به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی عباس آخوندی در مراسم بزرگداشت روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی که شامگاه ۲۵ اردیبهشتماه در شرکت راهآهن و با حضور جمعی از مدیران روابط عمومی سازمانها، شرکتها و ادارات تابعه برگزار شد، ضمن عرض تبریک پیشاپیش به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان اظهار داشت: شاید بهتدریج توانسته باشم طی این سالها رویکرد خود را به شما منتقل کرده باشم، مبنی بر اینکه در وزارتخانه نه صرفاً طرحها و پروژههای کالبدی، بلکه شهروندان و به مفهوم عام انسان را مبنای توسعه میدانیم.
وی افزود: با قرار گرفتن شهروند در محور توسعه در حوزه ارتباطات، شاید بد نباشد نسبت به تغییر نام ادارات روابط عمومی نیز فکری شود، زیرا در نهایت بحث ارتباط بین انسانها و شهروندان، مدیران و مردم است. لذا بحث کاری از اینکه بوق یک دستگاه اداری و تبلیغکننده آن باشد باید خارج شود و به کانالی برای برقراری ارتباط ذهنی با مردم تبدیل شود.
وزیر راه و شهرسازی هدف از این تغییر را تأثیرگذاری بر رفتار مردم در حوزه حملونقل و مسکن دانست و گفت: با این روش میتوانیم به منظور پیشبرد برنامههای خود نظر گرفته، الگوبرداری کرده و موفق به ایجاد ارتباط دوسویه شویم.
عضو کابینه دولت دوازدهم بیان داشت: موضوع کاری روابط عمومیها در عصر ارتباطات و اطلاعات بسیار پیچیده است و اگر ارزشافزوده اطلاعاتی نداشته و فقط بازگو کننده خبر باشند، پیش از اینکه خبر را منتقل کنند با سیستمهای ارتباطاتی موجود خبر منتقل شده است.
آخوندی تصریح کرد: در دوره فعلی نکته مهم شناخت سازمان و ادارات ارتباطات نسبت به ارزشافزوده اطلاعاتی است که به مردم منتقل میکنند تا آن اطلاعات بتواند بر روی زندگی، رفتار و تصمیم مردم اثرگذاری داشته باشد. همچنین در مقابل بتواند آنچه در جامعه رخ داده را به مدیران منتقل و در تصمیمسازی و تصمیمگیری نقش مؤثری ایفا کنند.
این عضو کابینه دولت دوازدهم با اشاره به اهمیت عنوان و محتوای پیام تأکید کرد: ما به روابط عمومی بهعنوان مرکز تکثیر خبر نگاه نمیکنیم، بلکه بهعنوان مرکز تولید پیام و اطلاعات نگاه میشود.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «مهم است که فرستنده پیام قبل از ارسال آن را درک کرده باشد» گفت: برخی از اخبار منتشر شده در رسانههای صمعی و بصری گاه دیده میشود که خواننده خبر هیچ حسی نسبت به آنچه میخواند ندارد و کسی که هیچ حسی ندارد نمیتواند حسی هم به مخاطبان خود منتقل کند.
وی خاطرنشان کرد: نباید به مرکز ارتباطات و اطلاع رسانی وزارت راه و شهرسازی بهعنوان دستگاه چاپ و تکثیر نگاه شود، بلکه باید بهعنوان دستگاه تولید، انتقال و دریافت بازخورد پیام نگاه شود. لذا با اصلاح نگاه خود میتوانیم به سازمان انسانمحور و توسعه شهروند محور را مدنظر داشته باشیم و به مفهوم توسعه انسانی و سایر مسائل مربوط به حقوق شهروندی بپردازیم.
عباس آخوندی در پایان سخنان خود ابراز امیدواری کرد که روابط عمومیهای وزارت راه و شهرسازی پیش از همه تحول در مفهوم سازمان ارتباطات را حس کرده و آماده تحولهای بیشتر باشند.
نظر شما