شناسهٔ خبر: 53961 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی تشريح کرد؛

جزييات حل اختلافات محدوده سکونتی جزیره خارک با وزارت نفت/ تعیین تکلیف و تصصیم‌گیری نهایی در شورای‌عالی شهرسازی و معماری

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی از تعیین‌تکلیف اختلافات محدوده حریم جزیره خارک با وزارت نفت در جلسه‌ای مشترک با مسئولان استانی خبر داد و گفت: شهروندان این محدوده از خارک اعلام کرده‌اند که قبل از نفت و حتما هم بعد از نفت در این جزیره خواهند بود و به نظر می‌رسد که مالکان اصلی این جزیره نیز شهروندان خارک هستند، در عین حال باید به نحوی تدبیر کنیم که چه برای این جمعیت و چه جمعیتی که در آینده به آن اضافه خواهند شد شرایطی فراهم شود که امکانات، خدمات و محدوده توسعه‌شان روشن شود.

محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی امروز ۶ خردادماه که در جزیره خارک در استان بوشهر به سر می‌برد در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهداف سفر خود به استان بوشهر را اعلام کرد و گفت: پیرو طرح موضوع طرح جامع خارک در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و حل مساله محدوده و حریم جزیره خارک سفر انجام شده است.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با اشاره به این مطلب که در سفر به استان بوشهر در رابطه با محدوده سکونتی ساکنان جزیره و اختلافی که ساکنان محلی با وزارت نفت در مورد زمین‌های سکونتی شان دارند، تصمیم‌گیری خواهد شد، از همراهی استاندار، معاون عمرانی، امام‌جمعه و اعضای شورای شهر در این سفر در بازدید از جزیره و گفتگو با ساکنان محلی خبر داد.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: ضمن بازدید از کل جزیره، هم محدثات نفت و هم محدوده سکونتی جزیره خارک به طور جداگانه، گفتگوهایی با اهالی محدوده سکونتی جزیره خارک و امام‌جمعه شهر داشتیم که مساله حریم را در این دیدار، مورد بحث و بررسی قرار داده‌ایم.

ایزدی خاطرنشان کرد: عصر امروز نیز با حضور استاندار محترم بوشهر در محل استانداری جلسه‌ای مشترک نیز پیرامون موضوع فوق برگزار خواهد شد و امیدواریم راه حل نهایی را به شورای عالی شهرسازی و معماری بیاوریم تا آن را به بحث اعضای اصلی شورای عالی بگذاریم و نهایی کنیم.

وی یادآور شد: پیش‌تر، در شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، موضوع و مسائل محدوده شهر را نهایی کرده و به تصویب شورای‌عالی رساندیم. تنها مساله‌ای که باقی‌مانده مساله حریم شهروندان جزیره خارک به دلیل پشتوانه سکونت‌شان طی سالیان متمادی در این محدوده است که در حال حاضر مورد اختلاف با وزارت نفت است و در عین حال ساکنان محلی به دلیل سابقه سکونت و بومی بودن، حق شهروندی و سکونت برای خود قائل هستند که به نظر می‌رسد باید به منظور حفظ منافع ملی، تعادلی بین این بحث برقرار کنیم.

ایزدی گفت: وزارت نفت این محدوده را به لحاظ منافع ملی قلمرو فعالیت خود می‌داند و شهروندان نیز به دلیل سکونت طولانی‌مدت خود در این محدوده که به پیش از جنگ تحمیلی می‌رسد این محدوده را حق قانونی خود می‌دانند. بحث اصلی سفر امروز ایجاد تعادلی بین این دو جریان ملی و محلی است.

معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین اعلام کرد: در حال حاضر، جمعیت ساکن در منطقه‌ای که مورد اختلاف ساکنان محلی و مسئولان استانی با وزارت نفت است به دلیل حساسیت‌های وزارت نفت بسیار هم محدود شده و هم اکنون، نزدیک به ۸ هزار نفر در آن سکونت دارند.

ایزدی ادامه داد: بحث ما این است که شهروندان این محدوده از خارک اعلام کرده‌اند که قبل از نفت و حتما هم بعد از نفت در این جزیره خواهند بود و به نظر می‌رسد که مالکان اصلی این جزیره نیز شهروندان خارک هستند. در عین حال باید به نحوی تدبیر کنیم که چه برای این جمعیت و چه جمعیتی که در آینده به آن اضافه خواهند شد شرایطی فراهم شود که امکانات، خدمات و محدوده توسعه‌شان روشن شود. همچنین باید این نکته را نیز مدنظر قرار دهیم که بحث توسعه واقعی جزیره خارک در این محدوده مورد اختلاف، بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: جزیره خارک یکی از منحصر به فردترین جزایر خلیج‌فارس است و نباید فراموش کنیم که سند تاریخی خلیج‌فارس در این جزیره رقم خورده است که متاسفانه به دلایل بی‌توجهی تخریب شده است. کتیبه هخامنشی، معابد، کلیسا، مساجد و سایر آثار تاریخی که شاهد و گواه تمدن ایران زمین است در این منطقه قرار دارد و  چنین پشتوانه‌ای حتما حکم می‌کند که ما به این جزیره نگاه ویژه‌ای داشته باشیم.

نظر شما