شناسهٔ خبر: 53397 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

عضو هیات‌عامل سازمان بنادر و دریانوردی خبر داد؛

تخفیف ۴۰۰ میلیاردتومانی سازمان بنادر به صادرکنندگان کالا/ کمبود آب جدی است

محمدعلی حسن‌زاده معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بخش روابط عمومی باید ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری در بنادر کشور از جمله پتانسیل احداث کارخانه در سواحل را به مردم و فعالان اقتصادی، اطلاع‌رسانی و معرفی کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، محمدعلی حسن‌زاده که در دیدار با مدیران و مسئولان روابط عمومی این سازمان به مناسبت  هفته روابط عمومی سخن می‌گفت، اعلام کرد: سال گذشته سازمان بنادر و دریانوردی حدود ۳۰۰ میلیاد تومان به صادرکنندگان کالا از کشور تخفیف داده است و این حمایت از صادرکنندگان همچنان در دستورکار سازمان بنادر است.

وی اذعان کرد: امسال با توجه به تخفیف های جدید تعرفه ای حدود ۴۰۰ میلیارد به صادرکنندگان کالا از کشور تخفیف داده می شود. بخش روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی مکلف است که تخفیفات سازمان به صادرکنندگان کالا از کشور را درجهت افزایش حجم صادرات کالا از کشور به فعالان اقتصادی اطلاع رسانی کند.

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: قانون به سازمان بنادر و دریانوردی مجوز داده است که میزان تخفیف به تعرفه صادرات را به تعرفه واردات اضافه کند، اما طبق بررسی های صورت گرفته از سوی سازمان مشخص شد که ۷۰ درصد از کالاهای صادراتی از بنادر ایران تحت عنوان صادرات مجدد کالا بوده است و این در حالی است که سازمان از این حق قانونی خود در جهت افزایش تعرفه واردات به منظور حمایت از صادرکنندگان کالا استفاده نکرد.

نقش تاثیرگذار مستند فانوس دریایی در معرفی بنادر قابل‌تقدیر است

حسن زاده با تاکید بر اینکه بخش روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی مکلف است که بنادر کشور را به عموم مردم معرفی کند نه اشخاص را، گفت: خوشبختانه مستند فانوس دریایی که از شبکه های ملی پخش می‌شود بسیار ویژه و خاص به معرفی بنادر کشور، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در بنادر و سرمایه‌گذاری‌های کلانی که تا امروز در بنادر کشور صورت گرفته پرداخته است و لازم می‌دانم از بخش روابط عمومی سازمان و دست‌اندرکاران این برنامه فاخر، در تولید این کار ارزنده و پرمحتوا در جهت معرفی بنادر به عموم مردم قدردانی کنم.  

مهاجرت مردم به نزدیکی سواحل برای زندگی ضرورت دارد

 وی تاکید کرد: در حال حاضر ۸۰ درصد از جمعیت دنیا در فاصله ۱۰۰ کیلومتر از سواحل سکونت دارند و باتوجه به اینکه در مناطق مرکزی کشور با کمبود آب مواجه هستیم، مهاجرت مردم به نزدیکی سواحل برای زندگی ضرورت دارد و ایجاد فرصت های اشتغال و اسکان می تواند همزمان با اطلاع رسانی گسترده، به مهاجرت از مرکز به سواحل جنوبی کمک کند.

حضور کارخانه‌ها در داخل شهرها به کمبود آب شرب دامن زده است

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی افزود: متاسفانه بسیاری از کارخانه‌های آب‌بر، در داخل شهرها یا حاشیه ساخته شده‌اند که این موضوع به کمبود آب شرب در داخل شهرها دامن زده است، از این رو باید کارخانه های بزرگ که مصرف معتنابهی آب دارند در سواحل به ویژه سواحل مکران احداث شوند، ساخت کارخانه در سواحل کشور منجر به اشتغالزایی و توسعه و آبادانی منطقه می شود.

 نقش اساسی سازمان در کاهش قیمت تمام شده حمل به بنادر و بالعکس برجسته‌سازی شود

عضو هیات عامل سازمان بنادر و دریانوردی اذعان داشت: سازمان بنادر و دریانوردی دارای سه نقش اساسی است؛ اول اینکه سازمان بنادر مرجع حاکمیتی امور بندری، دوم؛ سازمان مرجع حاکمیتی امور دریایی کشور و سوم اینکه سازمان بنادر و دریانوردی مرجع حاکمیتی امور کشتیرانی بازرگانی کشور است. منظور از نقش سوم این است  که اگر قرار باشد کالایی از طریق دریا جابه جا شود بحث هزینه های تمام شده حمل و نقل دریایی، ارائه تخفیفات و تعیین هزینه برخی امور براساس نرخ های بین‌المللی به طور کلی حقوق، عوارض و هزینه‌های بندری از سوی سازمان بنادر و دریانوردی کشور مشخص می‌شود.

سازمان بنادر و دریانوردی کشور متولی اصلی امور بندر و دریاست

معاون امور بندری و اقتصادی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: در بند ۲۵ آیین‌نامه تاسیس سازمان بنادر ودریانوردی ذکر شده است که سازمان در جهت کاهش قیمت تمام شده حمل به بنادر و از بنادر به روش های مختلف باید اهتمام ورزد که متاسفانه هنوز این نقش در جامعه برجسته و پررنگ نیست. بخش روابط‌عمومی سازمان مکلف است که این نقش اساسی سازمان بنادر و ودریانوردی کشور را به عموم مردم به ویژه فعالان اقتصادی معرفی و اطلاع رسانی کند.

هنوز تعریف دقیقی از بندر در میان مردم وجود ندارد

حسن‌زاده افزود: متاسفانه هنوز تعریف دقیقی از بندر در میان مردم وجود ندارد به طوری که در بسیاری از شهرها بندر را تحت عنوان اسکله یا گمرک می‌شناسند درحالی که بندر می تواند ۱۰ ترمینال داشته باشد و در هر ترمینال می تواند ۱۰ اسکله و در هر اسکله تعدادی انبار یا محوطه بارانداز وجود داشته باشد و جالب اینجاست که گمرک هم در بندر مشغول به کار است. با توجه به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی کشور متولی اصلی امور بندر و دریاست، ضرورت دارد که ساختار سازمان و سه نقش اساسی آن در توسعه بنادر و اقتصاد کشور از طریق کتب درسی به دانش آموزان تدریس شود

نظر شما