شناسهٔ خبر: 53888 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان:

ایران، هند و افغانستان دارای روابط و مناسبات عمیق تاریخی و تجاری هستند

بهروز آقایی مدیرکل بنادر و دریانوردی سیستان و بلوچستان با اشاره به خروج آمریکا از برجام و تأثیر آن بر مناسبات ایران، هند و افغانستان گفت: مناسبات تجاری این سه کشور در راستای منافع ملی و بر مبنای همکاری‌های اقتصادی مشترک در مسیر توسعه تجارت و استفاده از قابلیت‌های تجاری و بازرگانی منطقه است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان، بهروز آقایی با تأکید بر شکل‌گیری این مناسبات تجاری در چهارچوب موافقت‌نامه سه‌جانبه ایران، هند و افغانستان موسوم به موافقت‌نامه چابهار گفت: ما به دنبال ارتباطی پایدار و همه‌جانبه با هندوستان و افغانستان هستیم، توافقی که به هیچ وجه تحت تأثیر تحولات مقطعی و رفتارهای یک‌جانبه سایر کشورها قرار نخواهد گرفت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان سیستان و بلوچستان در ادامه افزود: فصل جدیدی از آغاز گسترش مناسبات تجاری بین ایران، هند و افغانستان خصوصاً موضوعات مرتبط با حمل‌ونقل دریایی آغاز شده است بطوریکه کلیه فعالیت‌های انجام شده در جهت رفع نیازها و پیوند منافع ملی سه کشور و حرکت به سمت افزایش مراودات تجاری و فرهنگی طرفین بوده است.

وی با اشاره به عقد قرارداد اجاره و راهبری بخشی از طرح توسعه بندر شهید بهشتی با شرکت هندی ظرف چند روز گذشته تأکید کرد: خروج یک‌جانبه آمریکا از توافق برجام به عنوان توافق بین‌المللی، تأثیری بر روابط تجاری و اقتصادی ایران با سایر کشورها نخواهد داشت.

آقایی اظهار امیدواری کرد همکاری مشترک شرکت‌های اپراتوری بندری ایران و هند کمک مهمی به جذب کالای بیشتر و ایجاد پیوند تجاری عمیق بین کشورها خواهد نمود.

شایان‌ذکر است اقلام صادراتی کشور افغانستان را میوه‌جات (خشک و تازه)، گیاهان دارویی، قالی و گلیم، پوست، پشم و موی حیوانات و سایر اشیاء تشکیل داده که در سال ۱۳۹۶ ایران به عنوان دومین شریک تجاری افغانستان قرار گرفت. واردات افغانستان از ایران بیش از ۳۱۹ میلیون دلار بوده که طی همین سال افغانستان بیشترین صادرات را به کشور هند داشته است.

به طور دقیق‌تر، افغانستان در سال ۱۳۹۶ بیشترین ارزش صادرات را در مرتبه اول به کشور هندوستان به ارزش تقریبی ۱۳۱ میلیون دلار داشته است، کشور ایران نیز در این مراودات تجاری مقام سوم را کسب نموده که ارزش کالای صادراتی به آن بیش از ۱۲ میلیون دلار در سال ۱۳۹۶ بوده است.

نظر شما