شناسهٔ خبر: 53501 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی خبر داد؛

بکارگیری ۳۰۰ کارشناس در وزارت راه و شهرسازی با برگزاری آزمون امسال/ ایجاد معاونت ساخت و فنی در ادارات کل استان‌ها/ تشریح مزایای تفکیک راهداری از ادارات کل راه و شهرسازی

سید سعید سیدعلایی معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی وزارت راه و شهرسازی ضمن تشریح مزایای تفکیک راهداری ها از ادارات کل راه و شهرسازی از ایجاد معاونت ساخت و فنی در ادارات کل راه و شهرسازی استان های سراسر کشور خبر داد و گفت: در تیرماه سالجاری از طریق آزمون استخدامی،۳۰۰ نفر کارشناس در حوزه های مختلف وزارتخانه به بدنه وزارت راه و شهرسازی اضافه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سیدسعید سیدعلایی معاون توسعه مدیریت و منابع‌انسانی وزارت راه و شهرسازی در جمع روسای روابط‌عمومی ادارات کل راه و شهرسازی استانی ضمن تبریک روز ارتباطات و همچنین تبریک به مناسبت فرارسیدن ماه‌مبارک رمضان به ارایه نکاتی در مورد اصلاح ساختار و تغییراتی که در مدیریت منابع انسانی به وجود آمد، پرداخت.

سیدعلایی گفت: بر اساس برنامه اصلاح نظام اداری تمام دستگاه‌های اجرایی موظف بودند که در موضوع اصلاح ساختار، تغییراتی را انجام دهند. پیرو آن نیز وزارت راه و شهرسازی فعالیت های خود را در آن راستا انجام داد. بدین منظور، در سال گذشته در بدنه مجموعه وزارت راه و شهرسازی ۶ معاونت را با رویکرد حمل و نقل، مسکن و شهرسازی پیش بینی کردیم و در عین‌حال، معاونت برنامه‌ریزی و مدیریت منابع را به منظور برنامه‌ریزی کلان در ساختار وزارت راه و شهرسازی ایجا کردیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی اقدام قابل تامل دیگری را که در سال گذشته در موضوع اصلاح ساختار انجام شد و بر مبنای آن استان ها نیز زحمات فراوانی را متحمل شدند، انتزاع مدیریت راهداری استان ها از ادارات کل راه و شهرسازی استان ها برشمرد. وی افزود: کار بزرگ دیگری که در بحث اصلاح ساختار انجام شد و در استان‌ها زحمات فراوانی برای آن کشیده شد موضوع انتزاع مدیریت راهداری استان‌ها از ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها بود که کار بزرگی در استان‌ها به شمار می‌رفت.

سیدعلایی تاکید یادآور شد: وزارت راه و شهرسازی برای آنکه بتواند وحدت فرماندهی و وحدت مدیریت در حوزه راه‌های کشور را ایجاد کند، انتزاع راهداری‌ها را از ادارات کل راه و شهرسازی و واگذاری مسئولیت آنها را به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای با حمایت مقام‌عالی وزارت در دستور کار سال گذشته خود قرار دارد و این مهم در سال گذشته به سرانجام رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: هم‌اکنون، وحدت فرماندهی و وحدت مدیریت در حوزه راهداری اعم از نگهداری راه‌های اصلی، فرعی، روستایی و همچنین آزادراه و بزرگراه‌ها در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای به وجود آمده است.

این مقام مسئول همچنین گفت: انتزاع راهداری‌ها از ادارات کل راه و شهرسازی به این علت بود تا بخش راهداری بتواند به انجام عملیات اجرایی بپردازد و ادارات کل راه و شهرسازی نیز بتوانند به مباحث مرتبط با برنامه‌ریزی و نظارت مشغول شوند و تداخل آنها سبب نشود تا بحث برنامه‌ریزی و نظارت موردغفلت واقع شود.

وی ادامه داد: هم اکنون با این اصلاح ساختاری که در بدنه ادارات راه و شهرسازی اتفاق افتاد تصدی‌گری در حوزه حمل و نقل را به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای منتقل کردیم و موضوع برنامه‌ریزی را در ادارات کل راه و شهرسازی متمرکز کردیم.

سیدعلایی یادآور شد: با سپردن تصدی‌گری مدیریت راهداری به سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، هم‌اکنون باید ادارات تمامی برنامه‌ریزی‌ها را در چهار مد حمل و نقل شامل ریلی، هوایی، زمینی و دریایی انجام دهند. اجرا توسط سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه ادارات کل راه استان‌ها انجام می‌شود و بحث نظارت و برنامه‌ریزی را مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها باید انجام دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین از تدوین ساختار جدید برای ادارات کل راه و شهرسازی در حوزه مدیریت و توسعه منابع انسانی خبر داد و گفت: تدوین ساختار جدید برای ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها انجام شد که به تصویب ادارات کل استخدامی کشور نیز رسید و به استان‌ها ابلاغ شد.

