شناسهٔ خبر: 53661 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در جلسه هیات وزیران به ریاست رییس جمهور انجام شد:

تصویب راهکارهای اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار/ بانک مرکزی موظف به کاهش سود تسهیلات خرید مسکن در بافت‌های ناکارآمد شد

هیئت دولت هیئت وزیران در جلسه روز یکشنبه ضمن بررسی راهکارهای اجرایی برنامه ملی بازآفرینی شهری پایدار با هدف احیاء، بهسازی و نوسازی بافت­‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، موارد پیشنهادی برای ایجاد ابزارهای مالی و حقوقی این برنامه را از سوی وزارت راه و شهرسازی به تصویب رساند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دولت برنامه یاد شده شامل طرح‌های بازآفرینی شهری پایدار در محدوده اراضی دارای مالکیت خصوصی و اراضی دولتی است.

بر این اساس و به منظور تسریع در نوسازی بافت­ های فرسوده و ناکارآمد شهری، کلیه وزارتخانه ها و مؤسسات و شرکت­ های دولتی مکلف شدند نسبت به واگذاری رایگان اراضی در اختیار خود در محدوده­ ها و محلات دارای بافت فرسوده و ناکارآمد شهری به وزارت راه و شهرسازی اقدام کنند.

دولت جهت ایجاد مشوق ­های لازم برای تسهیل در فرآیند بازآفرینی شهری پایدار، کلیه دستگاه ­های عضو ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار را موظف کرد حداقل ۳۰ درصد از اعتبارات بودجه های سنواتی مربوط به فعالیت­ های خود در شهرها را به برنامه اجرایی بازآفرینی محدوده‌ها و محلات هدف، اختصاص دهند.

همچنین میزان سقف تسهیلات مشارکت مدنی دوره ساخت و ودیعه اسکان موقت در اراضی مشمول این طرح را در کلانشهرها به ازای هر واحد مسکونی تولید شده به ترتیب ۵۰۰ میلیون و ۲۰۰ میلیون ریال و در سایر شهرها نیز سقف تسهیلات یاد شده را به ترتیب ۴۰۰ میلیون و ۱۵۰ میلیون ریال تعیین کرد.

هیئت وزیران، بانک مرکزی را موظف کرد پس از تصویب شورای عالی پول و اعتبار، نسبت به فراهم کردن تمهیدات لازم جهت کاهش سود تسهیلات خرید مسکن (صندوق یکم) در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری از ۸ درصد به ۶ درصد و کاهش مدت سپرده‌گذاری از ۶ ماه به ۵ ماه و نیز افزایش دوره بازپرداخت از ۱۲ سال به ۱۵ سال اقدام نماید./

نظر شما