شناسهٔ خبر: 54008 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

می‌دری خبر داد:

برگزاری مانور عملیاتی آتش‌نشانی در بندر خرمشهر

مانور معاون بندری و اقتصادی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر از برگزاری مانور عملیاتی مقابله با حوادث تانکرهای حامل سوخت و نشتی مایعات قابل اشتعال و انفجار در این مجتمع بندری خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر، مهران می‌دری اظهار کرد: این مانور به‌منظور سنجش، ارتقای توان مهارتی و عملیاتی آتش‌نشانان و ارزیابی وضعیت تجهیزات و خودروهای آتش‌نشانی بندر خرمشهر با حضور مشاور آتش‌نشانی سازمان بنادر و دریانوردی شامگاه یکشنبه برگزار شد.

وی افزود: با توجه به تردد تانکرهای حامل سوخت در محیط‌های بندری و انجام تخلیه و بارگیری از طریق شناورها و سیستم ریلی که از نقاط بالقوه خطر به شمار می‌آید، آمادگی نیروهای عملیاتی و وجود تجهیزات مناسب برای افزایش ضریب ایمنی مجتمع بندری بسیار حائز اهمیت است که این مسئله برگزاری این‌گونه مانورها را اجتناب‌ناپذیر می‌سازد.

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر در خصوص جزییات این مانور گفت: پس از اعلام وقوع حادثه به آتش‌نشانی بندر مبنی بر واژگونی یک دستگاه تانکر حامل سوخت نزدیک به درب خروجی بندر و نشت شدید گازوئیل از آن، نیروهای عملیاتی به محل حادثه اعزام و مستقر شدند و عملیات امداد و نجات و حمل راننده تانکر حامل سوخت واژگون شده انجام شد.

می‌دری ادامه داد: پس از آن کاور کردن محل حادثه و پیرامون آن با استفاده از فوم سنتاتیک و تجهیزات مربوطه، ایجاد حوضچه هلالی شکل در فاصله حدود 80 متری محل حادثه با استفاده از شن، ماسه و خاک، استقرار نیروی احتیاط در محل حادثه و مسیر تانکر واژگون شده تا حوضچه، انتقال سوخت از حوضچه با استفاده از پمپ ضدجرقه و ظروف پلاستیکی و در نهایت به تانکر حامل سوخت یدکی صورت گرفت.

وی ایمن‌سازی تانکر واژگون شده پس از تخلیه کامل سوخت با استفاده از آب و فوم، بلند کردن تانکر واژگون شده با استفاده از جرثقیل با رعایت نکات ایمنی و انتقال بر روی خودروی کفی برای انتقال به بیرون محوطه بندر و پاک‌سازی محل حادثه و رفع آلودگی محیط‌زیست را از دیگر مراحل این مانور عنوان کرد.

به گفته معاون بندری و اقتصادی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر این مانور با مشارکت تیم‌های لجستیکی امور بندری و ترمینال عمومی، تیم جمع‌آوری نشتی سوخت از اداره ایمنی و حفاظت دریایی و نیروهای یگان حفاظت بندر خرمشهر برگزار شد.

برچسب‌ها:

نظر شما