شناسهٔ خبر: 53836 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای:

جزييات نرخ مصوب عوارض آزادراه‌های مشارکتی سال ۹۷/ دستیابی به اهداف توسعه با استفاده از سامانه GIS/ نصب حدود ۴۳۰۰ دوربین‌ ثبت تخلفات عبور و مرور در جاده‌ها

گزارش آخر هفته  تشریح اقدامات راهداری برای مقابله با سیل در شش استان کشور،‌ اتخاذ تصمیمات لازم برای تأمین ارز مورد نیاز حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای، تبیین نحوه تامین هزینه مورد نیاز آزادراه‌های دولتی، تفاهم‌نامه اصلاح ۲۵ مقطع پرتصادف استان البرز مبادله شد، نوسازی ناوگان فرسوده مینی‌بوس‌ با آورده ۲۰ درصدی متقاضی، امضای تفاهم‌نامه همكاری‌های حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای بین ایران و یونان، و رشد ۱۹ درصدی ترانزیت كالا در سال ۹۶ سایر عناوین مهم حمل‌ونقل جاده ای در هفته گذشته محسوب می‌شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین عناوین حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای در هفته گذشته به شرح زیر است:

دستیابی به اهداف توسعه با استفاده از سامانه GIS

معاون برنامه‌ریزی و مدیریت منابع وزارت راه و شهرسازی درباره همایش GIS بیان کرد: این همایش حاصل حدود سه سال و نیم زحمت همکاران من در وزارت راه و شهرسازی بود که یکی از مشکلات عمده‌ در تصمیم‌گیری‌ها و تعریف پروژه‌ها بی‌دقتی درباره مشاهده عملکرد است که بیش از ۶۰ درصد از داده‌های مکانی کشور در وزارت راه و شهرسازی تولید می‌شود اما به علت نبود GIS مکان محور تخصصی، تصمیم‌گیری‌ها بر اساس آن انجام نمی‌شد. 

وی گفت: در سیستم GIS می‌توانیم شهر را با پهنه پرخطر زلزله هم‌پوشانی کنیم و درباره اجرای طرح جامع و تفصیلی آن تصمیم‌گیری کنیم که در حوزه راه نیز از مدت‌زمانی که برای دریافت استعلام‌ها از سازمان‌های مختلف صرف می‌شود به‌طور چشمگیری می‌کاهد.

اتخاذ تصمیمات لازم برای تأمین ارز مورد نیاز حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در پی اقدامات صورت گرفته از سوی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای، ساز و كار و تصمیمات لازم جهت تخصیص ارز مورد نیاز شركت‌ها و رانندگان حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای از سوی بانك مركزی به تصویب رسید.

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام كرد: در بخش ارز همراه رانندگان پنج بانك عامل كه عبارتند از بانک‌های ملی-ملت-سامان-تجارت و پارسیان جهت انجام این امور انتخاب و طی بخشنامه‌ای از سوی بانك مركزی ساز و كار لازم در این زمینه ارائه گردید.

تبیین نحوه تامین هزینه مورد نیاز آزادراه‌های دولتی

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌های شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل گفت: ا توجه به هزینه بالایی که حفظ و نگهداری آزادراه‌های دولتی دارند، همواره این مسئله مطرح بوده که با جذب سرمایه‌گذاران جدید از یک سو بهره‌برداری از این راه‌ها در اختیار آنها قرار گیرد و از سوی دیگر میزان عوارض نیز از سوی این سرمایه‌گذاران با دولت چانه‌زنی شده و اجرایی شود.

میرشفیع با اشاره به قانون مدیریت آزادراه‌های کشور توضیح اداد: این قانون یک راهکار دیگر نیز ارائه داده و آن به دست آوردن منابع لازم برای حفظ و نگهداری آزادراه‌ها از طریق جذب منابع مالی و درآمدی دیگر آزادراه‌ها است. این قاعده نیز امکان اجرایی شدن دارد، ولی باید شرایط سرمایه‌گذاران و پیمانکاران نیز به طور دقیق مشخص شود تا پس از تعیین میزان درآمد راه‌ها بهره‌برداری از آنها بر اساس نیاز کشور در دستور کار قرار گیرد.