وی با اشاره به اینکه تدوین ساختار جدید برای ادارات کل راه و شهرسازی استان ها، دو سال به طول انجامید، تاکید کرد: تغییرات ساختاری با تاکید بر حمل و نقل، بازآفرینی شهری، مسکن و شهرسازی، برای ادارات کل راه و شهرسازی استانها طی نامه‌ای، ابلاغ شد.

این مقام مسئول برخی از تغییر رویکردها را در اصلاح ساختار استان‌ها، اینگونه توضیح داد: در تشکیلات جدید با رویکرد مقام‌عالی وزارت، موضوع بازآفرینی شهری را با معاونت مسکن ادغام کردیم و تحت عنوان معاونت بازآفرینی شهری و مسکن، مسئولیت سنگینی به این معاونت در استانها دادیم. همچنین، ساخت ساختمان‌های دولتی را با حوزه راه ها ادغام کردیم و معاونت ساخت و فنی در ادارات کل راه و شهرسازی استان های سراسر کشور تشکیل شده است که مسئولیت بسیار سنگینی بر دوش دارد و یکی از معاونت‌های مهم در ادارات کل راه و شهرسازی است که ساخت راه‌های اصلی، فرعی، روستایی و ساختمان‌های دولتی و تاسیسات عمومی را برعهده خواهند داشت.

وی ادامه داد: در استان ها، معاونت معماری و شهرسازی با دیدگاه مقام عالی وزارت راه و شهرسازی از کالبد تا طرح تفصیلی همه را در ساختار تشکیلات تفصیلی استان ها در معاونت معماری و شهرسازی استان ها پیش بینی کردیم و معاونت املاک و حقوقی نیز به روال سابق فعالیت خود را  ادامه خواهد داد.

سیدعلایی گفت: اداره هماهنگی امور حمل و نقل نیز در تشکیلات تفصیلی استان‌ها پیش‌بینی شده است و قطعا با گذشت زمان این پتانسیل را دارد که به معاونتی در ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها تبدیل شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنان خود در جمع روسای روابط‌عمومی استان‌ها، گفت: موضوع اساسی که در راستای برنامه اصلاح نظام اداری پیگیری می‌شد بحث مدیریت منابع انسانی بود. ما در این مورد، موظف بودیم سند برنامه جامع نیروی انسانی را برای وزارتخانه با برش استانی تهیه کنیم که خوشبختانه این کار در سال گذشته انجام شد و بر اساس آن مجوز استخدام ۳۰۰ نفر را در حوزه ادارات کل استانی از سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی بگیریم و نیمه تیرماه نیز آزمون استخدامی برای استخدام ۳۰۰ نفر برگزار خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: در این دوره تلاش کردیم تا کارشناس حوزه مرتبط با فعالیت‌های وزارتخانه را به کار بگیریم که از جمله آنها می‌توان به کارشناسان حمل و نقل، کارشناسان معماری، کارشناسان سرمایه‌گذاری، کارشناسان حقوقی، کارشناسان شهرسازی و معماری و کارشناسان عمران اشاره کرد که حضور آنها و بکارگیری شان در در همه استان‌ها پیش‌بینی شده است. همچنین، در برخی از استان‌ها که در حوزه حسابداری مشکلاتی را داشتند در حوزه مالی در ۱۷ استان کارشناس مالی به کار گماشته خواهند شد و در برخی از استان‌ها که مشکل IT داشتند در ۱۵ استان فعال خواهند شد.

سیدعلایی گفت: امیدواریم با آزمونی که در تیرماه برگزار خواهد شد بتوانیم نیروهای کارکشته‌ای را در مجموعه وزارت راه و شهرسازی استخدام کنیم که قطعا تاثیر مثبتی در جهت عملکردی خواهد داشت.

وی با تاکید بر موضوع آموزش، اعلام کرد: مدیران روابط‌عمومی استان‌ها با نیازسنجی‌هایی که انجام می‌دهند باید در تدوین برنامه آموزشی همکاری لازم را با وزارتخانه داشته باشند و همچنین تمامی همکاران باید در اجرای برنامه‌های آموزشی که تدوین خواهد شد نیز گام‌های مثبتی بردارند.

سیدعلایی همچنین به منظور بهره‌مندی از پتانسیل مسئولان روابط‌عمومی‌ها خواستار تشکیل تقسیم استان‌ها در بین روابط‌عمومی‌ها به ۶ منطقه و تشکیل کارگروه‌هایی به منظور همکاری برای تعامل و ارتباط گیری مسئولان روابط‌عمومی‌ها با دیگری مسئولان استانی شد.

نظر شما