شناسهٔ خبر: 53772 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

سخنگوی کمیسون عمران مجلس تاکید کرد:

نقش توسعه راه‌آهن در حمایت از کالای ایرانی

صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به نقش مهم توسعه راه‌آهن در رشد اقتصادی کشور گفت: توسعه شبکه ریلی یکی از مهمترین راههای حمایت از تولیدات داخلی است.

 به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، صدیف بدری نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین درباره نقش راه آهن در تحقق شعار سال و حمایت از کالای ایرانی افزود: حمل و نقل ریلی نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان از جمله مطمئن ترین و ایمن ترین زیر ساخت های حمل و نقل بشمار می رود، بنابراین می تواند برای حمل تولیدات داخلی وسیله ای کم هزینه و مناسب باشد و باعث کاهش هزینه آنها شود.

وی با اشاره به اینکه حمل مواد اولیه تولیدات داخلی به وسیله راه آهن می تواند موجب کاهش قیمت محصولات داخلی شود، اظهارداشت: توسعه راه آهن در سریع ترین زمان ممکن، موجب تسریع حرکت حجم بزرگی از کالاها دراستانهای مختلف و قطب های توسعه اقتصادی می شود که همین امر نیز هزینه تولید کنندگان داخلی را کمتر می کند .

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین با بیان اینکه کاهش قیمت کالاهای داخلی شرایط را برای رقابت آنها با کالاهای مشابه خارجی را فراهم می آورد، خاطر نشان کرد: در برنامه ششم توسعه حمایت ویژه ای از توسعه حمل و نقل ریلی به عمل آمده است که بر اساس آن سالانه یک درصد محل درآمدهای نفتی به توسعه راه آهن اختصاص یافته است.

وی افزود: همچنین در بودجه امسال پیش بینی شده است که در پروژه هایی که با فایناس خارجی اجرا می شود، ۱۵ درصد آورده دولت از محل صندوق توسعه ملی تامین شود.

بدری با اشاره به اینکه راه آهن می تواند به تولید داخلی ریل و واگن نیز کمک کند، اظهار داشت: خوشبختانه اقداماتی در این زمینه از سوی ذوب آهن اصفهان صورت گرفته و قراردادهایی نیز برای تولید ریل بسته شده است. شرکت راه آهن کشور می تواند در خرید های خود از تولیدات کارخانجات داخلی استفاده و از کالای ساخت داخل حمایت کند.

سخنگوی کمیسیون عمران تصریح کرد: در عین حال شرکت های تولید کننده ریل و واگن بایستی در تولیدات خود ملزم به رعایت استاندارد های تایید شده و جهانی باشند، چرا که رعایت این استانداردها لازمه فراهم آمدن ایمنی حمل و نقل ریلی است.

وی با بیان اینکه با وجود معادن بسیار درکشور، تهیه مواد اولیه برای تولید ریل مشکلی ندارد، گفت: در زمینه تولید واگن نیز اقدامات مناسبی صورت گرفته است.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین درباره رقابت تولید کنندگان داخلی با تولید کنندگان خارجی تصریح کرد: البته با توجه به شرایط متلاطم بازار ارز، تحریمها و فشارهای اقتصادی تولید کنندگان داخلی واگن و ریل برای پا گرفتن محصولات خود، همچنان نیازمند حمایت های عملیاتی دولتی هستند.

وی تاکید کرد: شرکت راه آهن می تواند با استفاده از وامهای حمایتی، دولتی و یارانه ای از محل ۲۰ درصد پروژه های عمرانی در توسعه زیر ساخت ها کشوره بهره ببرد. همچنین دولت با ارائه وامهای کم بهره به تولیدکنندگان ریل و واگن شرایط را برای رقابت آنها فراهم می آورد.

سخنگوی کمیسیون عمران راه با یادآوری اینکه حمایت از تولیدات داخلی سبب می شود که در مواقع حساس، دولت پاسخگوی خواسته های جامعه باشد و در عین حال ایجاد اشتغال کند، گفت: در این شرایط دشمنان نیز قادر نخواهند بود با تحریمهای اقتصادی کشور ما را تحت فشار قرار دهند.

وی همچنین صنایع کشورمان را دارای توانمندی بالایی دانست و افزود: راه آهن با حمایت از برنامه های حمل و نقل ریلی نخبگان از جمله در شبکه های الکترونیکی و کنترلی می تواند به رونق تولیدات داخلی کمک کند و جوانان تحصیلکرده را پای کار بیاورد.

بدری اظهار داشت : حتی اگر قیمت تولیدات داخلی از تولیدات خارجی گرانتر باشد اما با خرید تولیدات داخلی مجدداً سرمایه در کشور جریان یافته و سود آن به جیب تولید کننده داخلی می رود.

نظر شما