شناسهٔ خبر: 53485 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

عشایری در نشست دفتر هفدهم شرکت بازآفرینی شهری ایران مطرح کرد:

تدوین سند بازآفرینی محلات به وسیله تسهیل‌گران اجتماعی و شهرسازی در برنامه ملی بازآفرینی شهری/ تلاش برای شکل‌گیری نهاد توسعه محله بدون دخالت دولت در سطح کشور

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست سوم از سلسله نشست‌های دفتر هفدهم شرکت بازآفرینی شهری ایران بیان کرد: در برنامه ملی بازآفرینی در این دوره تسهیل‌گری که هر دو بعد اجتماعی و شهرسازی را در دل خود جای داده است وارد محله شده و باید در نهایت ضمن تدوین سند بازآفرینی محله، آن را در اختیار مجریان طرح قرار دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نشست سوم از سلسله نشست‌های دفتر هفدهم شرکت عمران و بهسازی شهری ایران با هدف بررسی مسئله تسهیلگران و نقش نهادها در تحقق برنامه ملی بازآفرینی شهری بیان کرد: در زمان فعلی حدود ۲۱ سال تجربه را در بخش بازآفرینی شهری پشت سر گذاشته و به این نتیجه رسیدیم که علی‌رغم تمام سیاست‌های خیرخواهانه شرکت بازآفرینی شهری ایران در سنوات گذشته جهت بهسازی محلات هدف، اما امروز می‌بینیم که در تمامی سال‌ها تلاش لازم برای ارتقای شرایط را داشتیم ولی نتیجه مطلوب را دریافت نکردیم.

عشایری در این راستا خاطرنشان کرد: با وجود اقدامات بسیار امروز می‌بینیم که کیفیت محله از لحاظ زیست‌پذیری و زندگی افراد بالا نرفته است، طبق آسیب‌شناسی‌های صورت گرفته در این حوزه به این نتیجه رسیدیم که ۲ حلقه اثرگذار در تدوین و اجرای برنامه مغفول مانده و باید در دوره جدید مورد توجه جدی قرار گیرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصمیم‌گیری از بالا به پایین را یکی از مهمترین مشکلات برنامه بازآفرینی در سنوات گذشته دانست و افزود: به تصور ما ۲ حلقه تسهیل‌گر و توسعه‌گر باید به سه رکن دولت، شهرداری و بخش خصوصی اضافه شده و در دستور کار فعلی قرار گیرد.

به گفته وی تسهیل‌گران دارای ۲ بعد اجتماعی و شهرسازی هستند، تسهیل‌گران اجتماعی افرادی هستند که از جنس مردم بوده و از مسائل فرهنگی و جریان اجتماعی آن محله درک درستی دارند، از سوی دیگر تسهیل‌گران شهرسازی همان جامعه مهندسان مشاوری هستند که در گذشته طرح جامع تفصیلی را تعیین می‌کردند اما بعد اجتماعی را در آن نمی‌دیدند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد: در برنامه ملی بازآفرینی در این دوره تسهیل‌گری که هر دو بعد اجتماعی و شهرسازی را در دل خود جای داده است وارد محله شده و باید در نهایت ضمن تدوین سند بازآفرینی محله، آن را در اختیار مجریان طرح قرار دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه به دلیل نبود تجربه کافی در اجرای برنامه بازآفرینی در این شرایط نیاز به بحث و بررسی‌های بسیاری در پیشبرد اقدامات در این حوزه داشتیم گفت: از این روز نیاز داشتیم تا کسانی که این راهکار را تجربه کردند ما را در مسیر شکل‌گیری نهادهایی بدون دخالت دولت کمک کنند، اقدامی که هدف اصلی برگزاری این سلسله نشست‌ها به شمار می‌رود.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین چندی پیش در نشست خبری خود با تاكید براینكه برای تحقق برنامه ملی بازآفرینی تغییر ساختار امری ضروری و مورد نیاز به شمار می‌رود گفته بود: برای آنكه بحث تغییر رویكرد ما از بخش صرفا تصدی‌گری به سیاست‌گذاری در جریان بازآفرینی تحقق پیدا كند لازم بود تا به آن محور غالب در برنامه تكیه زده و بخشی تحت عنوان مركز مطالعات كاربردی و ارتباطات را تشكیل دهیم چراكه از ۹ بعد برنامه بازآفرینی ۶ بعد  (دو سوم برنامه) مربوط به مسائل غیركالبدی بوده و اموری چون حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی و نهادی ساكنین محله را به خود اختصاص می‌دهد.

عشایری همچنین اعلاک گرده بود که از این رو در تغییر ساختار سازمانی خود به بخش ارتباط مستقیم با مردم باید توجه ویژه‌ای می‌كردیم چرا كه محور اصلی برنامه ملی بازآفرینی محله محوری بوده و محله در آن به عنوان یك سازمان اجتماعی دیده می‌شود پس تشكیل مركز مطالعات كاربردی كه اقداماتی نظیر مطالعات اجتماعی و ارتباطات در این محلات را انجام می‌دهد امری ضروری محسوب می‌شد.

مدیرعامل شركت بازآفرینی شهری ایران در ادامه اصحاب رسانه و مطبوعات را بزرگترین و قوی‌ترین ظرفیت بالقوه و بالفعل برای تقویت مركز مطالعات كاربردی و همچنین تحقق برنامه ملی بازآفرینی دانست و گفته بود: از این رو از شما درخواست داریم تا در بخش‌های مذكور ما را همكاری و همیاری كرده و به عملیاتی شدن برنامه به ما یاری رسانید. برنامه‌ای كه در آن ۱۳۳۴ محله واقع در ۵۴۳ شهر دارای ۱۰ میلیون نفر جمعیت ساكن شهری دچار بد مسكن در ۶۶ هزار هكتار اراضی شهری بوده و كیفیت زندگی آن‌ها از میانگین كیفیت زندگی در شهر محل سكونتشان پایین‌تر است./

نظر شما