شناسهٔ خبر: 53841 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه حمل و نقل در استان‌ها:

افق جدید در طراحی و ساخت تجهیزات استراتژیک بندری کشور/ پرداخت تسهیلات طرح توسعه‌ای ناوگان سواری کرایه عمومی برون‌شهری/ آماده‌سازی ایستگاه راه‌آهن یزد برای رویداد یزد ۲۰۱۹

گزارش آخر هفته در هفته‌ای که گذشت بیشترین اخبار را هرمزگان در حوزه دریا و خراسان شمالی در حوزه جاده و حمل و نقل زمینی به خودشان اختصاص دادند و اخبار آنها با بیشترین تاکید بر روی این دو محور در سطح رسانه ها منتشر شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهم‌ترین اخبار استان‌ها در حوزه حمل و نقل طی یک هفته گذشته به شرح زیر اعلام شده است.

سیستان و بلوچستان

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان گفت: تأمین و ساخت تجهیزات استراتژیکی بندری با هدف افزایش سهم تجارت در حوزه‌های ترانشیپی و ترانزیتی در فاز اول طرح توسعه در دستور کار سازمان بنادر و دریانوردی قرار گرفت.

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گفت: از عوامل رونق تجاری و اقتصادی و رقابت‌پذیری بنادر علاوه بر برخورداری از ظرفیت‌های زیرساختی، رسیدن به سطح مطلوب و استاندارد عملیات تخلیه و بارگیری و فرآیندهای عملیاتی و تأمین تجهیزات استراتژیک متناسب با عملیات بندری است که با تأمین تجهیزات متناسب با اندازه و نوع کشتی و کالا، انبارها و محوطه‌های بندری، دسترسی و ارتباط با اراضی پسکرانه و اتصال به راه‌های مواصلاتی و ترانزیتی امکان‌پذیر است. مجموعه این فاکتورها در کنار سایر مباحث تخصصی، ارتقاء ایمنی، سرعت در عملیات و کاهش هزینه‌ها را به دنبال خواهد داشت که موجبات رضایتمندی صاحبان بار و جذب سرمایه‌گذاران را فراهم نموده و رقابت‌پذیری در بازارهای جهانی را باعث خواهد شد.

همچنین مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: فقط ۲۶۴ کیلومتر از راهای استان بزرگراه است که ۱/۷ درصد بزرگراه‌های کشور را شامل می شود.

مسعود مالکی مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان گفت: کل راه‌های کشور ۲۸۸ هزار و ۸۸۹ کیلومتر و سهم سیستان و بلوچستان از این راه‌ها ۲۲ هزار و ۲۹۰ کیلومتر است، این استان بیشترین طول راه‌های کشور را دارد اما شاخص‌های آن نسبت به میانگین کشوری پایین‌تر است.

مالکی افزود: فقط ۲۶۴ کیلومتر از راه‌های استان بزرگراه است در حالی که ۱۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر بزرگراه در کشور احداث شده است.

خراسان شمالی

مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان خراسان شمالی ضمن تشریح عملکرد این اداره کل در بخش ایمن‌سازی راه‌ها به نوسازی ماشین آلات راهداری نیز اشاره کرد.

علی اصغر بدیعی مقدم مدیرکل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای استان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح عملکرد این اداره کل در بخش ایمن‌سازی و ماشین آلات طی سال ۹۶ گفت: در جهت ایمن‌سازی محورهای استان طی سال گذشته ۸۳۰ کیلومتر خط‌کشی سرد، گرم و دو جزئی راه‌ و همچنین ۶۷۰ مترمربع علائم افقی و خط نوشته انجام گرفت.

بدیعی مقدم افزود: در خصوص ارتقاء حفاظ ایمنی میانه راه‌ها، نواحی پل، پرتگاهی و بهسازی حفاظ‌های موجود، ۲۰ متر نرده پل، ۱۲ کیلومتر دو موج و ۱ کیلومتر نیوجرسی بتنی نصب شد.

همچنین رئیس اداره حمل‌ونقل مسافر اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: طرح پرداخت تسهیلات خرید اقساطی خودرو بدون اسقاط خودرو در استان در حال اجرا است.

علی شرفی اظهار کرد: این طرح به منظور توسعه ناوگان بین‌شهری و ارتقای خدمات به مسافران در دستور کار است و در آن، متقاضی برای خرید خودروی سواری تسهیلات ۱۸ درصد دریافت می‌کند.

وی افزود: این طرح با همکاری بانک توسعه تعاون اجرا می‌شود و متقاضی باید ۱۳۰ میلیون ریال آورده داشته باشد و مابقی هزینه خودرو در قالب تسهیلات تأمین می‌شود.

