شناسهٔ خبر: 53422 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل:

پل مرزی سرخس-سرخس آماده بهره‌برداری است/ جاده تجن-سرخس و آزادراه عشق‌آباد- ترکمن‌آباد آماده توافق نهایی

نشست معاون وزیر راه وشهرسازی در دیدار با رئیس اتحادیه بازرگانان ترکمنستان گفت:: پل مرزی سرخس- سرخس با توافق‌های صورت گرفته تکمیل و آماده بهره‌برداری است، در خصوص احداث راه تجن- سرخس نیز کارشناسی‌های لازم صورت گرفته و زمینه‌های همکاری در احداث آزادراه عشق‌آباد- ترکمن‌آباد بررسی شده است که آماده توافق‌های نهایی از سوی دو کشور هستیم.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، هیاتی به سرپرستی رییس اتحادیه صنعتگران و بازرگانان کشور ترکمنستان با معاون وزیر راه و شهرسازی دیدار کردند که در خصوص همکاری‌های دو کشور در توسعه زیرساخت‌های کشور ترکمنستان بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

خیراله خادمی با تاکید بر توافقات صورت گرفته میان روسای جمهور دو کشور در حوزه راهسازی گفت: در سال ۱۳۹۳ تفاهم‌نامه‌ای بین مقامات عالی رتبه دو کشور برای همکاری در اجرای پروژه‌های راهسازی کشور ترکمنستان از محل تهاتر بدهی گاز  ایران به این کشور منعقد شد و هیاتی از کشور ایران در چند نوبت برای بررسی مسیرهای مورد توافق به این کشور سفر کردند و اطلاعات لازم گردآوری شد.

معاون وزیر راه وشهرسازی با اشاره به زمینه‌های همکاری خاطرنشان کرد: پل مرزی سرخس- سرخس با توافق‌های صورت گرفته تکمیل و آماده بهره‌برداری است، در خصوص احداث راه تجن- سرخس نیز کارشناسی‌های لازم صورت گرفته و زمینه‌های همکاری در احداث آزادراه عشق‌آباد- ترکمن‌آباد بررسی شده است که آماده توافق‌های نهایی از سوی دو کشور هستیم.

وی آزادراه عشق‌آباد- ترکمن‌آباد را یک پروژه بزرگ حمل و نقل برای ترکمنستان دانست و عنوان کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته احداث این محور با دیگر مسیرهای جاده‌ای در کشور ترکمنستان متفاوت است و علاوه بر اهمیت راهسازی، یک پروژه بزرگ حمل و نقل نیز محسوب می‌شود که نحوه حمل مصالح مورد نیاز آن بایستی مدنظر مشاور طرح قرار گیرد.

خادمی طبق مذاکرات صورت گرفته یکی از دلایل اصلی حضور این هیات را همکاری در صدور خدمات فنی و مهندسی و اجرایی پروژه‌های راهسازی ترکمنستان معرفی کرد و افزود:‌ با توجه به زمینه‌های همکاری این کشور با ایران به ویژه در اجرای پروژه‌های راهسازی لازم است در ابتدا شرایط سرمایه‌گذاری و نحوه تامین مالی، نوع بازگشت سرمایه و شرایط همکاری با شرکت‌های ایرانی تعیین شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین پیشنهاد کرد: به منظور تسهیل در روند اجرای امور بهتر است طرف ترکمنستانی نسبت به انتخاب یک مشاور بین‌المللی مسلط اقدام کند تا در صورت توافق طرفین، همزمان مذاکرات نحوه اجرای کار و منابع مالی پیش رود. در پایان این جلسه مقرر شد مذاکرات در خصوص همکاری‌های دو کشور بررسی و در صورت توافق در  نشست بعدی، ابعاد این همکاری‌ تعیین شود.

نظر شما