شناسهٔ خبر: 53582 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی عنوان کرد:

مهیاکردن بسترهای لازم برای تنویر افکار عمومی توسط روابط‌عمومی‌ها/ معرفی ظرفیت‌های زندگی در سواحل کشور

هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه ۸۰ درصد اقتصاد دنیا وابسته به دریا است، گفت: در حالیکه ایران کشور اقیانوسی محسوب می‌شود، تنها ۱۱۰ هزار نفر دریانورد دارد، بدین جهت باید به دریا و اقیانوس در جهت سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری توجه بیشتری شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از سازمان بنادر و دریانوردی، هادی حق‌شناس درباره معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، درباره عملکرد بنادر در ماه های ابتدای سال جاری به ارایه توضیح پرداخت و گفت:از اول امسال تاکنون میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر کشور بیش از ۶ درصد افزایش داشته است. همچنین حجم صادرات بیش از ۱۸ درصد و تردد کشتی های بالای هزار تن در بنادر کشور بیش از ۸ درصد رشد یافته است.براین اساس ضرورت دارد که در جامعه برای اتفاقات مثبت جشن بزرگی برگزار شود.

وی با تاکید بر اینکه سازمان بنادر و دریانوردی کشور تنها در جهت حفظ منافع ملی گام بر می دارد، اظهار داشت: در حادثه سانچی با توجه به اینکه ثبت کشتی در کشور پاناما بود و این حادثه در آب های چین رخ داد و مالکیت آن برای کشور هنگ کنگ بود؛ طبق قانون بررسی علل سوانح، سازمان بنادر و دریانوردی مسئولیتی درخصوص وقوع این حادثه نداشت.

حق‌شناس ادامه داد: با توجه به اینکه سازمان بنادر و دریانوردی کشور حفظ منافع ملی را بر حفظ منافع سازمان ارجح تر می داند، مدیران سازمان در جلسات بررسی علل سانحه سانچی حضور مستمر داشتند و حتی عضو اصلی کمیته بررسی علت حادثه شدند.

سازمان بنادر و دریانوردی متولی اصلی بندر و دریا در کشور

وی با اشاره به نقش برجسته روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی کشور در جهت اطلاع رسانی به موقع و درست به مردم، افزود: زمانی که حادثه سانچی اتفاق افتاد، روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی کشور در جهت حفظ منافع ملی، شرایط و ظرفیتی فراهم کرد تا مدیران سازمان حضور مناسب و رنگی در تمامی رسانه ها به منظور شفاف سازی و تنویر افکار عمومی داشته باشد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: کمیته بررسی علل سوانح در مورد تعیین  غرامت اظهار نظر نمی کند، بلکه در مورد چرایی سانحه گزارش می دهد.از اینرو سازمان بنادر ودریانوردی کشور هم با حضور در این کمیته به عنوان عضو اصلی در جهت حفظ منافع ملی گام بر داشته است.

وی افزود: متاسفانه مردم هنوز بنادر کشور را به نام های دیگری چون گمرک، کشتیرانی، منطقه آزاد و شیلات و... می شناسند، ضرورت دارد که مردم بدانند، بندر نام اصلی است که گمرک، شیلات و کشتیرانی در آن مشغول به فعالیت هستند و متولی اصلی بندر و دریا ، تنها سازمان بنادر و دریانوردی است.

حق شناس با اشاره به اینکه حجم مسئولیت ها بین سازمان بنادر و دریانوردی کشور با گمرک قابل قیاس نیست، تصریح کرد: گمرک زیرمجموعه وزارت اقتصاد است و تنها دو وظیفه اصلی تشخیص اصالت محصول و تعیین میزان سود و حقوق را دارد. از طرفی گمرک طی ساعت مشخصی در بنادر فعال است. سازمان بنادر و دریانوردی کشور که زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است تنها دو روز اول فروردین و عاشورا تعطیل است و ۲۴ ساعته فعالیت دارد.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه گذاری در بنادر جزو وظایف گمرک نیست، اما سازمان بنادر به منظور توسعه بنادر کشور باید در بخش های مختلف بندر سرمایه گذاری کند و به سرمایه گذاران بنادر هم پاسخگو باشد. به عنوان مثال اگر یک کانتینر از یک بندر به اشتباه خارج شود این سازمان بنادر و دریانوردی است که به عنوان مسئول باید به سرمایه گذار و تاجر پاسخ دهد و این نشان می دهد که سازمان بنادر یک سازمان کاملا پاسخگو و همیشه زنده .

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: روابط عمومی سازمان ها باید مسئولیت و وظایف هر یک از دستگاه های مربوط به خود را درجهت حفظ منافع ملی تفکیک  و تبیین کنند و بدون شک امکانات تبیین این موضوع به مردم که وظایف سازمان بنادر و دریانوردی کشور متفاوت از وظایف سایر دستگاه ها از جمله گمرک، شیلات، کشتیرانی و منطقه آزاد و... است، وجود دارد. خوشبختانه روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی کشور درخصوص تفکیک مسئولیت سازمان نسبت به سایر سازمان ها موفق بوده است.

سازمان بنادر در ماجرای تخلف چینی ها در آبهای ایران هیچ نقشی ندارد

وی افزود: سازمان بنادر و دریانوردی در ماجرای صید فانوس ماهیان از سوی چینی ها در آب های ایران هیچ نقشی نداشته است و بارها این موضوع از سوی روابط عمومی سازمان اعلام شده است، اما هنوز رسانه ملی تاکید دارد که این سازمان به چینی ها مجوز صید فانوس ماهیان را داده است درحالی که مجوز صید تنها از سوی سازمان شیلات صادر می شود.