در ادامه رئیس اداره حمل‌ونقل مسافر اداره کل راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای خراسان شمالی از ایجاد ۲ خط سیر جدید مسافری خبر داد و گفت: ۲ شرکت مسافری برای جابه‌جایی مسافران از بجنورد به مقاصد بیرجند و زاهدان اعلام آمادگی کرده‌اند.

علی شرفی اظهار کرد: این خدمت تا نیمه اول خردادماه امسال در استان برای مسافران ایجاد می‌شود.

شرفی افزود: این شرکت‌ها در قالب سفرهای کریدور مسافران بجنورد را به مقصد بیرجند و زاهدان جابه‌جا می‌کنند.

وی بیان کرد: در سفرهای کریدور یا چند مقصدی، شرکت می‌تواند در مقاصد شهرهای بین مسیر توقف کرده و از شرکت‌های عضو شبکه سیر خود مسافرگیری کند.

همچنین مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: سرمایه‌گذاران برای تأسیس و ایجاد پایانه اختصاصی مسافری در شهرهای استان مورد حمایت قرار می‌گیرند.

علی‌اصغر بدیعی مقدم با تأکید بر اینکه ایجاد پایانه‌های اختصاصی مسافری یکی از طرح‌های جدید برای ارتقای خدمات‌رسانی به مسافران است، اظهار کرد: از اجرای این طرح توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی استقبال می‌کنیم.

وی افزود: بر اساس قانون، امکان سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ایجاد و بهره‌برداری از پایانه‌های اختصاصی حتی در شهرهایی که پایانه عمومی دارند فراهم شده است و این امکان می‌تواند توسعه فضاهای ارائه خدمات را گسترش دهد.

در ادامه مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: طرح پرداخت تسهیلات نوسازی ناوگان سواری در قالب اسقاط خودروهای فرسوده استان از ابتدای امسال در حال اجرا است.

علی‌اصغر بدیعی مقدم اظهار کرد: در این طرح، در قالب اسقاط خودروهای سواری فرسوده، ناوگان تا مدل ۸۵ به ازای خرید هر دستگاه خودروی جدید ۲۰۰ میلیون ریال تسهیلات ارزان‌قیمت دریافت می‌کنند.

وی افزود: این تسهیلات با سود ۴ درصد و بازه زمانی پنج‌ساله پرداخت می‌شود و متقاضی نیز باید ۱۰۰ میلیون ریال آورده داشته باشد.

خوزستان

معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: به دنبال ورود و پهلودهی مجموع ۲۸۳ فروند کشتی تانکر مواد نفتی به پایانه نفتی منطقه ویژه اقتصادی بندری امام خمینی (ره) طی سال ۹۶، رکورد جدیدی در این زمینه به ثبت رسید.

امین موسی پور معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: طی مدت مذکور ۲۸۳ فروند کشتی تانکر نفتی اقیانوس‌پیما برای بارگیری و تخلیه انواع فرآورده‌های نفتی ترانزیتی، صادراتی و وارداتی به پایانه نفتی بندر امام خمینی (ره) وارد شدند که نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۲۵ درصد رشد داشته است.

همچنین معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان گفت: برای نخستین بار در تاریخچه عملیاتی مجتمع بندری امام خمینی(ره) دو فروند کشتی حامل مواد نفتی به طور همزمان بارگیری شدند.

ایرج مدیری معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان ضمن اعلام این خبر اظهار کرد: برای اولین بار در منطقه ویژه اقتصادی بندری امام خمینی(ره)، ضمن پذیرش دو فروند کشتی تانکر نفتی پهن پیکر با طول ۱۸۳ متر و به وزن ۴۷ هزار تن در اسکله‌های پایانه نفتی این مجتمع بزرگ بندری، عملیات بارگیری آنها با موفقیت به اتمام رسید.

یزد

مدیرکل راه‌آهن یزد با اشاره به برگزاری رویداد یزد ۲۰۱۹ گفت: در حال آماده‌سازی ایستگاه راه‌آهن یزد برای میزبانی از میهمانان و کارشناسان بین‌المللی حوزه ریل هستیم.

سید مصطفی داوودی، مدیرکل راه‌آهن یزد در توضیح برنامه های عمرانی این اداره کل در سال ۹۷ گفت: مهم‌ترین برنامه عمرانی راه‌آهن یزد در سال ۹۷ تکمیل خط دوم راه‌آهن بافق-زرین‌شهر در محدوده استان یزد است.

