولان قرار گیرد.

بیت‌الهی با مقایسه زلزله بم و زلزله ژاپن در سال ۸۲ اعلام كرد: دو كشور ایران و ژاپن كشورهای لرزه‌خیزی هستند اما ژاپن توانست برای این ویژگی كشور خود چاره‌اندیشی كند و زلزله بم و ژاپن در فاصله چند ماه در سال ۸۲ كه در ژاپن یك كشته و در ایران ۳۳ هزار نفر كشته داد نشان دهنده تفاوت‌های كشور ما با ژاپن در مواجه با بحران زلزله است.

وی اظهار امیدواری كرد تا از طریق حمایت‌هایی كه در دولت یازدهم و دوازدهم از مركز تحقیقات برای زلزله ایجاد شد راهكارهایی اندیشیده شود تا در آینده‌ای نزدیک خدمات ناشی از حوادث طبیعی همچون زلزله با اتخاذ تدابیر متناسب با شرایط و اقلیم كشور به كمترین میزان خود برسد.

نظر شما