جزييات نرخ مصوب عوارض آزادراه‌های مشارکتی سال ۹۷

مدیركل دفتر جذب سرمایه و تجهیز منابع وزارت راه و شهرسازی ضمن اعلام نرخ مصوب عوارض آزادراه‌های مشارکتی در سال ۹۷ گفت: متوسط رشد درآمدهای آزادراه‌ها در سال ۱۳۹۷ با نرخ‌های مصوب جدید نسبت به سال ۱۳۹۶، حدود ۲۰ درصد پیش بینی شده است.

وی همچنین به متوسط درصد رشد عوارض در سال ۱۳۹۷ نسبت به سال ۱۳۹۵ اشاره کرد و گفت: در سال ۱۳۹۷،  نرخ عوارض آزادراه کنارگذر غربی اصفهان با ۳۳ درصد افزایش بیشترین و آزادراه اهواز- بندر امام با ۵ درصد افزایش كمترین رشد را در تغییرات نرخ عوارض در آزادراه‌ها  نسبت به آخرین ابلاغ داشته است.

برای مشاهده جدول نرخ مصوب عوارض آزادراه‌ها در سال ۹۷ اینجا کلیک کنید.

تفاهم‌نامه اصلاح ۲۵ مقطع پرتصادف استان البرز مبادله شد

تفاهم نامه افزايش ايمنی سفرهای جادهای در استان البرز جهت اجرا و اصلاح ٢٥ مقطع و نقطه پر تصادف با حضور معاون وزير راه و شهرسازی و استاندار استان با اعتباری بالغ بر ٥٠٠ میلیارد ریال مبادله شد.

در جلسه ای که با حضور  عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس این سازمان و دکتر محمد علی نجفی استاندار البرز به منظور مبادله تفاهم نامه برای رفع نقاط پرتصادف استان البرز برگزار شد، حسن نیا با اشاره به اهمیت راه های استان البرز و حجم تردد قابل ملاحظه در محورهای مواصلاتی استان اظهار داشت: سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای نگاه ملی به راه های استان البرز دارد و بهسازی و ایمن سازی محورهای استان و ارتقای سطح خدمات به کاربران جاده ای یکی از با اهمیت ترین مقوله های مورد پیگیری سازمان است.

نصب حدود ۴۳۰۰ دستگاه دوربین‌ ثبت تخلفات عبور و مرور در جاده‌ها

به‌منظور افزایش ایمنی سفرهای جاده‌ای و كاهش تصادفات و تلفات ناشی از آن با حمایت مجلس شورای اسلامی، پروژه نصب ۴ هزار و ۲۹۲ دستگاه سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور در راه‌های شریانی و پرتردد كشور به ارزش ۱۰ هزار و ۷۴۸ میلیارد ریال در دستور كار سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای قرار خواهد گرفت.

رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای: با اشاره به نقش و تأثیر هوشمند سازی جاده‌های كشور در مدیریت سرعت و كاهش چشمگیر تخلفات رانندگی و تصادفات جاده‌ای، خاطرنشان كرد: با توجه به برآورد اولیه برای پوشش ۴۴ هزار و ۸۶۵ كیلومتر راه‌های شریانی و پر تردد شامل آزادراه، بزرگراه و راه‌های اصلی در سال ۱۴۰۰ مجموعاً  ۶ هزار و ۳۴۲ سامانه ثبت تخلفات عبور و مرور نیاز است. 

تشریح اقدامات راهداری برای مقابله با سیل در شش استان کشور

در پی بارش‌های اخير و جاری شدن سيل و وقوع سيلاب در برخی محورهای مواصلاتی استانهای لرستان، مازندران، يزد، گلستان، ايلام و خراسان‌جنوبی به ويژه در بخش راه‌های روستايی خسارات قابل ملاحظه‌ای به راه‌ها وارد و بعضاً دچار اختلال گرديد كه با تلاش شبانه روزی راهداران نسبت به رفع موانع در اين جاده‌ها اقدام شده و در حال حاضر تردد در اين جاده‌ها برقرار است.