وی ادامه داد: برای تکمیل این خط که بالغ بر ۲۰۰ کیلومتر طول دارد، حدود ۵ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال براورد اعتبار انجام شده است. تا کنون ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال در این پروژه هزینه شده، بنابراین امیدواریم بتوانیم عمده کار این خط را در سال ۹۷ به اتمام رسانده و در سال ۹۸ از آن بهره‌برداری کامل کنیم.

همچنین پروژه احداث خط دوم بافق _ زرین شهر به طول ۵۵۳ كیلومتر كه ۲۳۷ كیلومتر آن در محدوده اداره كل راه آهن منطقه یزد قرار گرفته و ۸۸ درصد پیشرفت داشته است.

سیدمصطفی داودی رییس مركز هماهنگی امور مناطق راه‌آهن از پیشرفت ۸۸ درصددی پروژه دو خطه در محدوده اداره كل خبر داد و گفت: به منظور رفاه حال مسافرین، ارتقاءایمنی، كاهش مدت زمان توقف قطار ها و تسهیل برنامه ریزی در جهت تعمیر و بهینه سازی شبكه ریلی، پروژه دوخطه محور بافق ـ ارژنگ به طول ۲۳۷ كیلومتر   مراحل نهایی آماده سازی خود را طی می كند.

مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد با اشاره به بهره‌برداری از آزادراه کریدور شرقی- غربی استان، مهمترین برنامه‌های این اداره‌کل در سال ۹۷ را تشریح کرد.

محمدرضا نقصان محمدی مدیرکل راه و شهرسازی استان یزد در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری درباره برنامه‌های حوزه راه‌سازی این اداره کل در سال ۹۷ اظهار کرد: در این حوزه ۱۰ پروژه بزرگ راه‌سازی در دست اقدام داریم که پروژه یزد- بافق، ندوشن- ورزنه، کمربندی چاهک، یزد- طبس، کنارگذر زارچ- اشکذر، ورودی مهریز، زردینمنشاد و روکش آسفالت بافق- زرند از جمله آنهاست.

ایلام

مدیرکل راه و شهرسازی استان ایلام گفت: باند دوم محور چهارخطه شهر چوار تا تونل پیابر اعظم (ص) استان ایلام تا هفته دولت به بهره برداری می رسد.

مدیركل راه وشهرسازی استان در بازدید از این پروژه گفت: طول این پروژه ۴ كیلومتر است كه با هدف ایمنی و تسریع در تردد این محور كه یكی از محورهای ارتباطی استان ایلام به استان كرمانشاه و همچنین تردد روزانه بین شهرستان ایوان و مركز استان می باشد  اجرایی شده است.

میرجعفریان با اشاره به هزینه ۴ میلیارد تومانی این طرح افزود با توجه به پیشرفت این پروژه پیش بینی می شود تا هفته دولت شاهد بهره برداری از این طرح باشیم.

زنجان

مدیرکل راهداری استان زنجان گفت: در اردیبهشت‌ماه امسال بیش از ۱۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تردد وسیله نقلیه در ۳۴ مقطع از محورهای مواصلاتی دارای ترددشمار برخط فعال استان زنجان ثبت شده است.

ایرج دست‌نشان با اعلام این خبر گفت: با توجه به کنترل تردد وسایل نقلیه با ۶۸ دستگاه ترددشمار برخط در محورهای بین‌شهری استان، در اردیبهشت‌ماه امسال تعداد ۱۱.۸۸۲.۶۰۰ تردد وسیله نقلیه در ۳۴ مقطع از محورهای مواصلاتی دارای ترددشمار برخط فعال استان زنجان (۶۸ مسیر بصورت رفت و برگشت) ثبت شده است.

همچنین مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان زنجان از برنامه‌ریزی اجرای رویه حفاظتی فوگ سیل برای ۱۲۰ کیلومتر- باند از محورهای مواصلاتی استان زنجان در سال جاری خبر داد.

ایرج دست‌نشان با اعلام این خبر گفت: استفاده ۲۵ هزار مترمربع فن‌آوری نوین ژئو سنتیک جهت افزایش طول عمر آسفالت در محورهای مواصلاتی استان نیز در دستور کار این اداره کل قرار دارد و امیدوار هستیم با تخصیص اعتبارات کافی این امر در سال ۹۷ به طور کامل محقق شود.

هرمزگان

معاون راهداری و حمل و نقل جاده ای هرمزگان، یکی از اولویت های اداره راهداری و حمل نقل جاده ای استان را ایمن سازی محورها دانست .

