شناسهٔ خبر: 53495 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

بمانا مطرح کرد؛

تشریح سه طرح دولت برای نوسازی ناوگان فرسوده جاده‌ای

صدرالله بمانا مشاور ارشد رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای در مراسم نوسازی ۵۰۰ دستگاه خودروی مینی‌بوس فرسوده سه طرح دولت شامل طرح‌های نوسازی ناوگان مسافری، باری و طرح کلید به کلید را تشریح کرد و گفت: در طرح کلید به کلید تعداد ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع خودرو در بخش بار و مسافر با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد و ۶۶۶میلیون دلار از محل صرفه‌جویی سوخت نوسازی می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، صدرا... بمانا در مراسم آغاز تحویل ۵۰۰ دستگاه خودروی مینی‌بوس از محل طرح نوسازی و اشتغال‌زایی با وام ۴ درصدی اظهار کرد: علی‌رغم اینکه در زمینه نوسازی ناوگان اتوبوس و سواری کرایه بین‌شهری اقدامات بزرگی انجام شده است اما در خصوص نوسازی ناوگان فرسوده مینی‌بوس‌رانی کار خاصی صورت نگرفته بود که امروز شاهد به وقوع پیوستن آرزوی دیرینه حمل‌ونقل جاده‌ای هستیم.

وی افزود: ۵۷ هزار دستگاه مینی‌بوس به سن اسقاط رسیده‌اند درحالی‌که سن متوسط ناوگان مینی‌بوس‌رانی باید ۱۰ سال باشد اما هم‌اکنون ۲۴ سال است.

مشاور ارشد رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بیان کرد: متوسط سن ناوگان اتوبوس‌رانی باید ۱۰ سال، سواری کرایه بین‌شهری ۱۵ سال و کامیون نیز ۱۶ سال باشد.

وی خاطرنشان کرد: اغلب اقشار کم‌درآمد از مینی‌بوس‌ها استفاده می‌کنند و این ناوگان بیشتر در روستاها و شهرهای کوچک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بمانا با اشاره به سه طرح بزرگ ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای در کشور گفت: در حال حاضر نوسازی ناوگان عمومی حمل‌ونقل جاده‌ای در قالب دو طرح اجرا می‌شود که طرح اول از منابع داخلی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌اي و سیستم مسافربری است که با توجه به منابع محدود سازمان اما با مساعدت ریاست سازمان در این بخش منابع خوبی برای اجرای طرح در اختیار قرار داده‌شده تا مشکلات مربوط به ناوگان مینی‌بوس‌رانی، سواری کرایه بین‌شهری و اتوبوس‌رانی برطرف شود.

وی در ادامه به طرح دوم اشاره کرد و افزود: نوسازی ناوگان باری با همکاری شرکت نفت، شرکت‌های سازنده و سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اجرا و ۹ قرارداد برای نوسازی ۱۸ هزار دستگاه از ۶۵ هزار کامیون فرسوده در کشور در قالب این طرح منعقد شد که سال گذشته ۲۱۰۰ دستگاه کامیون نو از این طرح به متقاضیان واگذار شد و طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده در نظر داریم در صورت بهبود شرایط  اقتصادی و مشکلات مالی تعداد ۸ هزار دستگاه کامیون نو به متقاضیان واگذار کنیم.

بمانا با اشاره به طرح سوم به نام طرح کلید به کلید که از سوی ریاست جمهوری ابلاغ شده است، خاطرنشان کرد: تعداد ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه انواع خودرو در بخش بار و مسافر با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد و ۶۶۶میلیون دلار از محل صرفه‌جویی سوخت نوسازی می‌شود.

نظر شما