وی ادامه داد: سازمان بنادر و دریانوردی مکلف به توسعه ناوگان کشتیرانی کشور است، اما اگر کشتی تجاری، مسافری، صیادی و تفریحی تخلف کند بخش های دیگر باید به ملت شریف ایران پاسخگو باشند. این وظیفه روابط عمومی سازمان هاست که مسئولیت سازمان خود را به درستی تبیین کنند تا اگر سازمانی خطا کرد آن خطا و تخلف به سازمان دیگری ربط داده نشود.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه از فاصله ۲۰۰ مایل به بعد از بنادر؛ آب های آزاد گفته می شود، تصریح کرد: ۱۲ مایل اول اقیانوس هند و دریای عمان جزء آب های سرزمینی محسوب می شود، ۱۲ مایل دوم منطقه همجوار است، تا ۲۰۰ مایل بعدی منطقه انحصاری اقتصادی گفته می شود و بعد از آن آب های آزاد است.

وی افزود: ۶۰ درصد مساحت اقیانوس های جهان آب های آزاد است یعنی تمام کشورها در این سهم شریک هستند. بدین جهت چرا ما کشتی برای صید ماهیان از آب های آزاد اجاره نکنیم؟ این وظیفه روابط عمومی است که از ظرفیت سرمایه گذاری بکر و پرسود به تجار اطلاع رسانی کند تا منافع ملی در جهت رشد مثبت اقتصادی کشور حفظ شود.

آینده ایران در سواحل مکران است

حق‌شناس ادامه داد: ۸۰ درصد اقتصاد دنیا وابسته به دریاست و ایران یک کشور اقیانوسی است نه دریایی، اما متاسفانه تنها ۱۱۰ هزار نفر دریانورد درکشور داریم، بدین جهت ضرورت دارد که در ذهن مردم این واقعیت ایجاد شود که ایران یک کشور اقیانوسی است و باید به دریا و اقیانوس در جهت سرمایه گذاری و بهره برداری توجه شود.

وی خاطر نشان کرد: طبق قانون برنامه ششم توسعه، آینده ایران در سواحل مکران است و به دلیل کمبود آب در نقاط مرکزی کشور حرکت به سمت سواحل برای زندگی ضرورت دارد و در واقع روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی می تواند ظرفیت و پتانسیل ها را  مبنی براینکه رفاه مردم ایران در گرو ارتباط با اقیانوس و دریاهاست را اطلاع رسانی کند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: روابط عمومی سازمان ها در وهله اول باید تلاش کنند تا اعتماد کمرنگ شده مردم نسبت به اظهارات مسئولان احیا شود. ابزار جلب اعتماد مردم این است که ابتدا نسبت به صحت و سقم اخبار مطمئن شوید و سپس آن را انتشار دهید تا تکذیبیه ای منتشر نشود، خوشبختانه در این دوره هیچ تکذیبیه‌ای از سوی سازمان بنادر و دریانوردی منتشر نشده است.

وی یادآور شد: روابط‌عمومی سازمان‌ها باید وظایف و مسئولیت سازمان‌ها را تفکیک و تبیین کنند. روابط‌عمومی سازمان‌ها باید شرایطی فراهم کنند که مدیران با یکدیگر گفتمان و مذاکره داشته باشند تا به یک وحدت منسجم برسند.

سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی دو عامل افزایش سرمایه اقتصادی است

حق‌شناس با بیان اینکه مهم ترین عنصر در سرمایه اجتماعی بحث اعتماد است، گفت: جلب اعتماد مخاطب باعث افزایش سرمایه اجتماعی می شود که اگر به سرمایه اجتماعی ، سرمایه فرهنگی اضافه شود این دو عامل باعث افزایش سرمایه اقتصادی خواهند شد.

وی با تاکید بر اینکه  در حال حاضر بی اعتمادی دغدغه اصلی جامعه است، افزود: زمانی که حادثه سانچی اتفاق افتاد اولین سوالی که در ذهن مردم ایجاد شد این بود که آیا سازمان بنادر و دریانوردی کشور واقعیت را می گوید؟ متاسفانه طرح این سوال اوج بی اعتمادی مردم را نسبت به مسئولان نشان می دهد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه تنها بخش روابط عمومی می تواند اعتماد را به جامعه بازگرداند، تصریح کرد: سازمان بنادر و دریانوردی کشور متولی اصلی بخش دریا و بندر است، لذا هر اتفاقی که در دریا رخ هد  معاونت امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی کشور در علت، شکست و موفقیت آن اتفاق نقش اساسی دارد.

معاون امور دریایی سازمان بنادر با تاکید بر لزوم برگزاری جلسات میان مدیران سازمان از سوی بخش روابط عمومی، تصریح کرد: آنچه که در حال حاضر در میان کشورها و حتی در جامعه ایران رواج دارد این است که مسئولان با یکدیگر گفتمان ندارند، اما در مورد یکدیگر زیاد حرف می زنند. ضرورت دارد که هر از چندگاهی بخش های مختلف سازمان به منظور رفع چالش ها و خطاها، با یکدیگر تبادل نظر و مذاکره کنند که بستر این امر باید از سوی بخش روابط عمومی فراهم شود.

نظر شما