میردادی در نشست با روسای ادارات تابعه استان هرمزگان ایمن سازی جاده ها را یک اصل دانست و گفت: یکی از کارهای که در بحث ایمن سازی محورهای می توان انجام داد تسطیح، ریگلاژ، شانه سازی و روشنایی محورهاست که شامل شبکه روشنایی طولی، برج نوری و چراغ های چشمک زن و همچنین نصب تابلوهای اخطاری ، انتظامی ، اطلاعاتی و علائم است که می تواند از بروز تصادفات جلوگیری کند

همچنین مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان از صادرات چهار فروند لنج فایبرگلاس صیادی و باری ساخته شده توسط کارگاه های شناورسازی این استان به مقصد کشورهای حاشیه خلیج فارس خبر داد.

"اله مراد عفیفی پور" طی سخنانی ضمن اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت حمایت از تولیدات داخلی در سال ۹۷ و برنامه های حمایتی دولت در این خصوص، اظهار داشت: با توجه به تدابیر اتخاذ شده و تمهیدات صورت گرفته توسط سازمان بنادر و دریانوردی نه تنها روند واردات شناورهای سنتی شامل لنج های چوبی و فایبر گلاس باری و صیادی متوقف شده بلکه هم اکنون این استان به جایگاه مهم صادر کننده این شناورها در منطقه خلیج فارس نیز دست یافته است.

در ادامه مدیركل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان گفت : متوسط نرخ جریان ترافیك در سطح جاده های استان در اردیبهشت معادل ۲۳۶ وسیله نقلیه در ساعت بوده، ضمن اینكه بیشترین نرخ این جریان ترافیكی مربوط به بندرعباس-بندر شهید رجایی با نرخ جریان تردد ۱۰۹۰ وسیله نقلیه در ساعت بوده است .

داریـوش باقـر جـوان گـفت : در اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ تعداد ۱۱۸۶۵۷۰۱ تردد در جاده های استان صورت گرفته كه ۳۰ درصد از كل ترددها مربوط به وسایل نقلیه سنگین بوده كه بیشترین حجم تردد در محور بندرشهید رجایی-بندرعباس  با ۲۷۵۹۷۶ وسیله نقلیه ، بیشترین تردد وسایل نقلیه سنگین را داشته است .

در ادامه مدیر اداره بنادر و دریانوردی لنگه از صادرات محموله ۹ TEU کانتینر یخچالی از طریق این بندر به کشور امارات متحده عربی برای نخستین بار خبر داد.

قاسم عسکری نسب با تشریح جزییات این خبر گفت: در قالب این محموله و با استفاده از دو فروند شناور لندینگ کرافت، میزان ۲۰۰ تن کالای غیرنفتی که عمدتاً شامل میوه و تره‌بار بود، به بندر دبی در کشور امارات متحده عربی صادر شد.

مرکزی

مدیرکل راه و شهرسازی و دبیر کمیسیون مدیریت اجرایی حمل‌ونقل استان مرکزی گفت: ایجاد پایگاه هلال‌احمر و اورژانس در محور ساوه - همدان در دستور کار کمیسیون ایمنی استان مرکزی قرار گرفت.

جید شارقی در حاشیه برگزاری اولین نشست کمیسیون ایمنی استان با اعلام این خبر گفت: با بررسی و تحلیل‌های صورت پذیرفته آمار تصادفات محور ساوه – همدان در جلسات گذشته کمیسیون ایمنی حمل‌ونقل استان، ضرورت ایجاد پایگاه اورژانس و هلال‌احمر به دلیل حجم بالای مصدومین و تلفات در این محور اجتناب‌ناپذیر است. لذا در این نشست مقرر شد مکان‌یابی پایگاه‌های فوق توسط دانشگاه علوم پزشکی ساوه، هلال‌احمر، اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و اداره کل راه و شهرسازی با محوریت دفتر فنی استانداری صورت پذیرد و پیگیری‌های لازم جهت تجهیزات و امکانات موردنیاز نیز انجام گردد.

همدان

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان گفت: در فروردین‌ماه امسال هزار و ۱۱۶۵ کیلومتر خط‌کشی در محورهای مواصلاتی استان همدان انجام شد.

مید پرورشی خرم در گفتگویی با اشاره به اینکه همه محورهای مواصلاتی استان دارای خط‌کشی بوده و سالیانه به شکل مستمر و جاری احیاء، تجدید و نگهداری می‌شوند، گفت: خط‌کشی محورها به دید رانندگان در جاده کمک می‌کند و موجب کاهش تصادفات جاده‌ای می‌شود.

وی افزود: تلاش مداوم و مستمر راهداران برای نگهداری و ایمن‌سازی راه‌های استان از جمله اقداماتی است که در دستور کار اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان همدان قرار دارد.