نوسازی ناوگان فرسوده مینی‌بوس‌ با آورده ۲۰ درصدی متقاضی

مشاور ارشد رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در طرح نوسازی ناوگان مینی‌بوس‌ فرسوده ۸۰ درصد از کل هزینه خرید مینی‌بوس‌های نو از طریق تسهیلات با بهره ۴ درصد و ۲۰ درصد کل مبلغ به‌عنوان آورده متقاضی تأمین می‌شود.

بمانا خاطرنشان کرد: تسهیلات نوسازی برای کشنده‌ها ۳۲۰ میلیون تومان با سود ۹ درصد بوده که تا پایان سال گذشته ۲۱۰۰ دستگاه کشنده نو به متقاضیان تحویل داده شد.

امضای تفاهم‌نامه همكاری‌های حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای بین ایران و یونان

تفاهم‌نامه همكاری‌های حمل‌ونقلی بین‌المللی جاده‌ای فی‌مابین جمهوری اسلامی ایران و یونان با حضور مسئولان وزارت زیرساخت و حمل‌ونقل یونان در محل سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به امضاء رسید.

رضا نفیسی مدیركل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی این سازمان كه ریاست اجلاس دوروزه كمیسیون مشترك حمل‌ونقل جاده‌ای جمهوری اسلامی ایران و یونان را در تهران بر عهده داشت، اظهار داشت: اجلاس كمیسون مشترك همكاری‌های حمل‌ونقل جاده‌ای فی‌مابین دو كشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری یونان به‌منظور توسعه هرچه بیشتر روابط حمل‌ونقل بین‌المللی جاده‌ای فی‌مابین برگزار و در زمینه بررسی مسائل و مشكلات حمل‌ونقل كالا و مسافر بین دو كشور و سایر موارد مذاكره شد كه طرفین به توافقاتی دست یافتند.

سامانه دریافت كارت طلایی نوسازی ناوگان فاقد وجاهت قانونی است

طی بررسی‌های به عمل آمده از سوی ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت، انجام تبلیغات تحت عنوان دریافت كارت طلایی نوسازی سال ۹۷ از طریق سامانه nosazi.org خلاف واقع و فاقد وجاهت قانونی است.

مهدی نیكدار رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت كشور با بیان این مطلب اظهار داشت: نتایج بررسی‌های به عمل آمده در مورد این سامانه به شركت تعاونی مراكز اسقاط و بازیافت خودرو كشور ارایه گردید و طی این گزارش تأكید شد هیچ‌گونه قرارداد نوسازی با وزارت كشور و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای و شهرداری‌ها كه به عنوان مجریان نوسازی ناوگان معرفی شده‌اند ارایه نشده و اخذ هرگونه وجه ثبت‌نامه برای اسقاط خودرو فرسوده غیرقانونی است. 

رشد ۱۹ درصدی ترانزیت كالا در سال ۹۶

طی ۱۲ماهه سال ۹۶، بیش از۹ میلیون و ۲۸۱ هزار تن كالا از ۳۲ مرز فعال زمینی و آبی كشور ترانزیت شده است كه نسبت به مدت مشابه در سال ۹۵ بیش از ۱۹درصدرشد داشته است.

رضا نفیسی مدیركل دفتر ترانزیت و حمل نقل بین المللی این سازمان با اعلام این خبر، افزود: از مجموع كالاهای ترانزیت شده، بیش از ۲ میلیون و ۸۴۴ هزار  تن را مواد نفتی و حدود ۶ میلیون و  ۴۳۷ هزار تن را مواد غیرنفتی تشكیل داده‌اند كه عمده‌ترین كالاهایی عبوری نظیر مازوت، انواع پارچه، قطعات اتومبیل، برنج ، گازوئیل، لاستیك و پنبه بوده است.

نظر شما