شناسهٔ خبر: 53987 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مشارکت کشورهای حاشیه خزر برای تحکیم روابط در منطقه

گسترش همکاری ایران و چهار کشور حاشیه خزر/ تاکید بر امنیت دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی

هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی گفت: پروتکل ایمنی، امنیت دریانوردی و محیط زیست دریایی در صورت تصویب همه کشورهای ساحلی دریای خزر، چارچوبی را فراهم می‌کند که به موجب آن زمینه برای همکاری گسترده در حوزه‌های مختلف ایمنی، امنیت دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی ناشی از فعالیت‌های کشتیرانی و تجسس و نجات دریایی را بسط و گسترش می‌دهد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هادی حق شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در سومین نشست تامین ایمنی و امنیت دریانوردی در دریای خزر ضمن خیرمقدم به نمایندگان کشورهای آذربایجان، قزاقستان، روسیه و ترکمنستان و همچنین تبریک به مناسبت سالگرد صدمین سال استقلال آذربایجان گفت: مردمان کشورهای دوست و برادر کشورهای حاشیه دریای خزر با تمدنی دیرینه و روابطی عمیق با یکدیگر سالیان دراز در صلح و صفا زندگی کرده‌اند.

حق شناس ادامه داد: نیاکان ما به ما یاد دادند که چگونه از بزرگترین دریاچه جهان به عنوان صلح و تحکیم روابط در منطقه استفاده کنیم.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی همچنین گفت: دریای خزر که توسط پنج کشور آذربایجان، روسیه، ایران، ترکمنستان و قزاقستان احاطه شده است با قرارگیری در مسیر خط ترانزیت شمال – جنوب و مسیرهای دریایی متعدد و حجم وسیع تردد دریایی از منظر ایمنی دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی از ویژگی های قابل ملاحظه‌ای برخوردار است که خوشبختانه همه کشورهای حاشیه دریای خزر به آن واقف هستند.

وی ادامه داد: ایمنی و امنیت و حفظ محیط زیست دریا تنها در سایه مشارکت و همکاری توأم با همدلی همه کشورهای حاشیه دریای خزر امکان‌پذیر است.

به گفته حق شناس عدم تعیین رژیم حقوقی که بحث آن در دستور کار دولت‌ها قرار دارد، نمی‌تواند مانع از همکاری کشورهای منطقه در زمین ایمنی، امنیت و حفظ محیط زیست دریایی شود چرا که این موضوعات از اهمیت بالایی برخوردارند و نمی‌توان از کنار آن‌ها به سادگی گذشت.

وی خاطرنشان کرد: امروز ما پنج کشور در کنار هم جمع شدیم تا در مسیر ایمنی، امنیت و حفظ محیط زیست دریایی گام برداریم و اراده مشترکی که همه کشورهای منطقه را در این نشست جمع کرده همانند دو اجلاس گذشته که در ترکمنستان برگزار شد قابل تقدیر است.

وی با اشاره به اینکه اجلاس فوق فرصتی را برای همکاری بیشتر فراهم کرده است، گفت: در پی انعقاد موافقتنامه همکاری در زمینه امنیت در دریای خزر در بیست و هشت نوامبر ۲۰۱۰ در شهر باکوی آذربایجان بین کشورهای حاشیه دریای خزر، اولین پیش‌نویس پروتکل همکاری در زمینه ایمنی دریانوردی، مقدماتش فراهم شد و نهایتا ۱۷، ۱۸ نوامبر ۲۰۱۶ این پیش‌نویس تهیه شد.

حق‌شناس ادامه داد: متعاقبا در اجلاس دوم که در ۱۵ و ۱۶ مارس ۲۰۱۷ در کشور ترکمنستان برگزار شد، متن پیش نویس با ۹ ماده تدوین شد ولیکن هنوز مورد تصویب نهایی و امضای طرفین قرار نگرفته است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر گفت: این پروتکل همکاری در صورت تصویب همه کشورهای ساحلی دریای خزر، چارچوبی را فراهم می‌کند که به موجب آن زمینه برای همکاری گسترده در حوزه‌های مختلف ایمنی، امنیت دریانوردی و حفظ محیط زیست دریایی ناشی از فعالیت‌های کشتیرانی و تجسس و نجات دریایی را بسط و گسترش می‌دهد.

حق‌شناس اظهار امیدواری کرد تا امضا و اجرایی شدن این پروتکل در اولین فرصت ممکن، به اهم زمینه های همکاری که در ماده ۳ پیش‌نویس به آنها اشاره شده است، منجر شود.

به گفته وی، ماده۳ پیش نویس در برگیرنده این موارد است: ارایه اطلاعات در خصوص مقررات ملی کشورهای همسایه در خزر در زمینه تامین ایمن دریای خزر، تبادل تجربه و مساعدت در آموزش و افزایش تخصص کارکنان مسئول کنترل و نظارت دولتی حمل و نقل دریایی کشور صاحب بندر، بهسازی مکانیزم های همکاری در زمینه کنترل کشتی توسط کشورهای صاحب بندر، تدوین و پذیرش یادداشت تفاهم‌نامه درخصوص کنترل کشتی‌ها توسط کشور بندر در دریای خزر و همچنین بهسازی مکانیزم در خصوص تعامل طرف‌ها در مسائل تجسس و نجات  در دریا.

وی خاطرنشان کرد: از این نشست انتظار می رود ضمن نگاه به متن پیش نویس پروتکل با هدف نهایی سازی و فراهم سازی جهت امضا، بررسی و تفاهم در خصوص لیست کنوانسیون های مصوب IMO و حیطه اجرای قوانین آنها در دریای خزر و کار بر روی پیش نویس تفاهم نامه کنترل و بازرسی است که توسط جمهوری اسلامی ایران تهیه و برای دولت های ساحلی جهت ملاحظه ارسال شده است.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: این پروتکل در راستای همان کارگروه های کاری فنی- تخصصی است که در پیش نویس موردتوجه و تاکید قرار گرفت.

حق شناس در پایان از سوی محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی و معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن امیدواری برگزاری نشستی نتیجه‌بخش برای همه اعضای نمایندگان کشورهای حاضر، برای همه میهمانان اقامتی خوش را در ایران آرزو کرد.

گفتنی است، سومین نشست تامین ایمنی دریانوردی امروز و فردا با حضور نمایندگان کشورهای ایران، قزاقزستان، روسیه، ترکمنستان و آذربایجان در هتل هما ادامه دارد. 

نظر شما