خراسان جنوبی

يكي ازپروژه های مهمی كه اداره كل راه وشهرسازی خراسان جنوبی پيگير تكميل و اتمام آن است ونقش مهمی در بهبود اقتصاد استان دارد پروژه احداث محور ميل ۷۸ به فراه افغانستان است.

مهدی جعفری بابیان اینكه از ۱۲۰ کیلومتر این مسیر ۶۰ کیلومترآن آسفالت شده اظهارداشت: خوشبختانه بعد از گذشت پنج سال توقف این پروژه بدلیل عدم تخصیص اعتبار لازم ، سال گذشته عملیات اجرایی ۶۰ کیلومتر باقی مانده نیزآغاز شد که ۱۰ میلیارد تومان اعتبار این پروژه فرامرزی نیز صددر صد تزریق شد.

 مدیركل راه وشهرسازی خراسان جنوبی افزود: سال قبل حدود ۲۵ کیلومتر زیرسازی محور قلعه کاه به سمت فراه افغانستان از قطعه محور دوم انجام شدو به زودی مناقصه ۱۵ کیلومتر دیگر آن نیز برگزار می‌شود.

کرمان

مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمان گفت: شاخص‌ترین عامل تصادفات با ۵۵ درصد مربوط به واژگونی خودرو است که یک‌هزار و ۵۶۱ فقره از تصادفات سال قبل را در استان کرمان شامل می‌شود.

محمدمهدی بلوردی صبح امروز در جلسه کمیسیون ایمنی راه‌های استان کرمان گفت: طی سال گذشته ۳ هزار و ۱۲۲ فقره تصادف در جاده‌های مواصلاتی این استان رخ داده که ۵۹۰ فقره از آن‌ها منجر به فوت شده است.

وی با اشاره به فوت ۸۶۰ نفر در جاده‌های برون‌شهری استان کرمان طی سال گذشته عنوان کرد: شاخص‌ترین نکته در عوامل تصادفات با ۵۵ درصد مربوط به واژگونی خودرو است که یک‌هزار و ۵۶۱ فقره از تصادفات سال قبل را شامل می‌شود.

گلستان

استاندار گلستان در جلسه کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل‌ونقل استان ضمن تأکید بر شناسایی نقاط پرحادثه استان گفت: ساماندهی و برطرف کردن نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای گلستان و کاهش تصادفات جاده‌ای باید در اولویت کار سال ۹۷ کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی و حمل‌ونقل استان باشد.

سید مناف هاشمی در دومین جلسه کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل‌ونقل استان تصریح کرد: با توجه به اقدامات انجام شده جهت ارتقاء ایمنی در محورهای مواصلاتی استان، ایجاد نظام‌نامه‌ای قوی و علمی به‌عنوان دستورالعمل برای اعضای کمیسیون ضروری به نظر می‌رسد تا با عمل کردن سایر اعضای عضو کمیسیون شاهد کاهش تلفات جاده‌ای در سال ۹۷ باشیم.

وی یکی از دغدغه‌های مهم استان را ایمنی در راه‌ها برشمرد و افزود: سرعت غیرمجاز، تجاوز به چپ، سبقت غیرمجاز، عدم رعایت حق تقدم، جزو مهمترین تخلفات صورت پذیرفته در سطح راه‌های استان است.

کردستان

مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان در تشریح پروژه‌های امسال استان، احداث بیش از ۱۱۰۰ کیلومتر راه روستایی و اجرای پروژه‌های روبنایی و زیربنایی مسکن مهر استان را از جمله اولویت‌های هدف‌گذاری شده برای سال ۹۷ برشمرد.

شهرام ملکی مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تشریح پروژه‌های سال ۹۷ استان گفت: تعیین تکلیف و شروع عملیات اجرایی تمامی قطعات بزرگراه کرمانشاه- میاندوآب، آغاز عملیات اجرایی چهارخطه گردنه صلوات‌آباد- سنندج و پیشرفت بیشتر از ۴۰ درصد پروژه در طول سال گذشته، ایجاد تحرک در عملیات بزرگراه بیجار زنجان، تکمیل باند دوم بیجار- دیواندره و اجرای چهارخطه سقز به بانه پروژه‌های بزرگراهی استان بوده که در سال ۹۷ نیز تلاشمان این خواهد بود که با همت مضاعف و مساعدت‌های مدیران استان و عنایات وزیر محترم راه و شهرسازی و با جذب اعتبارات لازم نسبت به اتمام و بهره‌برداری از این پروژه‌ها با شدت و جدیت بیشتری کار شود.

نظر شما